به گزارش خبرنگار ایرنا؛ شهرستان دالاهو با 36 هزار تن جمعیت در 100 کیلومتری غرب کرمانشاه قرار دارد.
برای اطلاع از آخرین وضعیت روند بازسازی این شهرستان گفت و گویی با فرماندار دالاهو که یک هفته از انتصاب او می گذرد، انجام دادیم که جهانبخش حیدری از تدابیر اتخاذ شده توسط استاندار و مسئولان استانی و شهرستانی برای عادی سازی شرایط زندگی در این شهرستان سخن می گفت.
او تصریح کرد که تمام تلاش مسئولان تسریع در بازسازی و خانه دار کردن مردم است و به صورت شبانه روزی برای تحقق این هدف مهم تلاش می کنند.

** آغاز پی کنی 2 هزار واحد مسکونی
فرماندار دالاهو در ابتدا با اشاره به تخریب سه هزار و 464 واحد مسکونی در جریان زلزله سال گذشته در این شهرستان گفت: از این تعداد ساخت 2 هزار و 208 واحد وارد مرحله پی کنی شده است.
جهانبخش حیدری در مورد آخرین وضعیت ساخت و ساز در مناطق زلزله زده دالاهو افزود: بر اثر وقوع زلزله 21 ابان سال 96 به 6 هزار و 464 واحد مسکونی شهری و روستایی شهرستان خسارت وارد شد که براساس ارزیابی های صورت گرفته سه هزار واحد آن تعمیری و سه هزار و 464 واحد تخریبی است.
او اظهار داشت: از مجموع واحدهای تخریبی تاکنون سه هزار و 106 واحد آواربرداری شده و پی کنی 2 هزار و 208 واحد نیز انجام شده است.
وی همچنین اذعان کرد که فنداسیون یک هزار و 390 واحد، دیوارچینی 539 واحد، اجرای سقف 361 واحد، گچ و خاک 72 واحد و نماسازی 18 واحد هم انجام شده است.
او در ادامه سخنان خود در ارتباط با ارسال پرونده ها به بانک برای دریافت تسهیلات نیز گفت: از مجموع سه هزار و 464 واحد تخریبی تا به حال سه هزار و 81 واحد به بانک های عامل معرفی شده که از این تعداد نیز تاکنون با 2 هزار و 523 واحد آن قرارداد منعقد شده و یک هزار و 421 واحد هم قسط اول خود را دریافت کرده اند.

** ساخت 11مدرسه اجرایی شده است
فرماندار دالاهو در ادامه همچنین وضعیت بازسازی مدارس خسارت دیده در زلزله را هم تشریح کرد و گفت: در این حادثه در بخش مرکزی به 19 مدرسه خسارت وارد شد که عملیات اجرایی ساخت 11 مدرسه اکنون توسط خیران شروع شده چهار مدرسه نیز در حال تجهیز کارگاه برای آغاز عملیات اجرایی است.
حیدری اظهار داشت که چهار مدرسه باقی مانده با وجود انعقاد تفاهم نامه با خیران فعلا کار خاصی انجام نشده است که پیگیری می شود عملیات اجرایی برای ساخت و ساز آنها نیز آغاز شود.
وی تصریح کرد همچنین در بخش گهواره هم هشت مدرسه تخریب شده که از این تعداد چهار مدرسه توسط خیران در حال اجرا و چهار مدرسه باقی مانده فعلا هیچ خیری برای ساخت و ساز آنها اعلام آمادگی نکرده است که امیدوارم خیرینی که از این موضوع آگاهی پیدا می کنند برای ساخت این مدارس اعلام آمادگی نمایند.

