به گزارش خبرنگار ایرنا؛ محله جعفرآباد در جنوب شرقی کرمانشاه واقع شده و براساس آمار جمعیتی مرکز بهداشت حدود 28هزار و 236نفر در آن سکونت دارند.
کلانشهر کرمانشاه با یک میلیون نفر جمعیت نیمی از جمعیت استان را در خود جای داده است.
افتتاح کانون سلامت محله جعفرآباد فرصتی را برای جمعی از ساکنان این محله فراهم کرد تا مطالبات، مشکلات و دغدغه های خود را با مسئولان شهر در میان بگذارند.

**بوی بد آسایش را از مردم گرفته است
یکی از رابطین بهداشت محله ملاحسینی جعفرآباد در این جلسه مشکلات این محله را فراوان دانست و گفت: بوی بد ناشی از فعالیت مرکز بازیافت آسایش را از مردم گرفته است.
مرضیه زمانی از دیگر مشکلات این محله را تجمیع زباله دانست و افزود: این محله کمبود سطل زباله دارد و به محل دپوی زباله شهر تبدیل شده است.
او به جولان سگ ولگرد و جوندگان و حشرات در این محله نیز به عنوان معضل دیگر اشاره کرد و گفت: وجود زباله رها شده منجر به تجمع سگ و حشرات شده و سلامت مردم را به خطر انداخته است.
وی همچنین از رهاسازی زباله واحدهای تولیدی و بیمارستان ها در زمین های اطراف محله جعفرآباد انتقاد کرد و گفت: جرات نداریم بچه ها را برای بازی کردن به کوچه ها بفرستیم.
زمانی به نبود مکان تفریح در این محله نیز اشاره کرد و اظهار داشت: بچه ها نیاز به مرکز تفریحی و سرگرمی دارند اما امکاناتی در این محله فراهم نشده است.
وی با بیان اینکه مردم محله جعفرآباد آمادگی مشارکت با طرح های ادارات را دارند، گفت: نیاز جدی به رسیدگی برای برون رفت از وضعیت موجود را داریم.
او کثیف بودن محیط زندگی را تهدیدی برای سلامت مردم این محله دانست و افزود: روان آب ها و فاضلاب در برخی از کوچه ها سرازیر می شود و سلامت مردم به خصوص کودکان را به شدت تهدید می کند.
این رابط بهداشتی محله ملاحسینی جعفرآباد همچنین خواستار توزیع عادلانه امکانات شد و گفت: در قطعی برق هم به مردم این محله ظلم می شود به طوریکه روزانه 6ساعت قطعی برق داریم.
او از اعضای شورای شهر کرمانشاه نیز خواست پیگیر مشکلات مردم باشند و تنها در زمان انتخابات و برای جمع آوری رای در میان آنها حاضر نشوند و بعد مردم را فراموش کنند.

**فاضلاب نیاز به ساماندهی دارد
یکی دیگر از شهروندان حاضر در این جلسه یکی از مهمترین و اولویت دار ترین طرح ها در جعفرآباد را ساماندهی فاضلاب دانست و گفت: فاضلاب روباز در برخی از محلات باعث تجمع جوندگان موزی و حشرات شده و سلامت مردم را تهدید می کند.
کرم ویسی، عرضه مرغ زنده، کشتار غیرمجاز دام، کمبود سطل زباله و تجمع معتادان را از دیگر معضلات این محله دانست و افزود: آمادگی همکاری با دستگاه های اجرایی برای ساماندهی وضعیت این محله را داریم.
او بر توزیع عادلانه خدمات شهری نیز تاکید کرد و گفت: این محله نیاز به آسفالت و بهسازی دارد و شهرداری باید بیشتر به این محلات توجه کند.
اواز اجرای طرح تحول نظام سلامت قدردانی کرد و گفت: این طرح باعث کاهش هزینه های سلامت مردم شده است.
کرم ویسی اما از مسئولان دانشگاه علوم پزشکی خواست در مراکز بهداشتی محله جعفرآباد پزشک متخصص مستقر کنند.

**وسیله بازی نداریم
دختر نوجوانی نیز در این جلسه خواستار ایجاد بوستان و فضای بازی برای بچه ها شد و گفت: مکانی برای تفریح و بازی نداریم و مجبوریم در کوچه ها بازی کنیم.
احمدی افزود: کوچه ها بر از فاضلاب، جوندگان موزی و حشرات است که بوی تعفن امکان بازی کردن را از ما گرفته است.
او از مسئولان خواست وسایل بازی در بوستان جعفرآباد نصب کنند تا بتوانیم در اوقات فراغت از این امکانات استفاده کنیم.

