به گزارش خبرنگار ایرنا، اکنون 2 هزار و 876 تخت بیمارستانی در استان کرمانشاه وجود دارد که از این تعداد 2 هزار و 548 تخت مربوط به بخش های بستری است.

** کمبود 700 نفر پرستار
مدیر دفتر پرستاری معاونت امور درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، به تشریح وضعیت پرستاران استان پرداخت و گفت: اکنون در مجموع در بخش های دولتی و خصوصی استان، 2 هزار و 690پرستار شاغل است.
دکتر رضا پورمیرزا، به 2 هزار و 876 تخت بیمارستانی در 23 بیمارستان استان اشاره کرد و افزود: از این تعداد 17 بیمارستان مربوط به دانشگاه علوم پزشکی، 2 مورد مربوط به تامین اجتماعی، 2 مورد مربوط به ارتش و سپاه و 2 مورد نیز خصوصی است.
او گفت: براساس جمعیت استان اکنون 700 پرستار کمبود داریم.
وی به برنامه کشوری نقشه راه درمان ایران (ندا) اشاره کرد و گفت: براساس این نقشه در سال 1404 باید به ازای هر 100هزار نفر 270 پرستار داشته باشیم.
وی اظهار داشت: در سال 1404 باید 6 هزار پرستار در استان وجود داشته باشد که این تعداد هم اکنون 2 هزار و 690 نفر است.
وی افزود: همچنین باید به ازای هر 230 نفر یک گروه پرستاری داشته باشیم که این گروه متشکل از پرستار، کمک پرستار، کارشناس هوشبری، اتاق عمل است.
او تصریح کرد: نسبت پرستار به تخت فعال باید بین 1.1 تا 1.3 و نسبت گروه پرستاری به تخت فعال نیز باید 1.5 باشد که اکنون این ارقام در کرمانشاه 83 صدم است.
او اعلام کرد که در نقشه راه درمان جمعیت استان کرمانشاه در سال 1404، 2 میلیون و 250 هزار نفر تخمین زده می شود.

** به ازای هر تخت کمتر از یک پرستار وجود دارد
وی با اشاره به کمبود نیروی پرستار در استان، گفت: 2 هزار و 876 تخت مصوب در استان وجود دارد که حداقل استاندارد موجود این است که به ازای هر تخت یک پرستار وجود داشته باشد اما متاسفانه نسبت پرستار به تخت در استان 8 به 10 می باشد یعنی کمتر از یک پرستار به ازای هر تخت وجود دارد.
مدیر دفتر پرستاری معاونت امور درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه در مورد جبران کمبود پرستاران اضافه کرد: کمبودها از طریق جذب نیرو مناطق محروم به صورت 2 یا چهار ساله، جذب به صورت شرکتی و یا قراردادهای یک ساله جبران می شود.
وی افزود: هر سال نیز حدود 150 نفر از پرستاران استان بازنشسته می شوند و باید نیرو جایگزین این افراد شود.
وی با بیان اینکه نیرو براساس نیازهای واقعی استان جذب می شود، گفت: چارت های دانشگاه در سال های 95 و 96 ترمیم شده و براساس این چارت ها نیرو جذب می شود.
پورمیرزا در ادامه افزایش کیفیت مراقبت ها، اجرای بازدیدها در تمام شهرستان های استان، تنظیم بانک اطلاعات واقعی پرسنل، برگزاری همایش های کلان منطقه سه و تبادل اطلاعات مدیریتی در این برنامه را از جمله برنامه های دفتر پرستاری دانست.
وی در ادامه بیان کرد: تنها یک مرکز آموزش کمک پرستار با مجوز دانشگاه در استان وجود دارد که ظرفیت آن نیز توسط خود دانشگاه تعیین می شود و هیچ گونه تضمینی برای استخدام افراد در آن وجود ندارد و سایر مراکز آموزش کمک بهیار مجوز قانونی ندارند.

** صدور مجوز برای 13 مرکز مراقبت در منزل
پورمیرزا اظهار داشت: واحد مراقبت در منزل موضوعی است که در سطح استان مطرح می باشد و بدین معنی است که بخشی از مراقبت های بیمارستان توسط پرستاران در منزل انجام می شود.
وی در خصوص مزیت های طرح مراقبت در منزل گفت: این طرح از تردد زیاد به بیمارستان و پرداخت هزینه جلوگیری می کند و فرد بیمار در کنار خانواده دوران بیماری خود را سپری خواهد کرد.
وی با اشاره به صدور مجوز برای 13 مرکز مراقبت در منزل در استان کرمانشاه، گفت: تمرکز وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی استان فعال سازی این مراکز است.
او افزود: فرهنگ استفاده از پرستار در منزل هنوز در استان جا نیافتاده و از این رو این مراکز اکنون فعالیت چندانی ندارند.
وی با تاکید بر کار فرهنگی در این راستا گفت: اگر این فرهنگ نهادینه شود برخی از مشکلات موجود در بیمارستان ها از جمله اشغال تخت و هزینه های افراد بستری کاهش می یابد.
وی یکی از مشکلات در راستای اجرای این طرح را زیرپوشش بیمه نبردن خدمات پرستاری در منزل دانست و گفت: وزارت بهداشت در تلاش است که با همکاری بیمه ها این نوع خدمات را نیز زیرپوشش بیمه ای ببرد.
استان کرمانشاه 2 میلیون نفر جمعیت دارد که در 2 هزار و 600 روستا و 32 شهر سکونت دارند.
3033/8066
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.