به گزارش خبرنگار ایرنا ، نفت شهر از توابع بخش سومار در قصرشیرین در 72 کیلومتری جنوب این شهرستان واقع شده است که تا قبل از جنگ تحمیلی آوازه بلندی داشت و یکی از مدرن ترین مناطق غرب کشور بود که از امکانات بسیار خوبی از جمله فرودگاه ، سینما ، مدرسه و منازلی با گازکشی برخوردار بود.
منطقه مرزی نفت شهر که در اصطلاح محلی به نفت شاه معروف است، دارای چاه های نفت است که روزانه 20 هزار بشکه نفت از طریق تلمبه خانه با خط انتقال به پالایشگاه کرمانشاه منتقل می شود.
این منطقه همچنین دارای زمین های کشاورزی بسیاری است که تا چند سال اخیر آلوده به مین و مواد منفجره بود که با اقدام های بسیار خوب و موثر نیروهای پاکسازی هم اکنون تمام اراضی کشاورزی منطقه از مین و مواد منفجره پاکسازی شده است.
نفت شهر تا قبل از جنگ تحمیلی پنج هزار تن جمعیت داشت که در جریان جنگ و با اشغال آن از سوی نیروهای بعثی خالی از سکنه شد و پس از بازپس گیری از نیروهای بعثی این منطقه مرزی به دلیل حضور نیروهای نظامی و میادین مین ، شرایط بازگشت ساکنانش را نداشت.
با پاکسازی اراضی آلوده به مین این منطقه و روی کار آمدن دولت تدبیر و امید امیدها برای حضور و بازگشت اهالی این منطقه پس از گذشت سال ها دوری از خانه و کاشانه خود زنده شد و ساکنان آن برای ساختن زندگیشان در زادگاه مادری خود اعلام آمادگی کردند.
دولت این انتظار چندین و چند ساله مردم را پاسخ داد و عملیات بازسازی نفت شهر و زیرساخت های آن با نام امام جواد الائمه (ع) از شهریور سال 93 آغاز شد.
بازسازی نفت شهر بزرگترین هدیه دولت تدبیر و امید به ساکنان مرزدار غیور و دلاور این منطقه که سال های سال برای چنین اتفاق مهمی لحظه شماری می کردند.
ایجاد بازارچه مرزی سومار - مندلی ، وجود تاسیسات نفتی ، منابع آب مناسب و در دسترس با بهره برداری از سد کنگیر ، اجرای طرح سامانه گرمسیری ، اجرای طرح بزرگ کشاورزی و باغداری از جمله ظرفیت های مهمی است که در این منطقه مرزی زمینه ساز بازگشت مردم به زادگاهشان است.
بنا به گفته مسئولان تاکنون بیش از 500 خانوار برای بازگشت به نفت شهر و سکونت در این منطقه اعلام آمادگی کرده اند که همین امر عامل مهمی برای بازسازی کامل این منطقه مرزی محسوب می شود.
تعدادی از نفت شهری ها در هفته جاری در این منطقه مرزی با استاندار کرمانشاه و جمعی از مسئولان دیدار کردند و از میل و رغبت خود برای حضوری دوباره و ساختن زندگی نو در نفت شهر سخن گفتند.
نفت شهری ها اعلام کردند 38 سال است که انتظار می کشند تا بتوانند به آوارگی و مهاجرت اجباری به دیگر مناطق کشورمان پایان دهند و در سرزمین مادری خود و در این خطه مرزی به زندگی خود و فرزندانشان ادامه دهند.

** بازسازی نفت شهر اولویت دولتمردان است
استاندار کرمانشاه در دیدار هفته جاری با نفت شهری ها در این خطه مرزی گفت: ایجاد اشتغال پایدار برای افرادی که قصد بازگشت به نفت شهر را دارند، مهمترین اولویت بازسازی این شهر است.
هوشنگ بازوند با بیان اینکه دولت زیرساخت‌های لازم را برای بازسازی نفت شهر ایجاد می کند و این کار از جمله برنامه‌های اولویت دار در سال جاری است، افزود: سازندگی نیازمند انگیزه و همت بالاست و تنها پول نیست که آبادانی را ایجاد می کند ، بلکه آبادگرانی هستند که باید برای این کار تلاش کنند.
وی اظهار داشت: برای بازسازی این منطقه در سال جاری مصمم هستیم و تاکید می کنم مشارکت ، استقبال ، تلاش مضاعف مردم منطقه و ایجاد انگیزه مهمترین شرط برای تحقق این مهم است.
استاندار کرمانشاه ، طرح سامانه گرمسیری و تخصیص آب برای کشاورزی ، وجود زمین های بکر در منطقه ، بازارچه مرزی سومار و بازار عراق را از ظرفیت های بزرگ نفت شهر و عاملی مهم برای بازگشت مردم به این منطقه مرزی توصیف کرد.
بازوند ، با اشاره به اینکه دولت از هیچ کمکی برای بازسازی نفت شهر دریغ نخواهد کرد و زیرساخت‌های آب ، برق و مسکن را فراهم می کند ، افزود: ارتش به عنوان متولیان ایحاد امنیت در این مرز برای بازگشت مردم تلاش می کند.