**کانون سلامت محلی برای بیان مطالبات
کارشناس مسئول بهداشت خانواده مرکز بهداشت شهرستان کرمانشاه نیز در این جلسه گفت: شنیدن دغدغه ها و مشکلات شهروندان محلات مختلف شهر کرمانشاه یکی از برنامه های دانشگاه علوم پزشکی است که امروز از محله جعفرآباد شروع شده و در همه محلات برگزار می شود.
آزیتا اقبالی استفاده از ظرفیت و توان مردم در رفع مشکلات را از اهداف تشکیل کانون های سلامت دانست و افزود: ما از مردم می خواهیم که خودشان مشکلات را اولویت بندی و به مسئولان اعلام کنند و سپس پیگیر رفع آن باشند.
او با تاکید بر اینکه همه شهروندان باید در قبال شهر و محله خود احساس مسئولیت داشته باشند، گفت: ما می خواهیم از طریق برگزاری این جلسات روح مطالبه گری را در میان مردم افزایش دهیم و شهروندان در قبال محله خود بی تفاوت نباشند.
اقبالی در ادامه مشارکت مردم در راستای اجرای طرح های اجتماعی را بسیار موثر دانست و گفت: در سال 80 میزان مرگ و میر مادران باردار در جعفر آباد بالا بود که در سایه همکاری مردم از سال 89 دیگر شاهد مرگ ومیر مادران باردار در این محله نبودیم.
وی به فعالیت مرکز خدمات جامع سلامت در محله جعفرآباد کرمانشاه نیز اشاره کرد و افزود: در این مرکز خدمات بهداشتی خوبی به مردم ارائه می شود و ساکنین این محله نیاز به مراجعه به دیگر نقاط شهر برای دریافت خدمات ندارند.
او گفت: با راه اندازی کانون سلامت در محله جعفرآباد می توانیم جلسات مستمری با حضور مسئولان برگزار کنیم و پیگیر مسائل و مشکلات این محله باشیم.

**مردم برای رفع مشکلات همکاری کنند
فرماندار کرمانشاه نیز با حضور دراین جلسه در سخنان کوتاهی خواستار مشارکت مردم در اجرای طرح هایی که ادارات در محله جعفرآباد اجرا می کنند، شد و گفت: تا مردم نخواهند هیچ تغییری در این محله ایجاد نمی شود.
فضل الله رنجبر در مورد مشکلاتی از جمله تجمع ضایعات فروشان در این محله افزود: مردم باید احساس مسئولیت کنند و به صورت دسته جمعی در ارتباط با این موضوعات تصمیم گیری نمایند.
او از مردم خواست برای رفع این مشکلات وارد میدان شوند و ادارات و سازمان ها را همراهی نمایند تا مشکلات برطرف گردد.

**ایجاد سرای محله در جعفرآباد
شهردار منطقه 3کرمانشاه نیز با حضور در این جلسه ایجاد سرای محله توسط شهرداری در جعفرآباد را یکی از برنامه های پیش رو دانست و گفت: با ایجاد این سرا در پی توانمندسازی مردم به خصوص بانوان ساکن در این محله هستیم.
رضا قاسمی فر به تشریح برخی اقدامات شهرداری در این محله پرداخت و افزود: 50هزار مترمربع آسفالت در شهرک ملاحسینی جعفرآباد انجام دادیم و بخشی از آب های سطحی و فاضلاب این شهرک را نیز با همکاری شرکت آبفا ساماندهی نمودیم.
او به نگرانی مردم از فعالیت ضایعات فروشی ها در جعفرآباد نیز اشاره کرد و گفت: ما دنبال حذف این گونه مشاغل نیستیم بلکه به دنبال راهکاری برای ساماندهی می گردیم و از مردم می خواهیم در این راه با شهرداری همکاری کنند.
او جمع آوری زباله و پسماند را کاری سخت دانست و گفت: امکانات شهرداری برای این موضوع محدود است و باید مردم هم با ما همکاری لازم را داشته باشند.
شهردار منطقه 3کرمانشاه بروز مشکلات در محله جعفرآباد را در نتیجه عدم همکاری مردم با شهرداری و دیگر دستگاه های اجرایی در سال های گذشته دانست و تاکید کرد تا زمانی که خود مردم نخواهند این مشکلات وجود خواهد داشت.

