رضا زارعی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، ایجاد اشتغال و درآمد اقتصادی، افزایش تولید محصولات باغی، جلوگیری از فرسایش خاک، بهره ‌وری آب، کاهش خسارت پدیده ریزگردها و سایر مزایای زیست محیطی را از جمله مزایای طرح توسعه باغات در زمینهای شیب دار عنوان کرد.
او گفت: در راستای اجرای این طرح، با دادن یارانه نهال از متقاضیان حمایت می کنیم.
وی با اشاره به اجرای یک هزار و 270 هکتار باغ در زمین های شیب دار کرمانشاه در سال گذشته، اظهار داشت: سال گذشته در استان بیش از 14 میلیارد ریال یارانه نهال پرداخت شده است.
وی افزود: عمده درختان میوه که در زمین های شیب دار کشت شده شامل توسعه نهالستان خرما، مرکبات، بادام ، انگور و سایر محصولات بوده است.
زارعی در ادامه به اقدام های جهاد کشاورزی کرمانشاه در توسعه باغات در زمین های شیب دار پرداخت و تصریح کرد: برای توسعه این باغات؛ اغلب زیرساخت های لازم شامل چاله کنی، تهیه نهاده ها، اجرای سیستم های داربست و سیستم های آبیاری تحت فشار توسط این سازمان انجام شده است.
مدیر باغبانی جهاد کشاورزی کرمانشاه در خصوص کیفیت نهال های کاشته شده نیز گفت: در باغات احداث شده از نهال های استاندارد، سالم، دارای گواهی سلامت حفظ نباتات و دارای اصالت رقم استفاده شده است.
زارعی افزود: زمان ثمردهی باغات بسته به نوع محصول از سال دوم تا سال هفتم به ثمر اقتصادی می رسند.
وی افزود: با افزایش محصولات باغی بدون شک ایجاد سردخانه برای نگه داری محصول، مراکز فرآوری و کارخانجات سورتینگ و دیگر صنایع جانبی نیز راه اندازی می شود که این موضوع باعث ایجاد اشتغال پایدار می شود.
او از متقاضیان ایجاد باغات در زمین های شیب دار خواست به مراکز جهاد کشاورزی در شهرستان ها مراجعه کرده و درخواست خود را مطرح نمایند.
کرمانشاه 946 هزار و 871 هکتار زمین کشاورزی آبی و دیم دارد که سالانه بیش از چهار میلیون و 600 هزار تن محصولات کشاورزی در این استان تولید می شود.
میزان تولید محصولات باغی در استان کرمانشاه سالانه حدود 300 هزار تن است.
انگور، سیب، خرما، مرکبات، زیتون و گردو عمده محصولات باغی استان کرمانشاه است.
3033/8066
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.