علیرضا تخت شاهی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: اکنون بیش از 20 هزار انشعاب غیرمجاز در استان کرمانشاه وجود دارد که باید ساماندهی شوند و این در حالی است که در سال 96 و سه ماه نخست امسال در حدود 2 هزار انشعاب، ساماندهی و به مجاز تبدیل شده است.
وی افزود: کرمانشاه یکی از استان هایی است که در بحث ساخت و سازهای غیرمجاز در نواحی منفصل شهری و حاشیه ای با مشکلاتی مواجه است.
وی افزود: وضعیت نواحی منفصل برای الحاق به محدوده شهری نامشخص و ارائه خدمات به این شهروندان دارای منع قانونی است.
وی اظهار داشت: با توجه به اینکه آب جزو ملزومات و ضروریات زندگی است، بسیاری از این افراد که در این مناطق ساکن هستند، اقدام به ساخت و سازهای غیرمجاز کرده و به سمت استفاده از انشعابات غیرمجاز رفتند.
او گفت: شهرهای کرمانشاه، اسلام آبادغرب، گیلانغرب و کنگاور دارای بیشترین آمار انشعابات غیرمجاز هستند.
تخت شاهی ادامه داد: در سال 96 قانون مجازات استفاده کنندگان غیرمجاز از آب و برق در مجلس شورای اسلامی به تصویب نمایندگان رسید تا در راستای این قانون نحوه ارائه خدمت به مناطقی که الحاق شده و یا در شرف الحاق شدن به محدوده شهری هستند، تعیین تکلیف و انشعابات غیردائم و دائم برقرار شود.
وی اضافه کرد که اکنون طرح ساماندهی انشعابات غیرمجاز آب و فاضلاب در استان کرمانشاه در دست اجراست.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه تصریح کرد: براساس ماده چهار قانون مجازات استفاده کنندگان غیرمجاز از آب و برق، امکان واگذاری انشعاب به دارندگان انشعابات غیرمجاز قبلی وجود دارد، اما کسانی که از اجرای قانون پیروی نکنند و بر استفاده از انشعابات غیرمجاز اصرار داشته باشند، براساس ماده 2 همان قانون به جبران خسارت، جزای نقدی و قطع انشعاب محکوم می شوند.
وی به نبود تأسیسات زیربنایی در سکونتگاه های غیررسمی اشاره و تصریح کرد: این مناطق نیازمند ایجاد تأسیسات زیرساختی است که ما بتوانیم به آنها ارائه خدمات کنیم.
وی اظهار داشت: در مرحله اول باید تأسیسات تأمین آب و جمع آوری فاضلاب آنها را ایجاد کنیم که بار مالی که از این محل بر شرکت آبفا تحمیل می شود، مبلغی بیش از 500 میلیارد ریال است.
وی با اشاره به دلایل اصلی روی آوردن برخی از شهروندان به انشعابات غیرمجاز عنوان کرد: بیشتر این قضیه به دلیل ساخت و سازهای غیرمجاز بوده است، زیرا اکثر این مشترکان در مناطق حاشیه ای هستند.
او گفت: برآورد می شود که 10 درصد از هدررفت آب مربوط به انشعابات غیرمجاز باشد که شرکت آبفای استان کرمانشاه سالانه در حدود 100 میلیارد ریال در این حوزه زیاندهی دارد.
او یادآور شد: در سال گذشته، با اقدام های انجام شده در قالب 91 آیتم، قریب به سه درصد از آب های به حساب نیامده شرکت کاهش یافت که باعث صرفه جویی در هزینه های شرکت به میزان 50 میلیارد ریال شد.
استان کرمانشاه با 2 میلیون نفر جمعیت 369 هزار مشترک آب دارد که از این تعداد 220 هزار مشترک مربوط به شهر کرمانشاه است.
3033/8066
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.