این طرح که چهار سال از اجرای آن می گذرد امروز با مشکلاتی روبرو است که بدهی های کلان بیمه ها به بیمارستان ها و چالش ها میان آنها روز به روز در حال افزایش است.
در چالشی جدید، سازمان بیمه سلامت، سقفی را برای پذیرش اسناد مالی ارجاعی از بیمارستان ها تعیین کرده است که در خصوص برخی مراکز، صرفا کفاف پذیرش بیماران اورژانسی تحت پوشش این بیمه را می دهد و مبلغ تخصیصی از سوی این سازمان، جوابگوی پذیرش بیماران غیر اورژانسی (الکتیو) نخواهد بود.
حال سوال این است اگر به دلیل ناکافی بودن سقف اعتبار تخصیصی سازمان بیمه سلامت، مراکز درمانی تنها بتوانند به مراجعین اورژانسی بیمه شدگان سلامت ارائه خدمت کنند تکلیف دیگر بیمه شدگان که به صورت غیراورژانسی به اینگونه مراکز مراجعه می کنند، چیست؟
آیا سازمان بیمه سلامت و سیاستگذاران تصمیم مذکور می توانند بار بیماری ها را پیش بینی کنند مثلا چنانچه به دلیل شیوع یک بیماری هزینه ها از سقف مورد نظر فراتر رفت، تکلیف مراکز درمانی چیست؟
درهر صورت بیمارستان ها 2 راه بیشتر پیش رو ندارند، اول اینکه از ارائه خدمات به بیماران غیر اورژانسی (الکتیو) تحت پوشش بیمه سلامت خودداری نمایند و دوم اینکه به خاطر عدم توان ارائه همه خدمات به مراجعین از تعداد خدمات تشخیصی درمانی ضروری بیماران مانند سی تی اسکن وMRI و سایر بکاهند.
با این تفاسیر، عدم وجود مکانیسم نظام ارجاع در پذیرش بیماران نیازمند به خدمات بستری غیر اورژانس (الکتیو)، وجود ناکافی بودن سقف اعتبار تخصیصی بیمه سلامت به برخی بیمارستان ها در سال جدید، نیازمند فراهم نمودن ساز و کار لازم از طرف سازمان مذکور برای معرفی بیماران غیراورژانس واجد شرایط بستری به مراکز درمانی خواهد بود.
در این صورت بیمارستان ها آمادگی خواهند داشت علاوه بر بیماران اورژانسی، تنها و تنها بیماران غیر اورژانسی معرفی شده از طرف سازمان بیمه سلامت را پذیرش کنند.
بدیهی است که تعیین سقف وعدم ارائه خدمات به بخش چشمگیری از بیمه شدگان می تواند موجبات ناخرسندی این بخش از جامعه را فراهم می سازد.
اما فارغ از این مشکلات که باید مسئولان تدابیری برای برون رفت از آن اتخاذ کنند، طرح تحول نظام سلامت مزایای خوبی هم به همراه داشت که علاوه بر تاثیراتی که در حوزه کاهش هزینه های درمانی مردم داشته به جبران کمبودهای موجود بخش سلامت و ایجاد، تقویت و توسعه زیرساخت های حوزه بهداشت و درمان استان های کمتربرخوردار نیز منجر شده که تاثیرات طرح بعد از بهره برداری از پروژه های در دست اجرا ملموس تر خواهد بود.
طرح تحول نظام سلامت با مصوبه دولت یازدهم و حمایت جدی دکتر روحانی رئیس جمهوری از پانزدهم اردیبهشت سال 1393 در کشور آغاز شد و به اذعان بسیاری از افراد این طرح در سطح کشور و به ویژه در مناطق محروم توانسته تاثیر بسیار موثری در کاهش هزینه های درمان خانوارها داشته باشد.
دولت در زمان روی کار آمدن به درستی اولویت های مردم را تشخیص داد و دست بر روی حوزه سلامت گذاشت و این اولویت خود را با اجرای طرح تحول نظام سلامت اجرایی کرد که این طرح در بخش های مختلف توانسته تاثیرات بسزایی داشته باشد.
زیرپوشش بردن داروها و کاهش ویزیت مراکز درمانی، کاهش هزینه های درمان خانوارها، توجه جدی به نوسازی و بهسازی فضاها، امکانات و تجهیزات حوزه سلامت، راه اندازی بخش های مختلف در مراکز درمانی، اجرای پروژه های متعدد زیرساختی حوزه بهداشت و درمان و افزایش تعداد پرسنل و کادر پزشکی و درمانی در مراکز را می توان از جمله دستاوردهای طرح تحول نظام سلامت در کشور دانست.
این طرح در برخی از استان های کمتر توسعه یافته و مرزی مانند کرمانشاه نمود بیشتری داشته و مردم به عینیت تاثیرگذاری طرح را در کاهش هزینه های درمان خانوارها می بینند و می توان گفت طرح تحول نظام سلامت توانسته بیشترین سطح رضایت مردم را جلب کند.
این طرح اکنون پس از چهار سال اجرا نیازمند بازنگری در برخی از بخش ها از جمله چالش میان بیمه ها و بیمارستان ها است تا طرح همچنان در راستای رفاه اجتماعی مردم و کاستن از بار هزینه های حوزه سلامت آنان ادامه یابد.
*خبرنگار ایرنا مرکز کرمانشاه
8066/3033
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.