خسرو شهبازی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اجرای سیستم‌های آبیاری در زمینهای کشاورزی استان کرمانشاه را یکی از دستور کارهای مهم این سازمان دانست و افزود: اکنون 73 هزار هکتار از زمین های کشاورزی استان کرمانشاه مجهز به سیستم‌های نوین آبیاری است.
او گفت: در طرح سامانه گرمسیری نیز تجهیز 52 هزار هکتار به سیستم آبیاری نوین در دست اقدام است که تا شهریور امسال به اتمام می رسد.
وی تصرح کرد: با اتمام این پروژه مجموع زمین های کشاورزی استان کرمانشاه که به شبکه های نوین آبیاری مجهز می شوند به 125 هزار هکتار می رسد.
شهبازی در ادامه با اشاره به بخشی از قابلیت‌ها و پتانسیل های بخش کشاورزی کرمانشاه گفت: در بخش دامپروری، این استان یکی از قطب‌های کشور بوده و ایستگاه های تحقیقاتی همچون ایستگاه تحقیقات گوسفند نژاد سنجابی فعال بوده و برنامه داریم با همکاری مؤسسه اقتصادی کوثر، پروژه تکثیر و تولید نژاد دام را به زودی در دینور عملیاتی کنیم.
وی اظهار داشت: استان کرمانشاه با تولید 75 تن چغندر قند در هکتار توانست رکورد کشوری را بشکند و حتی این رکورد بالاتر از رکورد اتحادیه اروپا می باشد.
وی با اشاره به موفقیت استان در تولید کلزا نیز افزود: با پیگیری های انجام شده و برنامه ریزی مناسب، سطح زیرکشت کلزا در استان در سه سال اخیر از یک هزار به هشت هزار هکتار رسیده است.
وی اضافه کرد: همچنین میزان عملکرد کلزا در استان کرمانشاه از 1/2 تن به 2/4 تن در سال گذشته رسید و پیش بینی می کنیم که امسال به سه تن در هکتار برسد.
شهبازی با اشاره به تولید 171 تن پیاز در هکتار با میزان نیترات در حد نرمال افزود: با پیگیری های انجام شده توسط سازمان جهاد کشاورزی و ترویج کاهش مصرف کود و سم، میزان مصرف کودهای شیمیایی و سموم شیمیایی 280 تن در استان کرمانشاه کمتر شده است.
استان کرمانشاه 946 هزار و 871 هکتار زمین کشاورزی آبی و دیم دارد که سالانه بیش از چهار میلیون و 600 هزار تن محصولات کشاورزی در استان تولید می شود.
میزان تولید گندم آبی و دیم استان در سال زراعی 96- 95 بیش از 841 هزار تن بود که از این میزان بیش از 646 هزار تن به صورت تضمینی از کشاورزان خریداری شد.
همچنین 261 هزار و 880 تن جو آبی و دیم در سال زراعی 96-95 در استان کرمانشاه تولید شد.
سال زراعی گذشته با برداشت 9 هزار و 271 کیلوگرم در هکتار رکورد عملکرد کلزا در کشور توسط یک کشاورز کرمانشاهی شکسته شد.
3033/8066
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.