** هزینه 200 میلیارد ریالی برای بازسازی نفت شهر در مرحله نخست
مشاور عالی استاندار و مسئول ستاد بازسازی نفت شهر هم گفت: تاکنون 200 میلیارد ریال اعتبار برای بازسازی این منطقه از سوی وزارت نفت اختصاص یافته است.
جعفر همتی افزود: این اعتبار برای ساخت 50 واحد منزل مسکونی ویژه مددجویان زیرپوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) ، 2 باب مدرسه ، یک باب مسجد ، سالن ورزشی و مرکز درمانی هزینه شده است.
وی بیان کرد: علاوه بر این 185 میلیارد ریال اعتبار برای بهسازی جاده قصرشیرین به نفت شهر ، طرح های آب و فاضلاب و ایجاد فضای سبز در نفت شهر اختصاص یافته و کارها در حال انجام است.
وی گفت: مردم این دیار با تقدیم 40 شهید و ده ها جانباز و آزاده در کنار ارتش فداکار، از کیان نظام و انقلاب دفاع کردند و در گذشته این شهر بیش از 10 هزار تن جمعیت داشت و از امکانات رفاهی زیادی برخوردار بود.
مسئول ستاد بازسازی نفت شهر گفت: مردمی که حدود 40 سال آواره هستند و سختی‌ها زیادی را متحمل شده اند ، اکنون آماده بازسازی شهر خود هستند.
همتی اضافه کرد که برای بازسازی کامل نفت شهر ، 2 هزار میلیارد ریال اعتبار از سوی وزارت نفت لازم است.
وی ، پرداخت تسهیلات کم بهره ، ایجاد اشتغال ، احداث مسکن و توسعه زیرساخت‌های آب و برق را از مهمترین طرح هایی عنوان کرد که می تواند زمینه حضور این مرزداران را در نفت شهر فراهم کند.

** دولت آماده ارائه هرگونه خدماتی برای بازگشت مردم نفت شهر است
فرماندار قصرشیرین نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: دولت آماده ارائه هرگونه خدماتی برای بازگشت مردم منطقه مرزی نفت شهر به سرزمین مادریشان است.
فرامرز اکبری افزود: اکنون با حضور نیروهای مسلح ، امنیت کامل در این خطه مرزی برقرار است و همه زمین های کشاورزی منطقه مرزی نفت شهر نیز از مین و مواد منفجره پاکسازی شده است.
وی گفت: بازگشت مردم منوط به ایجاد شغل برای آن ها است و از استاندار کرمانشاه درخواست می شود جوانان تحصیل کرده بومی در شرکت نفت منطقه استخدام شوند و ظرفیت سامانه گرمسیری نیز برای توسعه نفت شهر به کارگیری شود.
وی افزود: طرح های عمرانی نفت شهر این منطقه شامل ساخت 50 واحد منزل مسکونی ویژه مددجویان زیرپوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) ، 2 باب مدرسه ، یک باب مسجد ، سالن ورزشی و مرکز درمانی تکمیل شده است.
این مقام مسئول ادامه داد: آماده هرگونه خدمتگزاری به مردم نفت شهر هستیم و بازسازی این سکونتگاه باید روال طبیعی داشته باشد تا به سرانجام برسد.
وی با بیان اینکه هم اکنون آب، برق و زیرساخت های لازم برای زندگی و بازگشت اهالی نفت شهر تا حدودی در این منطقه فراهم شده است ، ابراز امیدواری کرد، کمبود جمعیتی این منطقه با حضور مردم برطرف شود که در صورت تحقق این مهم ، شاهد ایجاد امنیت مطلوبی در این منطقه مرزی خواهیم بود.

** ارتش آماده بازگشت مردم به نفت شهر است
فرمانده قرارگاه منطقه ای ارشد نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ( نزاجا) در غرب کشور نیز گفت: هم اکنون امنیت کامل در شهر مرزی نفت شهر حاکم است و ارتش جمهوری اسلامی آمادگی کامل برای بازگشت مردم این منطقه را پس از گذشت سال ها دارد.
امیر سرتیپ فرهاد آریانفر افزود: ارتش از مردم جدا نیست و نیروهای نظامی آمادگی ارائه هرگونه خدماتی را به مردم منطقه مرزی نفت شهر دارند.
وی اظهارداشت: ارتش این آمادگی را دارد تا بر حسب نیاز مکان هایی را تخلیه کند و در اختیار مردم قرار دهد و تیپ مستقر در منطقه مرزی نفت شهر سومار نیز کار تامین امنیت را عهده دار است.
فرمانده قرارگاه منطقه ای ارشد نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی (نزاجا) در غرب کشور اضافه کرد که نفت شهر یادگار خون شهداست و امیدست با بازگشت مردم و سکونت در این منطقه مرزی ، باز هم شاهد رونق و آبادانی این شهر باشیم.
امیر سرتیپ آریانفر، با اشاره به ظرفیت های مرزی این منطقه گفت: ایجاد بازارچه مرزی در این منطقه می تواند رونق اقتصادی کشور و بهبود وضع معیشتی مرزنشینان را به همراه داشته باشد و این مهم را از مسئولان و استاندار کرمانشاه انتظار داریم تا باز هم شاهد حضور مردم و ساکنان شهر مرزی نفت شهر پس از سال ها دوری از خانه و کاشانه خود بعد از جنگ هشت ساله باشیم.
امید است نفت شهر بار دیگر شاهد در آغوش کشیدن فرزندانش باشد که با گذشت 38 سال از ترک اجباری سرزمین مادری خود همچنان مشتاقانه منتظر آبادانی و عمرانش هستند.
بخش سومار در فاصله 90 کیلومتری شهر قصرشیرین دارای 86 کیلومتر مرز با عراق است که این بخش مرزی 2 شهر سومار و نفت شهر و 13 روستا دارد.
قصرشیرین در غرب کرمانشاه با بیش از 27 هزار تن جمعیت، 186 کیلومتر مرز با عراق دارد که در امتداد این مرزها 2 مرز رسمی پرویزخان و خسروی فعال است.
7079/3012/8066
گزارش از نازنین باباخانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.