به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه، علیرضا مهاجر روز دوشنبه افزود: استان کرمانشاه یکی از استانهای پیشرو در عملکرد کلزا بوده و امسال سومین سال متوالی است که بهترین عملکرد کشوری در مزارع کلزا به مزارع استان کرمانشاه اختصاص می یابد.
وی با اشاره به اینکه در استان کرمانشاه از آخرین فن آوری تولید کلزا بکارگیری شده خاطرنشان کرد: تاکنون کیل گیری که از چند مزرعه انجام شده عملکرد بالای پنج تن را داشته اند که جز با زحمت کشاورزان و کارشناسان سخت کوش استان این مهم میسر نمی شود.
وی استفاده از بذور مناسب، سمپاشی بموقع و مبارزه با علفهای هرز را در افزایش عملکرد کلزا مهم دانست و به کشاورزان توصیه کرد حتما با رعایت اصول فنی مزارع را مدیریت کنند.
وی با بیان اینکه روند توسعه کشت کلزا در کشور سریع می باشد، تصریح کرد: استان کرمانشاه سهم خوبی در تولید کلزای کشور دارد به طوری که یک بیستم تولید کلزای کشور به استان کرمانشاه اختصاص دارد.
مهاجر خاطرنشان کرد: کرمانشاه بدلیل شرایط آب و هوایی مناسب و خاک حاصلخیز، یکی از استانهای تاثیرگذار در تولید کلزا در کشور است.
مجری طرح دانه های روغنی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه در مزارع کلزای کرمانشاه تکنولوژی دنیا جای خود را باز کرده اضافه کرد: سال به سال عملکرد مزارع کلزا در کرمانشاه بهتر شده و این روند ادامه دار و قابل مشاهده است.
مهاجر با اشاره به پیش بینی تولید 300 هزار تن تولید کلزا در کشور گفت: با برنامه ریزی های انجام شده 15 تا 20 درصد نیاز به دانه روغنی کلزا در کشور محقق شده است.
وی افزود: در صورت تحقق پیش بینی تولید کلزای فوق الذکر 500 میلیون دلار صرفه جویی ارزی برای کشور در بر خواهد داشت.
وی خاطرنشان کرد: سیاست ما در توسعه کشت کلزا تامین نیاز تولید داخل به روغن و تحقق برنامه اقتصاد مقاومتی است و در این راستا استان کرمانشاه بخوبی در توسعه کشت کلزا و افزایش عملکرد حرکت کرده است.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه نیز گفت: در سالجاری سطح زیرکشت کلزای استان حدود هشت هزار هکتار بوده که نسبت به سال گذشته افزایش 2 برابری داشته است.
سید افشین صفوی با اشاره به اینکه سطح زیرکشت کلزای استان نسبت به سال زراعی گذشته افزایش هشت برابری داشته تصریح کرد: در سال زراعی 95 - 94 سطح زیرکشت کلزای استان هزار هکتار بود.
وی تصریح کرد: خوشبختانه با عنایت به تلاش کشاورزان و نظارت کارشناسان بخش کشاورزی عملکرد کلزای استان به طور متوسط به 2 هزار و 450 کیلوگرم در هکتار رسیده اضافه کرد: عملکرد استان بالاتر از عملکرد کشوری است.
وی گفت: در سالجاری پیش بینی می شود با عملکرد خوبی که در کیل گیری از مزارع کلزا داشتیم 18 هزار تن کلزا در استان خریداری شود.
صفوی با اشاره به اینکه کلزای تولید شده در استان به صورت تضمینی خریداری می شود، خاطرنشان کرد: 15 مرکز کلزای کشاورزان را تحویل خواهند گرفت.
صفوی با بیان اینکه اقدام های خوبی به منظور افزایش عملکرد کلزا در سازمان جهاد کشاورزی انجام گرفته گفت: اقدام های ما شامل برگزاری کارگاههای آموزشی زراعت نوین کلزا برای کارشناسان و کشاورزان، توزیع بذور هیبرید و بذور آزاد گرده افشان همچنین بذور آلمانی و فرانسوی توزیع شد.
صفوی سایر اقدام ها را شامل اجرای یک سایت انتخاب مشارکتی 15 رقم کلزا در شهرستان هرسین، اجرا و پیگیری پایلوت کلزا ارقام فرانسوی در سطح 300 هکتار، اجرا و پیگیری پایلوت ارقام آلمانی در سطح 150 هکتار، اجرا و پیگیری تغذیه کلزا در 2 شهرستان، اجرا و پیگیری پایلوت مصرف علف کش بوتیزان در شهرستان سرپل ذهاب و اجرا و پیگیری پایلوت گرده افشانی در سطح استان برشمرد.
8066
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.