**شورای شهر پیگیر مطالبات است
رئیس کمیسیون بهداشت و سلامت شورای اسلامی شهر کرمانشاه نیز در این جلسه گفت: اعضای شورای شهر پایبند تعهدات خود مبنی بر پیگیری و رفع مشکلات مردم ساکن در محلات مختلف شهر هستند.
سالار احمد زاده با بیان اینکه در 2 سال اخیر شهرداری و دیگر دستگاه ها اقدامات خوبی برای بهسازی معابر محله جعفرآباد انجام داده اند، افزود: شورای شهر پیگیر دغدغه ها و مطالبات مردم این محلات است.
او تامین سلامت و بهداشت مردم را یکی از دغدغه های مسئولان در این محلات دانست و گفت: دانشگاه علوم پزشکی طرح ها و برنامه های خوبی در حوزه سلامت تعریف کرده که با اجرای آن بخش زیادی از مشکلات مردم برطرف می شود.

**مشکلات را به دادستان ارجاع می دهم
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمانشاه نیز در ادامه این جلسه با اشاره به اینکه همه مسئولان بر مشکلات شهرک ها و محلات حاشیه شهر کرمانشاه واقف هستند، گفت: مشکلاتی که از طرف اهالی جعفرآباد در این جلسه مطرح شد را برای پیگیری به دادستان ارجاع می دهم.
بهمن مرادی فر تاکید کرد که برخی از مشکلات مانند ایجاد مرکز تفریحی و سرگرمی ، تهیه سطل زباله و ساماندهی فاضلاب باید در دستور کار مسئولان ذیربط قرار بگیرد.
او با تاکید بر اینکه مسئولان باید به محرومیت هایی ناشی از نبود امکانات در این محلات توجه جدی کنند، گفت: رفع برخی از این مشکلات تنها تدبیر و مدیریت می خواهد و نیازمند صرف هزینه های کلانی نیست.
حیدری فر بر مشارکت مردم برای رفع مشکلات این محله تاکید کرد و گفت: باید مردم اجازه بروز برخی جرایم از جمله توزیع و خرید و فروش مواد مخدر و سایر بزه ها را در این محله ندهند و با ادارات همکاری کنند.
او بر ایجاد مراکز ورزشی و تفریحی به منظور جلوگیری از روی آوری جوانان به سمت امور کاذب و مشکل آفرین را مورد تاکید قرار داد و گفت: باید از بروز و وقوع اسیب های اجتماعی در این محلات جلوگیری کنیم و برای کاهش آن راهکار پیدا کنیم.

**4 کانون سلامت محلات در کرمانشاه ایجاد می شود
معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه نیز در حاشیه این جلسه در گفت و گو با خبرنگاران از راه اندازی چهار کانون سلامت محلات در شهر کرمانشاه تا پایان امسال خبر داد و گفت: ایجاد خانه های سلامت در تمام محلات شهر کرمانشاه و شهرستان های استان در دستور کار معاونت اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی است.
دکتر محمدرضا منصوری افزود: این محلات تنها مختص به مناطق حاشیه شهر و یا کمتربرخوردار نیست بلکه در تمام محلات شهر کرمانشاه و دیگر شهرستان های استان نیز دایر می شود.
او جلب مشارکت مردم، هماهنگی بین بخشی در راستای ایجاد عدالت اجتماعی، ارتقای سطح سواد سلامت مردم و افزایش امید به زندگی در مردم را از اهداف اصلی ایجاد خانه های سلامت ذکر کرد.
او تاکید کرد که ارتقای سبک زندگی مردم با استفاده از مشارکت خود مردم و توانمندسازی آنها در دستور کار معاونت اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه است که از طریق خانه های سلامت انجام می شود.
معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه سخنان خود گفت: عضویت همه افراد از اقشار مختلف در خانه های سلامت محلات آزاد است و هیچ محدودیتی ندارد.
منصوری افزود: تصمیم داریم به صورت مستمر جلسات خانه های سلامت محلات را برگزار کنیم و مطالبات مردم در حوزه های مرتبط با سلامت را بشنویم.
وی اظهار داشت: در این جلسات از مسئولان مرتبط با حوزه های مختلف دعوت می کنیم و برای رفع مشکلات چاره اندیشی و تصمیم گیری می کنیم.
او اجتماعی کردن سلامت را یکی از سیاست های وزارت بهداشت دانست و گفت: برای تحقق این موضوع به مشارکت فعال مردم نیاز داریم.
او تاکید کرد که تحقق اهداف سلامت نیازمند همکاری و هم افزایی همه دستگاه های مرتبط است و وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی به تنهایی نمی تواند در تامین سلامت شهروندان موثر باشد.
3033
گزارش از فرزاد نویدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.