به گزارش ایرنا، به گفته کارشناسان کشتی، کرمانشاه که در اوایل دهه 90 در رکود قرار داشت امروز در عرصه های ملی و بین المللی در حال خودنمایی است به نحوی که هم اکنون پنج کشتی گیر کرمانشاهی دوبنده تیم ملی را بر تن دارند و در مسابقات آسیایی و جهانی با حریفان سرشاخ می شوند.
اجرای طرح های استعدادیابی و توجه به رده های پایین سنی و شهرستان ها و برگزاری رقابتهای کشتی ملی، بین المللی و جهانی در کرمانشاه از جمله کارهایی بوده که هیات کشتی برای پیشرفت و توسعه کشتی استان طی سال های اخیر انجام داده است.
رایگان شدن سالن های کشتی در کرمانشاه نیز که در سال جاری صورت گرفته، فرصت را برای جذب حجم عظیمی از جوانان و نوجوانان علاقه مند به این رشته ورزشی و ارتقا سطح این ورزش در استان فراهم کرده است.
پس از توافق هیات کشتی با استانداری کرمانشاه، استفاده از سالن های کشتی امسال رایگان شد تا ضمن پرکردن اوقات فراغت جوانان، زمینه برای استعدادیابی این رشته ورزشی نیز فراهم شود.
به منظور بررسی برنامه ها و ارائه راهکارها برای ارتقا ورزش کشتی کرمانشاه، جمعی از پیشکسوتان و مدیران هیات کشتی استان در میزگرد خبری ایرنا شرکت کردند و به پرسشهای خبرنگار ایرنا پاسخ دادند.

** دوران طلایی کشتی کرمانشاه
دبیر هیات کشتی کرمانشاه روند پیشرفت کشتی کرمانشاه را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: امروز کرمانشاه چهار کشتی گیر در تیم های ملی بزرگسالان و یک کشتی گیر در تیم ملی نوجوانان دارد و در مسابقات برون مرزی عرض اندام می کنند.
منصور کیانی با بیان اینکه تیم های کشتی استان کرمانشاه در چند سال گذشته عنوان نایب قهرمانی مسابقات کشوری را به دست آورده اند، گفت: کشتی گیران کرمانشاهی در مسابقات کشوری به راحتی کشتی گیران استان های تهران، خراسان و همدان را پشت سر می گذارند و پس از تیم مازندان در رده دوم کشور قرار می گیرند.
وی با بیان اینکه کشتی کرمانشاه دوران طلایی خود را آغاز کرده است، گفت: کشتی مازندران با دیگر استان های کشور فاصله زیادی دارد، اما ما به دنبال آن هستیم تا هرچه سریع تر این فاصله را پر کنیم و کرمانشاه را بر سکوی قهرمانی کشتی ایران قرار دهیم.
دبیر هیات کشتی کرمانشاه با بیان اینکه طرح های استعدادیابی کشتی در طول تابستان در استان به جدیت دنبال می شوند، گفت: جوانان و نوجوانانی که در تابستان وارد سالن های کشتی می شوند، توسط مربیان شناسایی و افراد دارای استعداد در تایم های ویژه نخبگان ساماندهی می شوند تا زیرنظر مربیان طراز اول کرمانشاه علوم و فنون کشتی را فرا گیرند.
به گفته کیانی، کشتی گیران شهر کرمانشاه روزانه در 28 تایم مختلف تمرینی به این رشته ورزشی می پردازند که در صورت افزایش تعداد مخاطبان این رشته تعداد تایم ها افزایش پیدا خواهد کرد.
وی در بخش دیگری از صحبت های خود با بیان اینکه روند مسابقات استانی و انتخابی اعضای تیم استان تغییر کرده است، گفت: پیش از این وجود کشتی گیران قدرتمند در یک وزن از به روی کار آمدن کشتی گیران جوان و خودنمایی آنها جلوگیری می کرد اما با ساز و کاری که به تازگی برای انتخاب تیم های استانی در پیش گرفته شده است، تمام کشتی گیران برای حضور در مسابقات کشوری باید در کرمانشاه به روی تشک بروند.
دبیر هیات کشتی کرمانشاه اضافه کرد: بر این اساس کشتی گیران استان برای حضور در تیم استان در 2 مرحله مسابقه قهرمانی استان حضور پیدا می کنند و پس از برگزیده شدن در این رقابت ها در چندین دوره رقابت درون اردویی و نهایی نیز حاضر خواهند شد تا بتوانند در رقابت های قهرمانی کشور و انتخابی تیم ملی به روی تشک بروند.
کیانی ادامه داد: کشتی گیرانی که عنوان قهرمانی کشور و عضویت در تیم ملی را در کارنامه خود داشته باشند از حضور در رقابت های قهرمانی استان معاف هستند، اما باید در رقابتهای درون اردویی و نهایی شرکت کنند.

