علیرضا تخت شاهی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ضروری است مشترکان در نحوه مصرف آب مدیریت داشته باشند تا با کمبود آب مواجه نشویم.
وی با بیان اینکه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور درهفته صرفه جویی در مصرف آب امسال، رویکرد سازگاری با کم آبی را در امتداد شعار 'منابع آب محدود است' و همچنین 'با مدیریت در مصرف کاستی را جبران نماییم' مدنظر قرار داده است.
وی اظهار داشت: با توجه به تأکید بر اهمیت آب در آموزه ها و فرهنگ دینی و ملی ما و ضرورت ارتقای دانش و فرهنگ عمومی در باره آب، برنامه هایی در هفته صرفه جویی در مصرف آب پیش بینی شده است.
وی به تشریح عناوین هفته صرفه جویی در مصرف آب پرداخت و گفت: روز جمعه اول تیر به نام آب، آموزه های دینی و ملی و ارتقای آگاهی های عمومی و با اهدافی همچون جایگاه آب در باورها و اعتقادات دینی و فرهنگی مردم، نقش آموزه‌های دینی و فرهنگی در مصرف بهینه آب و احیای سنت های مذهبی و ملی در حفظ و نگهداری منابع آبی نامگذاری شده است.
وی افزود: شنبه دوم تیرماه، با هدف مشارکت خانواده‌ها در مدیریت مصرف آب و سازگاری با کم آبی و نقش زنان در اصلاح الگوی مصرف آب، به عنوان آب،‌ خانواده (مدیریت تقاضا و مدیریت مصرف آب) نامگذاری شده است.
مدیرعامل آبفای استان کرمانشاه گفت: سومین روز هفته صرفه جویی در مصرف آب، به عنوان، آب،‌ اقتصاد و توسعه پایدار و با راهبرد تبیین ارزش اقتصادی آب (شرب، صنعت،‌ کشاورزی)، تبیین نقش مصرف بهینه آب در حفظ منابع آبی برای توسعه پایدار و تاثیر اعمال قیمت تمام‌ شده در افزایش بهره ‌وری آبی و تغییر رفتارهای مصرفی مشترکان پرمصرف نامگذاری شده است.
وی با بیان اینکه چهارم تیر، آب،‌ محیط زیست و سلامت همگانی ( کمپین آب رفته برمی گردد) با هدف عوارض ناشی از عدم توسعه شبکه فاضلاب و اهمیت بازچرخانی آب در حفظ محیط زیست، آلودگی منابع آب و راهکارهای حفاظت از آن، بهداشت آب و سلامت همگانی و تولید فاضلاب کمتر با مصرف آب کمتر نامگذاری شده است.
وی افزود: با اجرای برنامه های مختلف در این روز، بر لزوم نقش کیفیت آب در ارتقای سلامت عمومی، تشریح راهکارهای جلوگیری از آلودگی منابع آب، تشریح عوارض ناشی از عدم توسعه شبکه فاضلاب و اهمیت بازچرخانی آب در ایران و جهان تاکید می شود.
تخت شاهی ادامه داد: پنجمین روز هفته صرفه جویی در مصرف آب، با توجه به نقش رسانه های جمعی و اثربخشی آنان در افزایش آگاهی مردم نسبت به مسائل مربوط به آب و نهادینه کردن فرهنگ صرفه جویی، تحت عنوان؛ آب، رسانه و افکار عمومی با تببین اهدافی همچون ایجاد حساسیت در رسانه ها و افکار عمومی برای صیانت از آب و لزوم توجه دادن مردم به استفاده درست از آن، معرفی و تبیین محدودیت ها و معضلات کشور در خصوص منابع آبی و لزوم بسیج همگانی برای بهره گیری از فن آوری روز دنیا در بهره گیری از منابع آب نامگذاری شده است.
او گفت: آب، مشارکت های مردمی، سمن ها، خیرین آب رسان عنوان شمشین روز هفته صرفه جویی در مصرف آب است که با هدف گذاری جلب مشارکت اقتصادی و اجتماعی مردم و ذی نفعان برای اجرای طرح های آب رسانی و همچنین مشارکت مردم در مدیریت آب رسانی، استفاده از ظرفیت خیرین آب رسان برای تأمین مالی و توزیع آب شرب بویژه در سطح روستاها و جلب مشارکت مردم و مراکز اقتصادی و صنعتی در اجرای طرح های فاضلاب نامگذاری شده است.
تخت شاهی با اشاره به اینکه، پنجشنبه هفتم تیر، تحت عنوان؛ آب،‌ قانون و حقوق شهروندی نامگذاری شده است، گفت: با توجه به نقش قوه قضاییه در حفاظت از منابع آب کشور، لزوم رعایت قانون از سوی همگان و اطلاع‌رسانی در خصوص انواع جرایم و تخلفات در بخش آب، مدیریت منابع آبی زیرزمینی، تشریح و تدوین راهکارهای رفع موانع حقوقی و قانونی در اجرای طرح های آب و فاضلاب و جلب مشارکت مردم و سازمان های مردم نهاد در ترویج فرهنگ سازگاری با کم آبی چنین عنوانی برای روز هفتم هفته کاهش مصرف آب انتخاب شده است.
وی تأکید کرد: تبیین وضعیت منابع آب کشور برای قضات و کارکنان دادگستری ها، لزوم رعایت قانون از سوی همگان در برداشت از منابع آب به ویژه منابع آب های زیرزمینی و نقش قوه قضاییه در حفاظت از منابع آب کشور از جمله برنامه های در نظر گرفته شده است.
وی پرداختن به موضوع آب و مصرف بهینه آن در خطبه های نماز جمعه و جماعت، اطلاع رسانی در مورد انواع جرائم و تخلفات در بخش آب، برگزاری جلسات آموزشی و اطلاع رسانی را ازدیگر برنامه های پیش بینی شده در هفته صرفه جویی در مصرف آب عنوان کرد.
استان کرمانشاه با 2 میلیون نفر جمعیت 369 هزار مشترک آب دارد که از این تعداد 220 هزار مشترک مربوط به شهر کرمانشاه است.
3033/8066
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.