فرهاد شریفی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: امسال در استان کرمانشاه 142 هزار هکتار نخود بهاره و 20 هزار هکتار نخود پاییزه کشت شد که به دلیل افزایش بارندگی ها و بالا رفتن میزان رطوبت در ابتدای سال جاری، برخی از مزارع نخود بهاره که شرایط بیماری را داشته و به موقع سپاشی نشده بودند، تا صد درصد خسارت دیدند.
وی با اشاره به اینکه متاسفانه خسارت بیماری برق زدگی بسیار بالاست، تصریح کرد: عامل بیماری برق زدگی نوعی قارچ است که تنها راه پیشگیری از آن استفاده از ارقام مقاوم و سمپاشی به موقع مزارع می باشد.
شریفی افزود: این بیماری در کشت نخود پاییزه کمتر بوده زیرا ارقام نخود پاییزه اصلاح شده و مقاوم به بیماری هستند و به همین دلیل خسارت بیماری در آنها در حد صفر بوده است.
وی با بیان اینکه در کشت های بهاره ارقام نخود حساس به بیماری برق زدگی هستند، تصریح کرد: بلافاصله بعد از بارندگی، وجود رطوبت و دمای مناسب برای رشد قارچ بیماری به سرعت مزارع را مبتلا می کند که تنها راه پیشگیری و کنترل آن سمپاشی به موقع با سموم مناسبی است که توسط کارشناسان به کشاورزان توصیه شده است.
وی با اشاره به اقدام های دیگر برای پیشگیری از بیماری برق زدگی، به کشاورزان توصیه کرد از بذوری که عاری از آلودگی است، استفاده کنند، همچنین کاشت بذور با تراکم مناسب نیز در کاهش خسارت بیماری و پیشگیری می تواند کمک کننده باشد.
وی گفت: توصیه دیگر ما به کشاورزان این است که در مزارع آلوده به قارچ بیماری برق زدگی از تردد بی مورد و وجین مزارع خودداری کنند.
وی اظهار داشت: کشاورزان لازم است به سیستم های پیش آگاهی و اطلاع رسانی که از طریق کارشناسان مراکز جهاد کشاورزی اعلام می شود توجه داشته باشند تا با کنترل و سمپاشی به موقع از خسارت بیماری جلوگیری کنند.
استان کرمانشاه 946 هزار و 871 هکتار زمین کشاورزی آبی و دیم دارد که سالانه بیش از چهار میلیون و 600 هزار تن محصولات کشاورزی در استان تولید می شود.
سالانه به طور متوسط 90 هزار تن نخود از مزارع استان کرمانشاه تولید می شود.
3033/8066
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.