هادی نجفی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: اختلال نمایشی در زنان بیشتر از مردان است و ریشه در دوران کودکی افرادی دارد که از لحاظ عاطفی اشباع نشده باشند و در صورتی که در زندگی زناشویی این عدم اشباع عاطفی از طرف همسر اتفاق بیافتد منجر به ناسازگاری بین زوجین می شود.
به گفته وی، این اشباع عاطفی متشکل از سه مولفه است که عبارتند از: مولفه درونی یا تعلق که احساس دوست داشته شدن قلبی را شامل می شود، مولفه دیگر کلامی است که مهمترین بخش برای خانم ها برای اشباع عاطفی محسوب می شود و در اینجا لازم است واژه دوستت دارم بر زبان جاری شود.
وی گفت: آخرین مولفه نیز نوازش است که بخصوص در دوران کودکی و نوازش شدن توسط پدر و مادر بسیار مهم است.
نجفی، این موضوع را ننتیجه مطالعاتی عنوان کرد که در خصوص رابطه طلاق با اختلال شخصیتی در بین 80 نفر از زنان کرمانشاهی که به دنبال طلاق توافقی بوده اند؛ انجام شده است.
به گفته این مشاور خانواده، افسردگی از دیگر مواردی است که منجر به ناسازگاری و مشکلات بین زوجین می شود و در زنان بیشتر از مردان است؛ البته بیشتر افراد مبتلا به افسرده خویی هستند و کمتر دچار افسردگی اساسی هستند چرا که در افسردگی اساسی فرد اندیشه خودکشی دارد.
وی افزود: نکته دیگر مشکل بد تنظیمی هیجانی در بین زنان ، مردان ، دختران و پسران ماست و مولفه مهمی است که باید توسط مشاوران خانواده آموزش داده شود. در نتیجه بد تنظیمی هیجانی انسجام رفتاری شکل نمی گیرد و این موضوع نیز عامل عدم انسجام خانواده می شود.
نجفی تاکید کرد که در بد تنظیمی هیجانی ساختارهای ذهنی فرد در خصوص هیجان های مثبت و منفی دچار اشکال می شود و در نتیجه فرد درهیجان های درونی نظیر: نحوه لذت بردن، آرامش داشتن و عشق ورزیدن و دوست داشتن از تعادل خارج می شود.

** وضعیت زنان طلاق گرفته
این مشاور خانواده در خصوص وضعیت زنان طلاق گرفته نیز گفت: در نتیجه مطالعاتی که در بین 125 نفر از زنان طلاق گرفته در چند محله مرفه و نیمه مرفه کرمانشاه انجام شده است این افراد به سه گروه تقسیم شده اند: گروهی که مشکل مالی نداشتند و به صورت توافقی طلاق گرفته بودند، گروهی دیگر افرادی که مهریه شان را دریافت کرده بودند و آنها نیز از نظر مالی مشکلی نداشتند و در آخر گروهی که از نظر مالی چیزی نداشتند و در نتیجه بیشتر تحت فشارهای عاطفی و روانی قرار گرفته بودند.
نجفی افزود: از نظر اجتماعی نیز به این نتیجه رسیدیم که رفتارهای سخیف اجتماعی از طرف مردان نسبت به زنان طلاق گرفته بیشتر از سایر زنان است.

** راهکار چیست؟
این مشاور خانواده در ادامه در خصوص راهکارهای مقابله با طلاق در جامعه آموزش مهارت های زندگی در ایجاد تنظیم هیجان و کاهش افسردگی و نیل به زندگی با نشاط بسیار مهم عنوان کرد.
به گفته وی، حدود 38 درصد زوجینی که به مراکز مشاوره می آیند با آموزش های مهارت های زندگی دوباره به زندگی بر می گردند و البته به جز روان درمانی، دارو درمانی هم برای افرادی که سواد پایین تری دارند موثر است.
هرچند نجفی تاکید کرد که آموزش مهارت های زندگی برای زوجینی کاربرد دارد که به بی حسی نرسیده باشند.
به گفته وی، حس به عنوان یک مولفه هیجانی درونی است و وقتی تنفر در رابطه بین زوجین شکل بگیرد راه بازگشت سخت است.
نجفی به زوجینی که به بی حسی رسیده اند نیز راهکار طلاق چتری را پیشنهاد داد به این ترتیب که زوجین سه ماه تا یک سال را به دور از هم زندگی کنند شاید حسشان نسبت به هم برگردد.
او تاکید کرد که در زندگی زناشویی نباید حس رقابت وجود داشته باشد چرا که رقابت فقط جای یک نفر است.
این مشاور خانواده در ادامه به نکته دیگری اشاره کرد و گفت: آموزش مهارت های جنسی در دوره های مختلف زندگی موضوعی است که در جامعه ما نسبت به آن غفلت شده است چرا که طبق تحقیقات میزان تکرار جنسی یا افکار جنسی آقایان بیشتر از خانم هاست و این موضوع در تعادل نیست.
به گفته نجفی، طبق تحقیقات علمی انجام شده در طول هفته آقایان 35 بار افکار جنسی به سراغشان می آید در حالی که خانم ها فقط 9 بار در هفته افکار جنسی دارند.
وی بر رابطه مستقیم بین افسردگی و کاهش میل جنسی تاکید کرد و گفت: برای مقابله با افسردگی توجه به ورزش و تغذیه بخصوص در بین خانم ها بسیار حائز اهمیت است.
آنچنان که این مشاور خانواده تاکید کرد: ورزش تاثیر عمیقی در تنظیم هیجانات رفتاری و کاهش افسردگی و اضطراب و نیز کاهش انحرافات روانی اجتماعی نظیر خشم و پرخاشگری دارد و علاوه بر تاثیر چشم گیر بر فیزیولوژی بدنی و ساختارهای مغزی در کاهش بدگمانی نیز موثر است.
طبق آمار در استان کرمانشاه از هر چهار ازدواج یک مورد به طلاق منجر می شود.
7457/8066
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.