** کشتی باید رایگان باشد
سخنگوی هیات کشتی استان کرمانشاه نیز در این میزگرد خبری با اشاره به رایگان شدن سالن های کشتی برای جوانان کرمانشاهی در فصل تابستان گفت: مخاطبان ورزش کشتی در استان کرمانشاه اقشار کم درآمد جامعه هستند که حتی بسیاری از آنها توانایی تامین 30 هزار تومان شهریه ماهانه سالن های کشتی را ندارند.
نادر تقی زاده با بیان اینکه نباید جوانان کم درآمد را از ورزش محروم کنیم، افزود: براساس مصوبه هیات دولت هزینه نگهداری سالن های ورزشی باید از درآمدهای آن تامین شود، از این رو اگر بتوانیم اسپانسر به منظور تامین تمام هزینه های جاری سالن های کشتی پیدا کنیم، سالن های کشتی را در تمام ایام سال رایگان خواهیم کرد.
وی توضیح داد: بسیاری از استعدادهای ناب کشتی در میان خانواده های محروم و کم درآمد هستند که اگر بتوانیم آنان را به درستی ساماندهی کنیم، بدون شک شاهد درخشش نام های جدیدی بر روی تشک های کشتی خواهیم بود.
سخنگوی هیات کشتی کرمانشاه با بیان اینکه تمام اعضای هیات و مربیان به صورت رایگان فعالیت می کنند، یادآور شد: هیات کشتی استان تمام توان خود را به کار بسته است که از فرصت تابستان برای استعدادیابی و جذب نخبگان این رشته ورزشی استفاده کند.
تقی زاده به از بین رفتن امکانات ورزشی در مناطق زلزله زده کرمانشاه اشاره کرد و گفت: برای اینکه بتوانیم اوقات فراغت جوانان زلزله زده را نیز پر کنیم با همت استانداری کرمانشاه هفت تخته تشک کشتی به مناطق زلزله زده ارسال خواهد شد، تا جوانان این مناطق نیز بتوانند به کشتی بپردازند و ما نیز بتوانیم در این مناطق روند استعدادیابی را ادامه دهیم.
وی گفت: کشتی پرطرفدارترین ورزش استان کرمانشاه است که مردم قهرمانی در آن را یک افتخار برای خود می دانند، از این رو تمام تلاش خود را به کار خواهیم بست تا بتوانیم استفاده از سالن های کشتی را در تمام ایام سال برای جوانان و نوجوان رایگان کنیم.

** فنون ناب کشتی باید زنده شوند
احمد کوهدره ای مربی و کشتی گیر پیشکسوت کرمانشاهی نیز در این میزگرد خبری مهمترین راهکار پیشرفت کشتی در کرمانشاه تقویت مربیان و آشنایی آنان با علوم روز دنیا عنوان کرد و گفت: مربیان باید کشتی گیران را با فنون ناب کشتی آشنا کنند تا در رقابت ها به جای هول دادن و از تشک خارج کردن حریف به دنبال اجرای فنون زیبا بروند.
وی با بیان اینکه امروز کمتر شاهد اجرای فنون زیبا در کشتی هستیم، گفت: کشتی گیران کرمانشاه فنون زیبایی را همچون 'تو شاخ' و 'لنگ کردی' ابداع کرده اند که امروز کمتر شاهد اجرای آنها در مسابقات هستیم.
این پیشکسوت کشتی کرمانشاهی توضیح داد: بدون شک مربیان نقش اصلی را در پرورش کشتی گیران مطرح دارند و در صورتی که آنان به علوم روز آشنا باشند و شاگردان خود را نیز به خوبی پرورش دهند، قهرمانان نامداری را تحویل خواهند داد.
وی از مربیان خواست که در کنار ارتقا آمادگی جسمانی ورزشکاران، فنون زیبای کشتی را نیز به آنان آموزش دهند تا این فنون ناب برای نسل های آینده نیز حفظ شوند و مسابقات کشتی جذابیت و زیبایی خود را حفظ کنند.

** ارتباط با آموزشگاه ها
مرتضی سیف الله پور، پیشکسوت کشتی و استاد تربیت بدنی دانشگاه نیز در این میزگرد خبری هم افزایی آموزش و پرورش و دانشگاه ها با هیات کشتی را به منظور پیشرفت این رشته ورزشی ضروری دانست و گفت: برای اینکه بتوانیم استعدادها را به خوبی شناسایی و پرورش دهیم باید به سراغ آموزش و پرورش برویم.
وی توضیح داد: خوشبختانه هیات کشتی استان کرمانشاه از سال گذشته مسابقاتی را به صورت متمرکز با آموزش و پرورش برگزار می کند که این موضوع باعث شده است، به خوبی استعدادهای حاضر در آموزشگاه ها شناسایی شوند.
این استاد دانشگاه توضیح داد: همچنین استفاده از اساتید دانشگاه و علوم روز دنیا به منظور افزایش آمادگی جسمانی ورزشکاران نیز پر اهمیت است که باید مورد توجه مدیران هیات کشتی قرار گیرد.
سیف الله پور، وضعیت کشتی کرمانشاه را مثبت ارزیابی کرد و ادامه داد: خوشبختانه کشتی کرمانشاه امروز جایگاه خوبی در کشور دارد و این جایگاه روز به روز در حال ارتقا است.
براساس اعلام هیات کشتی بیش از هشت هزار نفر در استان 2 میلیون نفری کرمانشاه به ورزش کشتی می پردازند که این تعداد پس از رایگان شدن سالن ها به سرعت در حال افزایش است.
7445/8066
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.