معصومه حسنی خونسار روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با اشاره به اینکه این جشنواره با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و دفتر نمایندگی آستان قدس رضوی در استان برگزار می شود از دستگاه های دولتی و خصوصی استان نیز خواست از برگزاری این جشنواره حمایت مادی و معنوی کنند.
وی با بیان اینکه امسال هشتمین دوره جشنواره فرهنگ رضوی در کشور برگزار می شود، گفت: در استان کرمانشاه نیز این سومین جشنواره ای است که برگزار می شود.
وی افزود: در سال 95 که اولین سال برگزاری آن در استان بود 6 هزار نفر و در سال 96 تعداد شرکت کنندگان به 14 هزار نفر رسید و امسال هم پیش بینی می کنیم 20 هزار نفر در این جشنواره ثبت نام کنند.
او در ادامه به تشریح چگونگی برگزاری جشنواره نیز اشاره کرد و گفت: هفت عنوان کتاب در بخش‌های مختلف شامل پنج عنوان با موضوع زندگی و سیره امام رضا (ع) و ۲ عنوان کتاب با موضوع زندگی و سیره حضرت معصومه (س) در این دوره انتخاب شده که سوالات از این منابع طرح می شود.
وی در ادامه به معرفی این آثار پرداخت و گفت: در رده سنی کودک (۴ تا ۱۱ سال) کتاب‌های 'مهمان خراسان' نوشته سعید بیابانکی از انتشارات به ‌نشر و 'مژده گل' نوشته محمود پوروهاب از نشر جمکران با موضوع داستان‌هایی از زندگی امام رضا (ع) و در رده سنی نوجوان (۱۱ تا ۱۷ سال) کتاب‌های 'مسافر هشتم' با موضوع امام رضا (ع) و 'کاش تو را می‌دیدم' با موضوع حضرت معصومه (س) نوشته مژگان شیخی از نشر قدیانی، به عنوان منابع این جشنواره معرفی شده است.
حسنی خونسار ادامه داد: در بخش جوان و بزرگسال (۱۷ سال به بالا) این جشنواره نیز کتاب‌های 'ماه هشتم' اثر مهدی غلامعلی از نشر دارالحدیث با موضوع امام رضا (ع)، 'مهر ولایت در آسمان ایران' اثر آیت‌الله کریمی جهرمی از نشر بوستان کتاب با موضوع امام رضا (ع) و کتاب 'به سپیدی یک رؤیا' اثر فاطمه سلیمانی از نشر کتاب نیستان با موضوع حضرت معصومه (س) به عنوان منابع این جشنواره معرفی شد.
وی در باره نحوه دسترسی علاقه‌مندان به منابع این جشنواره نیز گفت: امکان دریافت رایگان نسخه PDF منابع جشنواره در پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به آدر www.iranpl.ir و اداره کل کتابخانه های استان به آدرس http://www.kermanshahpl.ir میسر شده است.
مدیرکل کتابخانه های عمومی کرمانشاه در باره برخی شرایط شرکت در این جشنواره نیز گفت: افراد تنها براساس مقطع سِنی خود می‌توانند در مسابقه شرکت کنند و امکان شرکت در مقاطع سِنی بالاتر یا پایین‌تر را ندارند و هر شرکت‌کننده به نسبت ردۀ سِنی خود می‌تواند همۀ کتاب‌های معرفی شده در آن رده را انتخاب و در مسابقۀ مربوط به همه کتاب‌ها شرکت کند.
وی ادامه داد: همچنین این جشنواره بخشی با عنوان 'مسابقه کتابخوانی خانواده رضوی' را برگزار می‌کند که شرط اولیه شرکت در این بخش مشارکت یکی از والدین یا پدر و یا مادر در این بخش است.
او با بیان اینکه 20 سوال برای مسابقه در نظر گرفته شده است، گفت: هر فرد تنها می‌تواند در یکی از ۲ بخش مسابقه کتابخوانی خانوادگی و یا فردی شرکت کند و در صورت شرکت در هر 2 بخش کنار گذاشته خواهد شد.
وی با بیان اینکه شرکت در جشنواره به ۲ صورت مکتوب و الکترونیک انجام می‌شود، گفت: در بخش مکتوب متقاضیان با مراجعه به کتابخانه و تکمیل فرم ثبت نام، پاسخ ‌برگه چاپی متناسب با سن خود را از مسئولان کتابخانه دریافت می‌کنند و پس از تکمیل به همان کتابخانه تحویل می‌دهند؛ اما در بخش الکترونیک متقاضی با مراجعه به سامانه اینترنتی جشنواره به آدرس razavi.iranpl.ir و ورود اطلاعات شخصی، سوالات متناسب با سن این افراد به صورت خودکار در اختیار آنها قرار می‌گیرد که شرکت کنندگان می‌توانند به پاسخگویی سوالات از طریق همان سامانه بپردازند.
وی اضافه کرد: مراسم اختتامیه این جشنواره در سال‌های گذشته، در اوایل مرداد و دهه کرامت برگزار می‌شد که با تغییرات صورت گرفته برگزاری آن را به دهه ولایت منتقل شده است.
وی با بیان اینکه جوایز بسیار خوبی برای برندگان در این جشنواره در نظر گرفته شده است، گفت: امسال با همکاری دستگاه های دولتی و خصوصی در نظر داریم جوایز بیشتری به برندگان اهدا کنیم.
وی اظهار داشت: برای روشندلان هم نسخه های بریل و کتاب گویا در نظر گرفته شده است.
100 باب کتابخانه عمومی، مشارکتی و سیار با 400 هزار نسخه کتاب در استان کرمانشاه فعال است.
استان کرمانشاه 2 میلیون نفر جمعیت دارد که در 32 شهر و 2 هزار و 622 روستا سکونت دارند.
3033/8066
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.