به گزارش خبرنگار ایرنا؛ انتقال هفت هزار مصدوم در 24 ساعت اول وقوع زلزله توسط اورژانس هوایی، انجام بیش از یک هزار و 700 عمل جراحی و همچنین پذیرش بیش از 12 هزار مصدوم حادثه زلزله یکی از موفقیت های دولت در حوزه سلامت در حادثه زلزله 7.3 ریشتری 21 آبان سال 96 در استان کرمانشاه است.
وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در سرعت انتقال مصدومان و رسیدگی به حادثه دیدگان رکوردی جهانی بر جا گذاشت که تحسین دنیا را به دنبال داشت.
به گفته مسئولان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در جریان زلزله سال گذشته، 210 میلیارد ریال دارو برای تمام بیمارستان های دانشگاهی، سپاه، ارتش و سایر مراکز برپا شده به منظور مداوای مردم مناطق زلزله زده توسط دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تامین شد.
علاوه بر دارو؛ 250 میلیارد ریال تجهیزات پزشکی شامل سرمایه ای و مصرفی برای زلزله زدگان استان کرمانشاه تهیه شده که از این مبلغ 210 میلیارد ریال صرف خرید تجهیزات سرمایه ای مانند دستگاه های نوار قلب و رادیولوژی و 40 میلیارد ریال نیز صرف خریداری تجهیزات مصرفی مانند سرنگ و دیگر اقلام شده است.

**احداث بیمارستان جدید در 2 هفته
رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در تشریح اقدام های انجام شده به خبرنگار ایرنا، گفت: به دنبال وقوع زلزله آبان ماه سال 96 در سرپل ذهاب و وارد شدن آسیب جدی به بیمارستان شهدای این شهرستان، پس از انجام اقدام های گسترده برای مصدومان به صورت برپایی بیمارستان های صحرایی ، چادرها و کانکس های متعدد، انتقال و اقدام های وسیع درمانی، 2 هفته پس از وقوع زلزله با تلاش شبانه روزی صورت گرفته، مجموعه ای که کارکرد نظامی و اقامتی داشت، به صورت بیمارستان در آورده و با نام 'بانگر' به عنوان بیمارستان موقت شهر شروع به فعالیت کرد.
دکتر محمودرضا مرادی افزود: بیمارستان بانگر با 50 تخت بستری، هشت تخت دیالیز، چهار تخت ویژه آی سی یو و سی سی یو، 2 اتاق عمل و بخش های اورژانس، زنان و زایمان، زایشگاه، اطفال و سایر بخش های بستری و نیز تلاش مستمر پزشکان عمومی و حضور پیوسته متخصصین بیهوشی، جراحی، ارتوپدی، زنان و زایمان، اطفال، داخلی، روانپزشکی، قلب و عروق، رادیولوژی و جراحی عمومی از هشت ماه قبل تاکنون به مردم خدمات ارائه می دهد.
او میزان مراجعه ماهانه به این مرکز را بیش از 12 هزار و 500 نفر به اورژانس، انجام ماهانه 340 عمل جراحی و بستری کردن ماهیانه بیش از 850 بیمار اعلام کرد و گفت: این مرکز به عنوان بهترین گزینه موقتی تا نوسازی و راه اندازی بیمارستان اصلی شهر که به طور جدی در حال پیگیری می باشد توانسته است خدمات مناسبی را به مردم منطقه ارائه نماید.

