به گزارش خبرنگار ایرنا، هم اکنون حجم بالای ساخت و سازها در روستاها و سطح شهر شهرستاهای زلزله زده قصرشیرین و سرپل ذهاب باعث شده که بسیاری از آسیب دیدگان از آب آشامیدنی برای ساخت و ساز استفاده کنند.
مصرف غیراصولی آب آشامیدنی از سوی برخی از زلزله زدگانی که هم اکنون در کمپ ها و کانکس ها به سر می برند و دارای واحد اندازه گیری نیستند نیز باعث افزایش نامتعارف از این سرمایه آیندگان شده است و از این روز مدیریت صحیح و رعایت الگوی مصرف نیاز به یک بازنگری از سوی همگان دارد.
این روزها خیلی از مناطق کشور به دلیل خشکسالی دسترسی به آب برایشان محدود شده و از این رو نیازمند یک مدیریت برای مصرف بهینه این سرمایه عظیم هستیم تا با مشکل و بحران جدی و تامین آب آشامیدنی مواجه نشویم.
علاوه بر استفاده نکردن از آب آشامیدنی در ساخت و سازها ، استفاده نکردن از آب برای شست و شوی حیاط منازل ، خودرو ، آبیاری فضای سبز و همچنین رفع مشکل و خرابی لوله کشی آب منازل و جلوگیری از هدر رفتن آب در مواقع استحمام و شست و شوی ظروف و البسه از مواردی است که باید مشترکان نسبت به آن ها توجه کافی داشته باشند.
با توجه به هزینه های بسیار بالای تولید و تصفیه آب آشامیدنی ، مسئولان باید همت کنند تا از هر راهی شده برای مصارف ساخت و ساز زلزله زدگان آب غیرآشامیدنی را تامین کرده و به روستاها انتقال دهند که مردم دیگر برای ساخت و ساز از آب شرب استفاده نکنند.
هوشنگ بازوند استاندار کرمانشاه نیز بارها تاکید کرد که بنیاد مسکن و مردم به هیچ عنوان نباید از آب آشامیدنی برای ساخت و سازها استفاده کنند و در صورت رعایت نکردن این مساله با چالش جدی روبرو‌ می شویم.

** مردم از آب آشامیدنی برای ساخت و سازها استفاده نکنند
مدیر شرکت امور آب و فاضلاب شهری قصرشیرین گفت: به منظور جلوگیری از ایجاد مشکل برای تامین آب آشامیدنی در سطح شهر و روستاهای تابعه ، مردم باید مصرف خود را مدیریت کنند و از آب قابل شرب برای ساخت و سازها استفاده نکنند.
علی محمد آزادی به خبرنگار ایرنا گفت: در سال آبی گذشته بارندگی ها و ریزش نزولات آسمانی در قصرشیرین نسبت به دوره مدت مشابه کاهش چشمگیری داشته است.
وی اظهارداشت: با توجه به مصرف بسیار فراوان آب آشامیدنی برای ساخت و ساز در سطح شهر و همچنین مصرف بی رویه از سوی نیروهای مسلح در منطقه که منجر به قطعی آب سومار شده و مشکلاتی برای تامین آب آشامیدنی شهر و روستاها به وجود آمده که نیازمند رعایت الگوی مصرف آب هستیم.
وی گفت: هم اکنون در قصرشیرین پنج هزار و 600 مشترک آب و فاضلاب شهری هستند که آب مورد نیاز آنها توسط مخزن 15 هزار مترمکعبی پارک فلاحت این شهرستان تامین می شود که بزرگترین مخزن در میان مخازن شهرستان های استان کرمانشاه است.

** تامین آب غیرآشامیدنی برای ساخت و ساز
فرماندار قصرشیرین نیز بر لزوم استفاده از آب غیرآشامیدنی در ساخت و سازهای واحدهای مسکونی از سوی زلزله زدگان در سطح شهر و روستا تاکید کرد.
مرادعلی تاتار در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ، افزود: بنا به تاکید استاندار کرمانشاه ، ستادهای معین وظیفه تامین آب غیرقابل آشامیدن برای ساخت و ساز در روستاها و شهر را عهده دار هستند و این مهم از طریق تانکرهای آبرسانی در قصرشیرین نیز در حال انجام است.
وی بیان کرد: مردم همیشه همکاری لازم را با مسئولان داشته اند و برای مصرف بهینه و مدیریت آب نیز مشارکت خود مردم نیاز است تا تابستان را با کم آبی و یا افت فشار مواجه نشویم.

