کیانوش همدانی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: استفاده بیشتر از انواع سبزی ها و میوه های تازه می تواند مقادیر قابل توجهی ویتامین به بدن انسان برساند و نیز قسمتی از نیازمندی انسان را به مواد معدنی تأمین کند.
وی افزود: مصرف سبزی و میوه تازه به علت داشتن آب زیاد و نیز ویتامین ها و مواد معدنی، در طراوت و سلامت پوست تأثیر فراوانی دارند.
این کارشناس تغذیه عنوان کرد: خاصیت دیگری که سبزی ها و میوه های تازه دارند، آن است که به علت داشتن فیبر غذایی از یبوست جلوگیری می کنند و باعث افزایش سرعت حرکت مواد غذایی در روده می شوند.
همدانی ادامه داد: میوه ها به علت دارا بودن مواد معدنی مانند پتاسیم، منیزیم و نیز فیبرغذایی، برای سلامت قلب و عروق مفید هستند.
این کارشناس تغذیه توضیح داد: چنانچه در برنامه غذایی روزانه مقدار کافی سبزی و میوه استفاده شود، باعث سلامت بیشتر قلب و عروق می شود و خطر سکته های قلبی و مغزی را کاهش می دهد.
به گفته همدانی، مصرف میوه و سبزی به علت داشتن آب زیاد، تشنگی را کاهش می دهند و قسمتی از نیاز ما را به آب تأمین می کنند.
وی گفت: برنامه غذایی غنی از میوه و سبزی خطر ابتلا به سرطان بخصوص سرطان های دستگاه گوارش را کاهش می دهند، زیرا حجم مواد دفعی را زیاد کرده و در نتیجه از غلظت مواد سرطان زا در مدفوع می کاهد، همچنین به علت آن که سرعت حرکت مواد دفعی را در روده زیاد می کند، تماس مواد سرطان زا را با مخاط روده کاهش می دهد.
این کارشناس تغذیه اظهار داشت: سبزی ها می توانند همراه غذا و یا به صورت سالاد به عنوان پیش غذا مصرف شوند، آب سبزی هایی مانند هویج و گوجه فرنگی و نیز آب میوه های تازه به عنوان نوشیدنی های مفید و خوشمزه در تابستان مورد استفاده زیادی دارد.
همدانی افزود: انواع سبزی ها می توانند به صورت خورش ها، پلوها، خوراک ها، انواع دلمه، کوکو و سایر غذاها مصرف شوند و تنوع غذایی زیادی در تغذیه ما ایجاد کنند.
7445/8066
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.