فریبا سهرابی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با بیان اینکه نیمی از جمعیت کشورهای در حال توسعه را میانسالان تشکیل می دهند، افزود: جمعیت میانسالان به طور روزافزونی در حال افزایش است.
او گفت: در کشورهای در حال توسعه رشد جمعیت میانسالان سریعتر از رشد کل جمعیت اتفاق می افتد.
او اظهار داشت: با توجه به جمعیت گروه سنی میانسالان (59-30 سال) دفتر سلامت خانواده و جمعیت وزارت بهداشت در کنار برنامه های سلامت سایر گروه های سنی با هدف کاهش مرگ و میر زنان و مردان میانسال از طریق راهکارهای پیشگیرانه و سلامت محور در جهت اتخاذ شیوه زندگی سالم، خود مراقبتی، کنترل عوامل خطر، پیشگیری از بیماری ها و تشخیص زودهنگام آنها، اقدام به طراحی برنامه خدمات سلامت میانسالان از سال 1384 کرده است.
او با تاکید بر افزایش تحرک بدنی در میان این گروه سنی و نقش آن در سلامتی، گفت: فعالیت و تمرینات بدنی منظم در طول عمر، عامل حفظ و حتی تقویت ظرفیت های قلبی، ریوی، عصبی و اسکلتی است.
او اضافه کرد: با فعالیت بدنی می توان مرگ و میر ناشی از بیماری های عروقی قلب، سرطان روده بزرگ و افزایش قند خون بزرگسالی را کاهش داد.
وی همچنین افزود: فعالیت بدنی در کنترل چاقی، کلسترول بالا و فشار خون موثر است.
سهرابی تصریح کرد: فعالیت بدنی یکی از عوامل مهم برای قرار گرفتن کلسیم در داخل استخوان و محکم شدن استخوان ها است.
وی با تاکید بر اینکه فعالیت بدنی از افسردگی جلوگیری می کند، گفت: فواید زودرس فعالیت بدنی، شامل بهبود تعادل و هماهنگی، افزایش قدرت عضلانی، افزایش انعطاف پذیری و متابولیسم هوازی بدن است.
او در ادامه به مدت انجام فعالیت ورزشی اشاره کرد و گفت: ورزش مفید، ورزشی است که منظم باشد و کسانی که به طور منظم سه روز در هفته و هر بار حداقل 30 دقیقه ورزش کنند، از اثرات مفید ورزش می توانند بهره برداری لازم را ببرند.
وی افزود: در گروه میانسالان بیشتر فعالیت های ورزشی با شدت متوسط توصیه می شود و برای حداکثر بهره برداری از فواید ورزش بهتر است حداقل پنج روز در هفته هر بار به مدت 30 دقیقه یا سه روز در هفته و هر بار به مدت یک ساعت ورزش کنند.
او در مورد شدت فعالیت ورزشی نیز گفت: روش های مختلفی برای تعیین شدت فعالیت ورزشی از جمله میزان افزایش ضربان قلب، میزان متابولیسم استراحت و ظرفیت هوازی افراد وجود دارد اما بطور ساده و کاربردی، فرد باید به گونه ای فعالیت ورزشی انجام دهد که در طی 60-20 دقیقه فعالیت ورزشی خود بتواند 4-3 کلمه حرف بزند و بعد نفس بکشد، که در این صورت شدت فعالیت وی، متوسط و اگر نتواند صحبت کند و به نفس نفس زدن بیفتد، شدت فعالیت زیاد است.
او اضافه کرد: معمول ترین نوع ورزشی که همه جا قابل انجام می باشد، پیاده روی تند است.
وی گفت: پیاده روی تند 3-5/2 کیلومتر در ظرف نیم ساعت نمونه ساده و رایج یک ورزش با شدت متوسط است و برای کسی که برای اولین بار ورزش را شروع می کنند باید شدت ورزش را به تدریج افزایش دهند مثلاً ابتدا با سرعت کمتر و سپس با سرعت بیشتر پیاده روی کنند.
3033/8066
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.