** رسیدگی به بیماران دیالیزی بدون وقفه ادامه دارد
رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه در خصوص رسیدگی به بیماران دیالیزی در مناطق زلزله زده استان نیز گفت: پس از وقوع زلزله با افزودن چهار دستگاه همودیالیز به بخش های دیالیز شهرستان های همجوار یعنی اسلام آبادغرب و قصرشیرین، تا راه اندازی بخش دیالیز( یک ماه پس از زلزله)، تمام بیماران دیالیزی سرپل ذهاب طی برنامه ریزی انجام شده به شهرستان های اسلام آبادغرب و قصرشیرین و یا بیمارستان های امام رضا (ع) و امام خمینی (ره) کرمانشاه منتقل شده و بدون وقفه و به صورت رایگان، کار دیالیز آنان در روزهای بحران پس از زلزله به انجام رسید.
مرادی تصریح کرد: به دنبال آن، بخش همودیالیز بیمارستان بانگر نیز در 20 دی 96 با هشت دستگاه همودیالیز و یک دستگاه RO شروع به کار کرده و تاکنون بدون وقفه زیرنظر متخصصان، در حال خدمت رسانی به 30 بیمار دیالیزی سرپل ذهاب می باشد که در 2 شیفت و 315 جلسه در ماه دیالیز می شوند و با توجه به افزوده شدن 2 تخت همودیالیز نسبت به قبل از زلزله در این شهرستان، خللی در خدمت رسانی به این افراد وارد نشده و اقدام های تخصصی و فوق تخصصی مورد نیاز نیز، با ارجاع به مرکز استان، در بیمارستان های شهر کرمانشاه برای آنان به انجام رسیده است.
او با اشاره به برخی مطالب منتشر شده در رسانه ها در ارتباط با کم کاری به بیماران دیالیزی در مناطق زلزله زده، گفت: بیمارستان بانگر سرپل ذهاب که با تلاش طاقت فرسای پاسداران سلامت برای خدمات درمانی مهیا شده است، از امکانات گرمایشی و سرمایشی مناسبی برخوردار بوده و با نصب 70 دستگاه کولر گازی، ایجاد نمازخانه، بخش های تشخیصی، سرویس های بهداشتی، سه دستگاه آب سرد کن و سایر موارد به مراجعان خدمت می کند.
وی همچنین اضافه کرد: با وجود شرایط منطقه و گرمای طاقت فرسای آن، تاکنون منجر به اپیدمی بیماری های واگیر نشده است.
او اظهار داشت: دانشگاه علوم پزشکی آمادگی دارد تا اصحاب رسانه با حضور در مناطق زلزله زده، ضمن یادآوری کاستی ها و نیازمندی ها، خدمات انجام شده در این حوزه ها را عینا مشاهده و به اطلاع مخاطبان برسانند.

** امکانات دیالیز در مناطق زلزله زده کرمانشاه کافی است
نماینده تام الاختیار وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مناطق زلزله زده کرمانشاه نیز گفت: بیماران دیالیزی و پیوندی در مناطق زلزله زده استان در دریافت خدمات درمانی با مشکلی مواجه نیستند، امکانات دیالیز برای آنان کافی است و روند ارائه خدمات بدون مشکل ادامه دارد.
دکتر طیب قدیمی با اشاره به اقدام های درمانی انجام شده در راستای خدمات رسانی به بیماران دیالیزی در مناطق زلزله زده کرمانشاه، افزود: قبل از وقوع زلزله در مناطق سرپل ذهاب و قصرشیرین 10 دستگاه دیالیز وجود داشت که بعد از زلزله، هشت دستگاه جدید دیالیز نیز در بیمارستان بانگر سرپل ذهاب راه اندازی شد.
نماینده تام الاختیار وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مناطق زلزله زده کرمانشاه تاکید کرد: تمام تجهیزات بخش دیالیز بیمارستان های سرپل ذهاب و قصرشیرین در جهت خدمت رسانی به بیماران نیازمند تامین شده و نگرانی خاصی در این زمینه وجود ندارد.
وی تصریح کرد: 60 بیمار دیالیزی در مناطق زلزله زده وجود دارند که خدمات خود را بدون کم و کاست دریافت می کنند.
رئیس انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی هفته گذشته در نشستی خبری در کرمانشاه ادعا کرد که وزارت بهداشت اقدام مناسبی برای بیماران دیالیزی انجام نداده و این افراد هم اکنون با مشکلات زیادی مواجه هستند.
زمین لرزه 7.3 ریشتری 21 آبان در 11 کیلومتری بخش ازگله، 32 کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه، 620 کشته و 12 هزار و 386 مصدوم داشت.
این زلزله به 10 شهرستان و یک هزار و 930 روستای استان کرمانشاه خسارت وارد کرد.
استان کرمانشاه با 2 میلیون نفر جمعیت دارای 14 شهرستان و 2 هزار و 622 روستا است.
8066/3033
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.