به گزارش خبرنگار ایرنا، هوشنگ بازوند روز چهارشنبه در جلسه ستاد بازسازی مناطق زلزله که در استانداری کرمانشاه برگزار شد؛ تاکید کرد که فرصت نباید از دست برود و باید مشکلات مردم برطرف شود.
به دنبال گزارش ستاد بازسازی مبنی بر سرعت کار سقف گذاری 600 واحد در هفته، استاندار کرمانشاه تاکید کرد که تا پایان شهریور ماه باید تعهد سقف گذاری 12 هزار واحد به اتمام برسد.
بازوند در خصوص گزارش ساعت کار بانک ها در مناطق زلزله زده نیز بیان داشت: با اینکه بنای کار تا ساعت هشت شب است اما اختیار این موضوع با فرمانداران خواهد بود که بنا به نیاز شهرستان خودشان در این خصوص تعیین تکلیف کنند.
طبق کزارش عملکرد تسهیلات بانکی که در این جلسه ارائه شد، تاکنون 107 هزار و 289 پرونده پرداخت تسهیلات تشکیل شده است که از این تعداد 90 هزار و 959 پرونده به بانک برای عقد قرارداد معرفی شده است.
بازوند، پایان خرداد ماه را فرصت اولیه تعیین تکلیف پرداخت تسهیلات توسط بانک های عامل معرفی کرد.
تعیین تکلیف واگذاری زمین به مستاجران واحدهای تخریبی در مناطق زلزله زده دستور کار بعدی بود که به گفته استاندار کرمانشاه قرار است به آن دسته از مستاجرانی که خودشان زمین دارند تسهیلات ارزان قیمت ساخت پرداخت شود و برای آن گروه از افرادی که فاقد زمین هستند نیز اداره کل راه و شهرسازی استان اقدام به تهیه زمین کند.
مسعود شریفی مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه نیز در ادامه گفت: طبق لیست بنیاد مسکن در قصرشیرین 575 مستاجر واحدهای تخریبی داریم که مشکلی برای تامین زمین آنها وجود ندارد و فقط بحث الحاق به شهر مطرح می شود که باید این مشکل برطرف شود.
هرچند بازوند با موضوع اضافه شدن به محدوده قصرشیرین مخالفت کرد چرا که به گفته او این شهر فضای خالی زیادی دارد.
شریفی در ادامه در خصوص سرپل ذهاب نیز گفت که طبق لیست بنیاد مسکن در این شهر سه هزار و 700 مستاجر واحدهای تخریبی وجود دارد که با توجه به 6 هکتار زمینی که اداره راه و شهرسازی در این شهر در اختیار دارد این موضوع جوابگو تعداد بالای نفرات نخواهد بود.
وی در خصوص وضعیت گیلانغرب و ثلاث باباجانی نیز گفت که منتظر اعلام نظر بنیاد مسکن در این خصوص هستیم.
در ادامه استاندار کرمانشاه تاکید کرد که در پالایش و تعیین تکلیف این موضوع نباید هیچ گونه تبعیضی اتفاق بیافتد؛ او همچنین خواست تا در این خصوص اطلاع رسانی کاملی به مردم انجام شود.
پرداخت خسارت بیمه ها به ساکنان مسکن مهر سرپل ذهاب و تعیین تکلیف ساخت این واحدها نیز موضوع دیگری بود که در این جلسه به آن پرداخته شد.
این واحدها به طور متوسط می توانند از بیمه 35 میلیون تومان خسارت دریافت کنند و برای ساخت نیز دولت به آنها 40 میلیون تومان وام چهار درصد پرداخت می کند.
ظاهرا ساکنان این واحدها تقاضا دارند که خسارت بیمه مستقیم به آنها پرداخت شود این در حالی است که راه و شهرسازی می گوید ما باید بتوانیم این پول را بگیریم تا یکجا به پیمانکار برای ساخت این واحدها پرداخت کنیم.
مهرداد سالاری معاون عمرانی استانداری کرمانشاه در این خصوص گفت: این پول ضمانت ساخت است و فقط در صورتی پرداخت می شود که صرف ساخت واحد مسکونی شود بنابراین 2 راه می ماند یا اینکه اول تمام پول بیمه را به این افراد پرداخت کنیم و برای تکمیل ساخت بر حسب نیاز به افراد وام بدهیم و یا اینکه این افراد تمام تسهیلات 40 میلیون تومانی چهاردرصدی را کامل دریافت کنند و برای تکمیل ساخت واحدها مقداری از پول بیمه به آنها پرداخت شود و باقیمانده خسارت بیمه بعدا به آنها پرداخت شود.
در این جلسه اشاراتی نیز به اعتراض های ساکنان مسکن مهر سرپل ذهاب به نحوه کار تعاونی و نیز پیمانکار ساخت آن مطرح شد که در نهایت رسیدگی به این موضوع در دستور کار قرار گرفت.
زمین لرزه 7.3 ریشتری 21 آبان در 11 کیلومتری بخش ازگله و 32 کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه 620 کشته و 12 هزار و 386 مصدوم داشته است.
این زلزله به 10 شهرستان و یک هزار و 930 روستای استان کرمانشاه خسارت وارد کرد و براساس ارزیابی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی حدود 100 هزار واحد مسکونی شهری و روستایی آسیب کلی و جزئی دیده اند.
7457/8066
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.