محمدجواد ابراهیمی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: گیاهان بومی رویشگاه زاگرس بیش از 2 هزار گونه است که بیش از 280 گونه آن در استان کرمانشاه وجود دارد.
وی با اشاره به ارزش اقتصادی فراوان این گونه ها، گفت: موسیر، کنگر، زو، پاغازه، ریواس، سریشم، چویل، میوه و صمغ درخت بنه (سقز)، صمغ درختچه گون از جمله گونه های موجود در رویشگاه های استان کرمانشاه است.
وی روند رو به افزایش ارزش اقتصادی این گیاهان را زمینه ای برای بهره برداری بی رویه دانست و گفت: این موضوع باعث نابودی تدریجی این گونه ها می شود.
رئیس اداره بهره برداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کرمانشاه در ادامه اظهار داشت: این اداره کل در سال های گذشته اقدام های متعددی را در جهت ترویج فرهنگ کشت گونه های دارویی در عرصه های منابع طبیعی و گاها زراعی منتهی به عرصه های طبیعی و کم بازده انجام داده است.
ابراهیمی افزود: تاکنون بیش از سه هزار هکتار زیرکشت گونه های همچون موسیر، کنگر، سورانه، زو، نرگس دالاهو، علف گاوزبان، درخت بنه، امرود (گلابی وحشی) و سماق رفته که رونق بخش سفره غذایی روستائیان و فضای کسب و کار برای امرار معاش آنها شده است.
وی اضافه کرد: در سال گذشته 700 تن گیاه دارویی برداشتی از رویشگاه های استان کرمانشاه به کشور عراق صادر شد.
جنگل های طبیعی کرمانشاه حدود 528 هزار و 900 هکتار است، یعنی حدود 5.21 درصد مساحت کل استان و چهار درصد کل جنگلهای کشور را به خود اختصاص داده است.
سرانه جنگل طبیعی در کرمانشاه 26 صدم هکتار، در کشور 2 دهم هکتار و جهانی آن 6 تا هشت دهم هکتار است که بدین ترتیب از نرم کشوری بالاتر و از نرم جهانی استان پایین تر است.
سطح مراتع کرمانشاه نیز یک میلیون و 188 هزار و 400 هکتار است که بدین ترتیب 48 درصد مساحت استان را مرتع تشکیل می دهد.
مراتع کرمانشاه 1.4 دهم کل مراتع کشور را به خود اختصاص داده است و سرانه مرتع در استان 6 دهم هکتار است.
استان کرمانشاه با بیش از 24 هزار کیلومتر مربع مساحت دارای 2 میلیون نفر جمعیت با 32 شهر و 2 هزار و 622 روستا است.
3033/8066
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.