به گزارش خبرنگار ایرنا، استان کرمانشاه 17 و نیم هکتار گلخانه دارد که سالیانه چهار هزار تن محصول خارج از فصل در آن برداشت می شود که از این میزان 15 هکتار آن در شهرستان مرزی قصرشیرین واقع شده است.
هم اکنون تنها 40 واحد در مجتمع گلخانه ای شهید دکامی زاده قصرشیرین وجود دارد که 20 واحد آن فعال است و محصولات مختلفی در تمام فصول سال در آن ها تولید و روانه بازار مصرف می شود.
نور ، دمای روزانه و شبانه ، میزان رطوبت نسبی هوا و رطوبت خاک نیاز اصلی رشد گیاهان و محصولات مختلف کشاورزی است که بسته به نوع آن گیاه این شرایط متفاوت است اما در گلخانه ها که فضاهایی محدود و کنترل شده هستند ، این نیازمندی ها برای رشد گیاهان و محصولات کشاورزی در فصول مختلف سال همواره فراهم است.
در محیط گلخانه ها عوامل خسارت زا نظیر باد ، طوفان های ویرانگر ، سرما و یخبندان برای تولید و پرورش گیاهان و محصولات کشاورزی دیگر وجود ندارد و تا حد زیادی خیال کشاورزان بابت تولید محصولات مختلف راحت است.
امروزه با توجه به نیاز روزافزون بازار مصرف ، تولید گل و گیاهان زینتی ، محصولات کشاورزی و سبزیجات و صیفی خارج از فصل با روش گلخانه ای در تمام طول سال یکی از سودآورترین بخش های کشاورزی است.
تولید محصولات گلخانه ای با توجه به سرمایه گذاری ، انتخاب مکان ، نوع پوشش ، نوع تولید محصول و بهره وری مناسب نیازمند مدیریت صحیح و اصولی و علم روز است.

** مزایای کشت گلخانه ای محصولات کشاورزی
طبق گفته کارشناسان بخش کشاورزی ، افزایش تولید در واحد سطح و 10 برابر هوای آزاد و محیط بیرون ، تولید بیش از یک محصول در سال ، افزایش کیفیت محصول تولیدی از طریق کنترل دقیق و بهتر آفات و بیماری ها با روش های بیولوژیکی و کاهش مصرف سموم ، از مزایای کشت گلخانه ای است.
صرفه جویی در مصرف آب با روش آبیاری تحت فشار ، استفاده از اراضی غیرقابل کشت ، وابسته نبودن تولید به شرایط محیطی ، امکان بازار یابی مناسب ، تنظیم برنامه کشت مطابق با نیاز بازار ، توازن کار و تولید محصول در تمام فصل های سال با توجه با امکان کنترل عوامل محیطی و تنظیم شرایط مورد نیاز گیاه ، از دیگر مزیت های کشت گلخانه ای است.
ایجاد شرایط مناسب کسب و کار و اشتغال برای دانش آموخته گان بخش کشاورزی و بالا بردن راندمان تولید از دیگر مواردی است که همه را به سمت و سوی کشت گلخانه ای سوق می دهد.

** تولید سالیانه یک هزار و 345 تن محصولات گلخانه های در قصرشیرین
مدیر جهاد کشاورزی قصرشیرین گفت: این شهرستان مرزی با دارابودن 15 هکتار گلخانه ، سالیانه یک هزار و 435 تن انواع محصولات گلخانه ای تولید می کند.
مراد محمودیان فر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ، مجموع درآمد حاصل از فروش محصولات گلخانه ای قصرشیرین را 27 میلیارد ریال در سال اعلام کرد و افزود: تا پیش از این در سطح گلخانه های قصرشیرین کشت صورت نمی گرفت و متروکه بود که با تلاش و فعالیت شبانه روزی و کمک های سازمان جهاد کشاورزی ، اکنون شاهد فعالیت گلخانه ها در این شهرستان مرزی هستیم.
وی با بیان اینکه در گلخانه حدود 10 برابر فضای آزاد ، محصول تولید می‌شود، اظهار داشت: هم اکنون بیشترین سطح گلخانه‌های استان کرمانشاه در منطقه مرزی قصرشیرین قرار دارد که این خود یک ظرفیت مناسب در بخش اقتصادی و همچنین اشتغال محسوب می شود.
وی بیان کرد: به دلیل ویژگی‌های آب و هوایی ، قصرشیرین مستعدترین منطقه استان کرمانشاه برای کشت محصولات گلخانه‌ای است و به همین علت نیز تاکنون سرمایه گذاری خوبی در این بخش صورت گرفته است.
مدیر جهاد کشاورزی قصرشیرین ، خیار ، گوجه فرنگی ، انواع فلفل و توت فرنگی را از عمده محصولات گلخانه‌ای کشت شده در این شهرستان ذکر کرد و گفت: روزانه بیش از 100 تن مشغول برداشت این محصولات هستد که این خود در بهبود وضعیت اقتصادی خانوارها و اشتغال نقش بسیار موثری دارد.

