به گزارش خبرنگار ایرنا، از همان زمان وقوع زلزله 7 و سه دهم ریشتری 21 آبان سال 96 در غرب کرمانشاه ، بسیاری از افراد جویای کار و در واقع کارگران فصلی ساختمانی به سرپل ذهاب مراجعه کردند و اکنون با گذشت ماه ها، اقامت شبانه روزی در این مناطق دارند.
هر روز که می گذرد بر تعداد افراد غیربومی در مناطق زلزله زده با توجه به شتابی که برای بازسازی و ساخت و ساز واحدهای آسیب دیده زلزله شاهد هستیم ، افزوده می شود و هر چند که حضور کارگران می تواند نوید بخش مشارکت بیشتر برای تکمیل زودتر واحدهای مسکونی و راهی برای بازگشت سریعتر زلزله زدگان به زیرسقف هایشان باشد، اما حضور کارگران غیربومی فصلی در سرپل ذهاب می تواند باعث ایجاد چالش هایی برای ساکنان زلزله زده این شهرستان باشد.
هم اکنون اسکان کارگران غیربومی در محل های پرتردد و خیابان هایی که محل رفت و آمد ساکنان زلزله زده در شهر است، به یک معضلی تبدیل شده که می تواند آسیب های اجتماعی و فرهنگی جبران ناپذیری به دنبال داشته باشد و این مساله مهم و ساماندهی وضع موجود، نیازمند توجه بیشتر مسئولان است.
زمان های استراحت مانند اوقات ظهر و شب ، تجمع کارگران غیربومی و عده ای افراد ناشناس که به بهانه کار در سطح بوستان ها ، میادین و بلوارهای سطح شهر بساط پهن می کنند، علاوه بر ایجاد مشکلات بهداشتی و فرهنگی ، می تواند سرآغازی برای بروز آسیب های اجتماعی در این منطقه باشد.
هر قدر که از زلزله مهیب آبان پارسال می گذرد و هر روز که از خاطره های تلخ شب ها و روزهای ابتدایی وقوع این حادثه غم انگیز فاصله می گیریم و هر میزان که مردم سامان امور خود را بیشتر به دست می گیرند ، چهره افراد ناشناس و کارگران غیربومی بیشتر در شهر نمایان می شود.
برای ارتقای امنیت اجتماعی و جلوگیری از انواع آسیب های اجتماعی ، ساماندهی وضعیت کارگران غیربومی و افراد ناشناس از اولویت هایی است که باید مسئولان به آن توجه اساسی داشته باشند.
هم اکنون 500 پیمانکار و 11 هزار و 600 نفر در مناطق زلزله زده استان کرمانشاه مشغول ساخت و ساز واحدهای تخریبی هستند.

** جمع آوری کانکس و چادرهای اسکان کارگران غیر بومی در شهر
سرپرست فرمانداری سرپل ذهاب از جمع آوری کانکس ها و چادرهای غیربومی با هماهنگی دادستانی ، نیروی انتظامی و شهرداری که در نزدیک کمپ ها و سطح این شهر استقرار یافته اند، خبر داد.
محبت حمالی نیا در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: به منظور ساماندهی کارگران و صاحبان مشاغل غیر بومی، کانکس ها و چادرهای این افراد به خارج از سطح شهر منتقل می‌شود.
وی اظهار داشت: در راستای ساماندهی وضعیت کارگران و صاحبان مشاغل غیر بومی ، جلسه ای با حضور معاون سیاسی و امنیتی استاندار کرمانشاه، مدیران مرتبط استانی و شهرستانی برگزار شد و موضوع به طور جدی در دست پیگیری است.
وی بیان کرد: محلی مناسب برای انتقال کانکس ها و چادرهای اسکان کارگران و صاحبان مشاغل غیربومی خارج از سطح شهر آماده و تسطیح کرده‌ایم و در حال انتقال اسکان کارگران غیربومی به این مکان موردنظر هستیم.

** جمع آوری یک هزار و 700 چادر و کانکس مجردی در سرپل ذهاب
شهردار سرپل ذهاب نیز از جمع آوری چادرهای اسکان افراد غیربومی و انتقال آن به محل اسکان کارگران واقع در ابتدای جاده قدیم بیمارستان شهدای این شهر از سوی واحد اجرائیات این نهاد و با همکاری ماموران انتظامی شهرستان خبر داد.
صابر حیدری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با مخلان امنیت و آسایش عمومی مردم با هماهنگی مراجع قضایی و انتظامی برخورد قاطع می شود.
سرپل ذهاب با بیش از 90 هزار تن جمعیت در غرب کرمانشاه واقع شده است.
زمین لرزه 7.3 ریشتری 21 آبان در 11 کیلومتری بخش ازگله، 32 کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه 620 کشته و 12 هزار و 386 مصدوم داشت.
این زلزله به 10 شهرستان و یک هزار و 930 روستای استان کرمانشاه خسارت وارد کرده و براساس ارزیابی های صورت گرفته حدود 100 هزار واحد مسکونی شهری و روستایی نیز آسیب کلی و جزئی دیده است.
7079/7399/3012/8066
گزارش از سیروس صدیقی چگینی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.