به گزارش خبرنگار ایرنا، هوشنگ بازوند روز شنبه در نخستین همایش اتاق بازرگانی منطقه چهار کشور که با حضور نمایندگان مجلس و روسای اتاق های بازرگانی استان های این منطقه در سرسرای تدبیر استانداری برگزار شد، گفت: بخش خصوصی در کشور باید آنقدر قوی شود که دولت را یدک بکشد.
وی وضعیت اقتصادی کشور را به یک کلاف سر درگم تشبیه کرد و افزود: گاهی اوقات یک کارشناس بانک یا اداره مصوبات دولت را معطل و منجر به فرار سرمایه گذار و دلسردی بخش خصوصی می شود.
وی به اقتصاد بانک محور اشاره کرد و گفت: بانک ها فقط در سود کنار بخش خصوصی هستند ولی در زیان نه و این یکی از مشکلات عمده اقتصادی ماست.
وی اظهار داشت: هم اکنون قدرت اجرایی کشور در تهران متمرکز شده و این وضعیت به توسعه متوازن کشور لطمه زده است. در گام اول باید بخشی مهمی از این اختیارات به مناطق و سپس استان ها داده شود.
استاندار کرمانشاه توسعه پایدار مناطق را حاصل تلاش و هم افزایی همه استان ها دانست و ابراز امیدواری کرد: با هم افزایی و همکاری اتاق های بازرگانی منطقه چهار از تمام ظرفیت های بخش خصوصی برای کمک به توسعه و پیشرفت استانها استفاده شود.
وی اتاق های بازرگانی را پارلمان های اقتصادی مناطق خواند و خواستار پیشنهاد و ارائه راه حل های اتاق های بازرگانی با توجه به تجربیات اقتصادی شان شد.
بازوند در ادامه با اشاره به جلسه استانداران منطقه چهار کشور گفت: امیدواریم با تشکیل این مناطق به شکل گیری استان های فدرال اقتصادی نزدیک شویم‌‌. استان هایی که اختیارات کافی برای تصمیم گیری های مهم اقتصادی برخوردار باشند‌.
استاندار کرمانشاه گفت: کرمانشاه به عنوان دبیر استان های منطقه چهار برگزیده و اولین نشست منطقه ای به میزبانی کرمانشاه برگزار شد که تصمیمات بسیار خوبی در این نشست اتخاذ شد.
وی اضافه کرد: در این نشست استانداران منطقه چهار کشور به جمع بندی های ارزشمندی در حوزه گردشگری، راه آهن، بزرگراه ها و آب رسیدیم که در توسعه استان های عضو اثرگذار خواهد بود.
وی اظهار داشت: پروژه آزاد راه کرمانشاه به ایلام با یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان در نشست استانداران با استقبال مواجه شد و در هیات دولت نیز مصوب شد. عملیات اجرایی این طرح به زودی آغاز می شود.
استاندار کرمانشاه گفت: آزاد راه همدان کرمانشاه هم با 2 هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار به زودی در هیات دولت برای بررسی و تصویب، مطرح می شود.
بازوند افزود: اجرای سامانه سردسیری یکی از موضوعات مهمی بود که در نشست استانداران منطقه ۴ مطرح شد. برای اجرای این طرح مهم چهار هزار میلیارد تومان منابع مالی نیاز داریم.
وی افزود: نزدیک به ۵۰ درصد از محصولات پتروشیمی کشور توسط استان های منطقه چهار تولید می شود که یک ظرفیت بسیار بزرگ منطقه ای محسوب می شود‌.
در این جلسه مقرر شد؛ معاونان عمرانی زیرساخت های عمرانی، معاونان اقتصادی شناسایی ظرفیت های اقتصادی، مدیران کل میراث فرهنگی پتانسل های گردشگری و اتاق های بازرگانی موانع و مشکلات بخش خصوصی را بررسی و پیشنهادهای خود را ارائه دهند.
منطقه چهار کشوری شامل استان های کرمانشاه، ایلام، مرکزی، خوزستان، لرستان و همدان است که 15 درصد جمعیت و 11 و نیم درصد مساحت کشور را در اختیار دارند.
براساس تقسیم بندی وزرات کشور، استانها برای ایجاد توسعه پایدار و متوازن به پنج منطقه تقسیم بندی شده اند.
3209/8066
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.