** حمایت دولت برای ایجاد و کشت محصولات گلخانه ای
محمودیان فر ادامه داد: هم اکنون دولت برای کسانی که نسبت به ایجاد گلخانه برای تولید محصولات ، گیاهان و گل های زینتی از این طریق اقدام کنند ، تسهیلات ویژه ای پرداخت می کند.
وی اضافه کرد که در قصرشیرین تا بیش از این گلخانه داران مشکلات عدیده ای داشتند که اکنون آب گلخانه ها از طریق سد شهدای گمنام ( تنگه حمام ) تامین شد و گازرسانی به واحدها نیز به مناقصه و در حال انتخاب پیمانکار است که با عملیاتی شدن این طرح ، مشکل سوخت گلخانه داران شهرستان حل می شود.
وی گفت: همچنین مکاتبه های لازم برای واگذاری اسناد به گلخانه داران صورت گرفته و مشکل سند نیز به زودی حل می شود که این خود عامل بزرگی برای ترغیب بیشتر کشاورزان به کشت محصولات گلخانه ای است.
این مقام مسئول بیان کرد: هم اکنون در صورت تامین زمین و واگذاری آن از سوی منابع طبیعی به متقاضیان و همچنین تامین آب و اعطای تسهیلات در سامانه اشتغال ، می توانیم شاهد توسعه سطح گلخانه های شهرستان قصرشیرین باشیم.
محمودیان فر اضافه کرد: هم اکنون شاهد برداشت محصول توت فرنگی ، فلفل ، خیار و گوجه از سطح گلخانه های فعال این منطقه هستیم و همه این محصولات با توجه به کیفیت بسیار بالا به عراق و دیگر استان کشورمان صادر می شود.

** مرزها فرصت مناسبی برای صادرات محصولات گلخانه ای است
سرپرست فرمانداری قصرشیرین نیز گفت: مرزهای تجاری و فعال خسروی و پرویزخان یک فرصت مطلوب برای گلخانه داران است تا با تولید مناسب برای صادرات محصولات گلخانه ای خود بیشتر استفاده کنند.
مرادعلی تاتار به خبرنگار ایرنا افزود: در واحدهای گلخانه ای در طی سال ، 2 بار محصولاتی همچون گوجه فرنگی، خیار و فلفل تولید و روانه بازار مصرف می شود و هم اکنون زمینه اشتغالزایی دهها تن در این بخش فراهم شده است.
وی اظهارداشت: کشت محصولات گلخانه ای ضمن ایجاد توسعه در این منطقه مرزی ، باعث افزایش سطح درآمد مرزنشینان می شود و زمینه اشتغال دانش آموختگان جویای کار رشته های کشاورزی را نیز فراهم می کند.
سرپرست فرمانداری قصرشیرین گفت: دولت تدبیر و امید حمایت ویژه ای را از گلخانه داران و افراد راغب برای فعالیت در این بخش انجام می دهد و تسهیلات ارزان قیمت خوبی را نیز برای این امر پرداخت می کند که بازپرداخت آن پس از سه سال تنفس خواهد بود.
تاتار ، ادامه داد: قصرشیرین با توجه به منابع آبی بسیار خوب و همچنین اجرای طرح سامانه گرمسیری ، می تواند قطب کشاورزی و باغداری استان کرمانشاه شود و گلخانه ها تنها بخشی از قابلیت های این منطقه مرزی هستند.
وی گفت: برای همه افرادی که علاقه مند به ایجاد گلخانه هستند ، در صورت تایید طرح آنها در کمیته اشتغال ، تسهیلات بسیار خوبی پرداخت می شود و این فرصتی است که برای اشتغال پایدار و توسعه منطقه می توان از آن بهره گرفت.
امید که از همه شرایط و ظرفیت های بخش آب و خاک شهرستان مرزی قصرشیرین در کنار تجارت و صادرات در مرزها ، برای ارتقای معیشت مرزنشینان و اشتغال پایدار و رونق بیش از پیش منطقه مرزی استفاده شود.
قصرشیرین در غرب کرمانشاه بیش از 27 هزار تن جمعیت و 186 کیلومتر مرز با عراق دارد که در امتداد این مرزها 2 مرز رسمی و فعال خسروی و پرویزخان واقع شده است.
قصرشیرین 31 هزار هکتار اراضی کشاورزی و باغ دارد.
7079/3012/8066
گزارش از نازنین باباخانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.