به گزارش خبرنگار ایرنا؛ پرویزخان اکنون یکی از مرزهای راهبردی و مهم کشور است که بیش از 50 درصد صادرات غیرنفتی ایران به عراق را به خود اختصاص داده و نقش کلیدی و حیاتی در جذب بازار این کشور همسایه دارد.
اکنون عمده کالاهای صادراتی از مرز رسمی پرویزخان قصرشیرین با مناطق کُردنشین عراق به ویژه شهرهای کلار، سلیمانیه، موصل، خانقین و کرکوک در بخش مرکزی این کشور انجام می شود.

** اختصاص 16 درصد از کالاهای ترانزیتی به پرویزخان
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمانشاه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اهمیت مرز پرویزخان در حوزه تجارت بخصوص ترانزیت کالا، گفت: این مرز در سال گذشته 16 درصد از حجم کل کالاهای ترانزیتی به داخل کشور را به خود اختصاص داد.
بهمن خسروانی با اشاره به ترانزیت یک میلیون و 450 هزار و 272 تن کالا در سال گذشته از این مرز، افزود: مرز پرویزخان سال گذشته دومین مرز فعال کشور در زمینه ورود کالاهای ترانزیتی شناخته شد.
او با بیان اینکه اکنون 32 مرز فعال شامل 22 مرز زمینی و 10 مرز آبی در کشور وجود دارد، گفت: در سال 96 در مجموع 9 میلیون و 281 هزار و 654 تن کالا از کشور ترانزیت شده که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل با 19 درصد افزایش همراه بوده است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمانشاه در ادامه با اعلام اینکه مرز پرویزخان جایگاه دوم مرزهای فعال کشور در امر واردات کالاهای ترانزیتی کشور را دارد، تصریح کرد: پس از بندرشهید رجایی، مرزهای پرویزخان، بازرگان و باشماق به ترتیب با 16 و 10 درصد به عنوان فعال ترین مرزهای کشور در امر ورود کالاهای ترانزیتی به شمار می روند، به طوری که 71 درصد از حجم ترانزیت کل کشور به این مرزها اختصاص دارد.
خسروانی همچنین افزود: بیشترین حجم مسیرهای پرتردد کالا از مرزهای کشور به مسیر پرویزخان - بندر امام با جابجایی یک میلیون و 450 هزار و 272 تن کالا اختصاص دارد.
او در خصوص عمده ترین کالاهای عبوری از مرزهای کشور نیز گفت: مازوت، قطعات اتومبیل و برنج عمده ترین کالاهای عبوری از مرزهای کشور بوده اند که در این بین مازوت بیشترین حجم جابجایی و ترانزیت را به خود اختصاص داده است.
مرز پرویزخان که در مسیر راه ابریشم قرار دارد، نزدیکترین راه ارتباطی از طریق عراق و سوریه به طول 900 کیلومتر به کشورهای اروپایی است.
براساس گزارش مدیریت گمرک پرویزخان، روزانه 800 دستگاه کامیون کالاهای صادراتی به طور میانگین از این مرز به منطقه کردستان عراق صادر می شود.
همچنین روزانه به طور میانگین 500 دستگاه تانکر سوخت رسان عراقی و ایرانی از مبدا اقلیم کردستان عراق از طریق مرز رسمی پرویزخان به مقصد بنادر جنوبی کشورمان، وارد خاک جمهوری اسلامی ایران می شود.

** ورود حدود 37 میلیون دلار کالای ترانزیتی به گمرک پرویزخان
مدیرکل گمرکات استان کرمانشاه نیز در باره عملکرد گمرک پرویزخان در نخستین ماه سال 97 گفت: در این مدت، 36 میلیون و 785 هزار و 819 دلار کالای ترانزیت خارجی به وزن 112هزار و 347 تن به گمرک پرویزخان وارد شده است.
خلیل حیدری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این میزان کالای ترانزیتی وارد شده نسبت به مدت مشابه سال 96، از نظر وزنی 19 درصد رشد و از حیث ارزش نیز 56 درصد افزایش یافته است.
وی عمده کالاهای ترانزیت خارجی ورودی به گمرک پرویزخان را مازوت، نفتا و کاندانسیت عنوان کرد.

** فروش 434 میلیارد ریال سوخت در مرز پرویزخان
باتوجه به اهمیت مرز رسمی پرویزخان در حوزه تجارت و نیاز مبرم به سوخت در این مرز برای تردد خودروها، چندین جایگاه فروش سوخت از سوی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی در این مرز راه اندازی شده است.
مدیر شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه کرمانشاه گفت که سال گذشته 34 میلیون لیتر سوخت به ارزش 435 میلیارد ریال در جایگاه های مرزی پرویزخان فروش رفته است.
مرادحاصل مرادی همچنین اظهار داشت: براساس ارقام ذکر شده، فروش نفتگاز (گازوئیل) در جایگاه های سیار پرویزخان در سال گذشته نسبت به سال 95، از نظر ریالی 65 و از نظر حجم 52 درصد افزایش داشته است.
وی همچنین از فروش 215 میلیارد ریال نفتگاز به شیوه باک پر(فول باک) در مرز پرویزخان کرمانشاه در یک سال گذشته اشاره کرد و گفت: فروش سوخت به شیوه باک پر در سال 96 حدود 28 میلیون لیتر بوده است که از نظر ریالی 42 و از نظر حجم 21 درصد نسبت به سال 95 افزایش داشته است.
مدیر شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه کرمانشاه، همچنین از ثبت بیش از 88 هزار لیتر بنزین به شیوه باک پر در مرز پرویزخان در سال گذشته خبر داد و افزود: این رقم نسبت به بازه زمانی سال 95؛ حدود 13 درصد رشد داشته است.
تقویت هرچه بیشتر مرز پرویزخان، با اختصاص تجهیزات و امکانات مورد نیاز و ایجاد زیرساخت های مناسب می تواند به توسعه پایدار استان کرمانشاه منجر شود.
شهرستان مرزی قصرشیرین در غرب کرمانشاه با بیش از 27 هزار تن جمعیت، با عراق 186 کیلومتر مرز دارد.
3033/8066
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.