** استفاده از آب آشامیدنی در امر ساخت و ساز ، دلیل افت فشار است
فرماندار سرپل ذهاب نیز گفت: استفاده از آب آشامیدن برای ساخت و ساز واحدهای مسکونی باعث افت فشار و قطعی مقطعی آب در برخی روستاها و مناطق شهری سرپل ذهاب شده است.
محبت جمالی نیا در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ستادهای معین بازسازی از طریق تانکرهای سیار وظیفه تامین آب غیرقابل آشامیدن برای ساخت و سازها در روستاها و شهر را عهده دار هستند و برای رفع مشکل فراروی ، افزایش تانکرها آبرسانی ضرورتی غیرقابل انکار است چرا که با توجه به حجم بالای ساخت و سازها و گستردگی کار ، امکانات فعلی به هیچ عنوان جوابگوی نیازها نیست.
وی اظهارداشت: زلزله 7 و سه دهم ریشتری آبان پارسال و همچنین فرسودگی و شکستگی شبکه های آبرسانی در شهر و روستاها نیز مزید بر علت شده و بهسازی و مرمت شبکه های انتقال آب نیازمند تخصیص اعتبار لازم است.
فرماندار سرپل ذهاب ادامه داد: هم اکنون آب آشامیدنی قصرشیرین ، سرپل ذهاب و خسروی از طریق مخزن آب سراب گرم تامین می شود که این مخزن با توجه به افزایش جمعیت و حجم بالای آبرسانی ، جوابگوی نیازهای فعلی نیست.
جمالی نیا گفت: رایگان بودن آب آشامیدنی در مناطق زلزله زده این شهرستان ، کافی نبودن آب غیرقابل آشامیدن برای ساخت و سازها و نبود واحد اندازه گیری در کمپ های زلزله زدگان باعث استفاده های غیرمتعارف از آب شده است و این نیازمند همکاری و اهتمام مردم برای مقابله با مشکل است.
وی اضافه کرد که ستادهای معین بازسازی باید آب مورد نیاز مردم را در دسترس آن ها قرار دهند تا مردم از آب آشامیدنی برای ساخت و سازها استفاده نکنند و در صورت تحقق این مهم می توانیم تابستان را بدون چالش، افت و یا قطعی آب سپری کنیم.

** شبکه آبرسانی 161 روستای سرپل ذهاب نیازمند مرمت است
مدیر شرکت آب و فاضلاب روستایی سرپل ذهاب هم گفت: شبکه های آبرسانی 161 روستای این شهرستان نیازمند اصلاح و مرمت است.
حشمت احمدی به خبرنگار ایرنا ، اعتبار مورد نیاز برای اجرای این طرح را 570 میلیارد ریال ذکرکرد و گفت که در این زمینه مکاتبات لازم صورت گرفته است.
وی افزود: هم اکنون آب مورد نیاز ساخت و ساز واحدهای مسکونی روستایی را بنیاد مسکن به صورت روزانه و از طریق تانکرهای سیار تامین می کند.
وی شمار مشترکان زیرپوشش اداره آب و فاضلاب روستایی سرپل ذهاب را حدود 11 هزار مشترک اعلام کرد و افزود: تیم های آبفار با تمام توان و به صورت شبانه روزی پای کار هستند تا خدمات رسانی لازم و بدون وقفه را به اهالی منطقه انجام دهند.
سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه با 90 هزار تن جمعیت و برخورداری از هشت دهستان و 226 روستا ، بیش از 11 هزار مشترک آب و فاضلاب روستایی دارد.
زمین لرزه 7.3 ریشتری 21 آبان در 11 کیلومتری بخش ازگله، 32 کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه 620 کشته و 12 هزار و 386 مصدوم داشت.
این زلزله به 10 شهرستان و یک هزار و 930 روستای استان کرمانشاه خسارت وارد کرد و براساس ارزیابی های صورت گرفته حدود 90 هزار واحد مسکونی شهری و روستایی نیز آسیب کلی و جزئی دیده است.
7079/3012/8066
گزارش از نازنین باباخانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.