** 86 روستا زیر پوشش آبفار
وضعیت آبرسانی به روستاهای دالاهو موضوع دیگری بود که فرماندار در این ارتباط گفت: تعداد 86 روستای شهرستان اکنون زیرپوشش شرکت آب و فاضلاب روستایی است و آب 64 روستا نیز که زیرپوشش نیست به صورت خودگردان تامین می شود.
وی اظهار داشت: آب این روستاها از 9 حلقه چاه، 17 دهنه چشمه و 45 مخزن تامین می شود.
وی افزود: به تعدادی از روستاهای شهرستان به علت کمبود آب به صورت سیار آبرسانی می شود و تعداد دیگری که با مشکل مواجه هستند در حال پیگیری به منظور چاره اندیشی برای رفع مشکل آنها هستم.

** شیوع بیماری در شهرستان نداریم
شیوع بیماری در مناطق زلزله زده استان کرمانشاه با گرم شدن دمای هوا یکی از نگرانی های مردم است که فرماندار دالاهو در این ارتباط گفت: با تدابیر اندیشیده شده تاکنون شاهد شیوع هیچ بیماری در شهرستان نبوده ایم.
حیدری اظهار داشت: با هدف پیشگیری از شیوع هرگونه بیماری از جمله سالک حدود 10 هزار مترمربع از روستای زرده و دهستان بیونیج و روستاهای بخش گهواره سم پاشی و کارهای مراقبتی و پیشگیرانه انجام شده است.
او افزود: موردی از بروز و شایعه شدن هر نوع بیماری تا این لحظه مشاهده نشده و به دستگاه های ذی ربط در قبال خدمات بهداشتی تاکیدهای لازم به منظور تداوم مراقبت ها شده است تا با رصد همه امور به اعمال سیاست های پیشگیرانه اقدام کنند.
او همچنین گفت: در خصوص بیماری های دامی مواردی چند از تب برفکی در چند کانون روستایی و عشایری مشاهده شده که ارتباطی به بیماری های مشترک ندارد و عملیات واکسیناسیون و درمان دام های بیمار توسط شبکه دامپزشکی در دست اقدام است.
وی تصریح کرد: در سطح روستاهای زلزله زده و از جمله در روستای زرده تب برفکی مشاهده شده که توسط اداره دامپزشکی اقدام های لازم و متناسب با آن انجام شده است.

** عادی کردن شرایط زندگی اولویت اول دولت
فرماندار دالاهو در بخش پایانی سخنان خود با بیان اینکه تدابیر لازم برای رفع مشکلات شهرستان اندیشیده شده است، گفت: عادی کردن شرایط زندگی مردم در اولویت دولت و مسئولان شهرستان قرار دارد.
حیدری مهمترین دغدغه و نگرانی را تاخیر در روند ساخت و سازها دانست و افزود: تمام تلاش ما این است که تاخیری در این مسیر به وجود نیاید تا هرچه زودتر مردم در واحدهای احداثی خود ساکن و به زندگی عادی برگردند.
او تصریح کرد که با همت استاندار و توجه دولت تدبیر و امید به مناطق زلزله زده تلاش می شود با هموارسازی امور اجرایی، وقفه ای در فعالیت های سازندگی واحدهای آسیب دیده از زلزله به وجود نیاید تا به فضل خداوند هرچه زودتر مردم در اماکن بازسازی شده خویش اسکان پیدا کنند.
وی گفت: انتطار داریم همچنان از نقش مشارکتی و صبورانه مردم در ادامه فعالیت ها بهره مند شویم و به طور قطع مردم فهیم شهرستان دالاهو با اراده و همت قوی خود در میدان باقی خواهد ماند و کارگزاران امور سازندگی هم مانند قبل از وجود ارزشمند آنان بهره مند خواهند شد.
زمین لرزه 7.3 ریشتری 21 آبان در 11 کیلومتری بخش ازگله و 32 کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه 620 کشته و 12 هزار و 386 مصدوم داشته است.
این زلزله به 10 شهرستان و یک هزار و 930 روستای استان کرمانشاه خسارت وارد کرد و براساس ارزیابی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بیش از 100 هزار واحد مسکونی شهری و روستایی آسیب کلی و جزئی دیده اند.
3033/8066
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.