به گزارش ایرنا، شب قدر از شب‌های مقدس و متبرک اسلامی است و خداوند متعال در قرآن مجید از آن به بزرگی یاد کرده و سوره‌ای نیز به نام 'سوره قدر' نازل فرموده است.
در تمام سال، شبی به خوبی و فضیلت شب قدر نمی‌رسد ، این شب، شب نزول قرآن ، شب فرود آمدن ملائکه و روح نیز نام گرفته است، عبادت در شب قدر برتر از عبادت هزار ماه است. در این شب، مقدرات یک سال انسان‌ها و روزی‌ها ، عمرها و امور دیگر مشخص می‌شود.
ملائکه در این شب بر زمین فرود می‌آیند، نزد امام زمان (عج) می‌روند و آنچه را برای بندگان مقدر شده بر ایشان عرضه می‌دارند ، شب ‌زنده‌داری ، تلاوت قرآن و مناجات و عبادت در شب قدر، بسیار توصیه و تاکید شده است.
مراد از قدر ، تقدیر و اندازه ‏گیری و شب قدر شب اندازه ‏گیری است و خداوند متعال در این شب حوادث یک سال را تقدیر می ‏کند و زندگی ، مرگ، رزق، سعادت و شقاوت انسان ها و اموری از این قبیل را در این شب مقدر می ‏گرداند.
از دیدگاه روایات ائمه اهل بیت (ع) ، شب قدر از شب‏های ماه رمضان و یکی از سه شب نوزدهم و بیست و یکم و بیست و سوم است اما روایات منقول از اهل سنت‏ این است که شب بیست و هفتم ماه رمضان شب قدر است و در آن شب قرآن نازل شده است.
قرآن به سرگرفتن در شب قدر و خدا را به چهارده معصوم سوگند دادن ، خواندن زیارت امام حسین (ع) ، شب زنده داری که روایت شده هرکه شب قدر را احیا بدارد، گناهانش آمرزیده می شود ، هر چند به شماره ستارگان آسمان و سنگینی کوه ها و پیمانه دریاها باشد از جمله اعمال شب قدر است.
از اعمالی که در طول سال و به ویژه در شب های ماه مبارک رمضان و به طور خاص در شب قدر به آن سفارش شده است، احیا و شب زنده‏ داری است و پیامبر اکرم (ص) دراین ارتباط می فرمایند که ' کسی که شب قدر را زنده بدارد ، عذاب تا سال آینده از او روی می ‏گرداند'، و امامان معصوم نیز این سنت حسنه را پاس و گرامی می داشتند و از آن بهره می ‏بردند بگونه ای که حضرت محمد (ص) نه تنها در شب قدر بیدار بود ، بلکه دهه سوم ماه مبارک رمضان به طور کامل بستر خواب را جمع می ‏کرد و به عبادت می پرداخت.
در روایت آمده است کسی که در شب قدر غسل کند و تا سپیده دم شب ‏زنده‏ داری کند ، گناهانش آمرزیده می ‏شود ، که این خود بیانگر فضیلت و بزرگی لیله القدر است.
خداوند متعال بنا به حکمت و مصلحت و از همه مهم تر لطف خود ، هر ساله چنین شبی را در مسیر انسان‌ها قرار ‌می‌دهد تا به خود آیند و فرصت توبه کردن و جبران گناهان را داشته‌ باشند و از طرف دیگر چون رحمت الهی بی‌پایان است ، کسی که به آن وصل شود، از فواید و برکات آن برخوردار می‌‌شود که یکی از فواید آن محو تمام گناهان است ، چرا که رحمت نامتناهی و بی‌پایان می‌تواند گناهان انسان را که به طور حتم به اندازه رحمت خداوند نیست ، پاک کند.
7079/8066
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.