به گزارش ایرنا، خسرو شهبازی روز پنجشنبه در جلسه کمیته خشکسالی و مخاطرات بخش کشاورزی افزود: بخش کشاورزی یکی از بخش هایی است که تامین کننده امنیت غذایی جامعه بوده و از جهتی در معرض مخاطرات طبیعی و غیرطبیعی قرار داشته که می توان با اقدام های پیشگیرانه از شدت خسارت آنها کاست.
وی با اشاره به اینکه میزان بارندگی در کشورمان یک سوم دنیا و میزان تبخیر آبها نیز سه برابر بیشتر است، گفت: متاسفانه در سال های اخیر با تنش های خشکسالی مواجه بوده ایم و در سال زراعی جاری خشک ترین پاییز را در 50 سال اخیر تجربه کردیم.
وی با بیان اینکه سفره های آب زیرزمینی کاهش یافته است، افزود: برای احیا شدن این منابع باید با برنامه ریزی مناسب از این منابع بهره‌ برداری درست تری داشته باشیم که در این راستا اجرای سیستم های نوین آبیاری و تغییر الگوی کشت به طور جد پیگیری می شود.
او بارندگی های متعدد اخیر را منجر به افزایش احتمال شیوع بیماری های گیاهی دانست و اضافه کرد: در اولین فرصت باید اقدام های لازم در خصوص سمپاشی و کنترل بیماری های قارچی همچون لکه نواری انجام شود.
وی در ادامه با بیان اینکه مخاطرات کشاورزی همچون سرمازدگی و خشکسالی بخش کشاورزی را تهدید می کنند، گفت: کشاورزان حتما نسبت به بیمه کردن مزارع خود اقدام نمایند زیرا تنها راه جبران خسارت صندوق بیمه کشاورزی است.
استان کرمانشاه 946 هزار و 871 هکتار زمین کشاورزی آبی و دیم دارد که سالانه بیش از چهار میلیون و 600 هزار تن محصولات کشاورزی در استان تولید می شود.
میزان تولید گندم آبی و دیم استان در سال زراعی 96-95 بیش از 841 هزار تن بود که از این میزان بیش از 646 هزار تن به صورت تضمینی از کشاورزان خریداری شد.
همچنین 261 هزار و 880 تن جو آبی و دیم در سال زراعی 96-95 در استان کرمانشاه تولید شد.
سال زراعی گذشته با برداشت 9 هزار و 271 کیلوگرم در هکتار رکورد عملکرد کلزا در کشور توسط استان کرمانشاه شکسته شد.
3033/8066
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.