به گزارش خبرنگار ایرنا، هوشنگ بازوند دوشنبه شب در مصاحبه با خبرنگاران اظهار داشت: بخش عمده ای از ساکنان شهرهای آسیب دیده نیز که خانه های تعمیری دارند زمستان به خانه های خود باز می ‌گردند.
وی با اعلام اینکه در اثر زلزله 21 آبان 96 حدود 6 هزار میلیارد تومان خسارت به غرب کرمانشاه وارد شد، گفت: دولت تاکنون پنج هزار و 325 میلیارد تومان برای بازسازی مناطق زلزله زده در قالب های مختلف تامین اعتبار کرده است.
وی در رابطه با کمک های مردمی نیز گفت: مردم ‌63 میلیار تومان به هلال احمر، 2 میلیارد به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و 2 میلیارد تومان به کمیته امداد کمک‌ کردند.
استاندار کرمانشاه افزود: همچنین صادق زیبا کلام سه میلیارد و 200 میلیون تومان، علی دایی هشت میلیارد و 500 میلیون تومان و نرگس کلباسی پنج میلیارد و 200 میلیون تومان کمک های مردمی را جمع آوری کردند که ما نیز برای نحوه هزینه آن به آنها مشاوره دادیم.
بازوند با اشاره به فرا رسیدن فصل گرما، اظهار داشت: به هر خانواده 2 میلیون تومان برای خرید یخچال، کولر و فرش پرداخت می کنیم که تاکنون 29 هزار خانواده این مبلغ را دریافت کرده اند.
استاندار کرمانشاه گفت: قرار نیست که ما منازل مناطق زلزله زده را از صفر تا صد بسازیم بلکه می خواهیم واحدهای مسکونی را قابل سکونت کنیم و مابقی کارها از قبیل نازک‌ کاری بر عهده خود مردم است.
وی در ادامه به وقوع زلزله و نحوه امدادرسانی به زلزله زدگان پرداخت و گفت: زلزله ای که در کرمانشاه رخ داد، در تاریخ منطقه زاگرس بی سابقه بود و منطقه وسیعی را تحت تاثیر قرار داد.
وی زلزله منجیل و رودبار را مشابه زلزله کرمانشاه عنوان کرد و گفت: در زلزله رودبار 72 ساعت جاده ها بسته بود و امداد رسانی پس از 72 ساعت رخ داد، در حالی که در زلزله کرمانشاه در کوتاه ترین زمان ممکن امداد رسانی صورت گرفت و مردم از زیر آوار بیرون آمدند.
بازوند ادامه داد: در اثر زلزله سال گذشته یک هزار و 241 میلیارد تومان خسارت به زیرساخت ها وارد شد و بسیاری از ساختمان های دولتی از جمله بیمارستان ها آسیب جدی دیدند.
وی تاکید کرد: هلال احمر باید برای زلزله بالای هفت ریشتر در کشور تجهیز و ساختار مدیریت بحران نیز اصلاح شود.
به گفته استاندار کرمانشاه، نیروهای امدادی در منطقه کمک بسزایی برای امدادرسانی به مردم زلزله زده کردند و 11 هزار نیروی جوان از ساعت 23 شب حادثه تا 11 صبح روز بعد تمام افرادی را که زیرآوار مانده بودند، نجات دادند.
بازوند با بیان اینکه در زلزله اخیر رکورد مطلوبی در زمینه امداد رسانی زده شد، گفت: در زلزله ای که یک‌ هزار و 900 روستا و 9 شهرستان را در بر گرفته بود امدادرسانی به مردم به نحو مطلوبی انجام شد و خوشبخانه تلفات جانی کاهش پیدا کرد.
به گفته وی، 94 هزار تخته چادر در مناطق زلزله زده توزیع شد که به ازای هر چادر 2 تخته هدر رفت که در مقایسه با دیگر زلزله ها آمار بسیار ناچیزی است.
استاندار کرمانشاه با بیان اینکه فشار روحی روانی بر روی مردم زلزله زده کرمانشاه بسیار کمتر از دیگر زلزله های پیشین بود، گفت: مردم کرمانشاه در هشت سال جنگ تحمیلی پخته شده بودند و با سختی ها کنار آمدند.
بازوند در رابطه با فعالیت شبکه های مجازی در زلزله کرمانشاه گفت: فضای مجازی در اطلاع رسانی کمک بسیاری به ما کرد اما مشکلاتی با کانال های معاند داشتیم که سم پاشی می کردند.
وی به پیام رهبری برای کمک رسانی مردم به زلزله زدگان اشاره کرد و افزود: پس از زلزله اخیر مردم ‌به خوبی پای کار آمدند و به زلزله زدگان ‌کمک کردند.
استاندار کرمانشاه با اشاره به فرمایش های مقام معظم رهبری در رابطه با بازسازی و اسکان مردم در مناطق زلزله زده، گفت: رهبری بر سرعت عمل در بازسازی مناطق زلزله زده، مدیریت متمرکز و فرصت سازی تاکید داشتند که ما آن را سرلوحه کار خود قرار دادیم.
وی افزود: 2 روز پس از زلزله ادارات در مناطق زلزله زده باز شدند و روند زندگی عادی مردم از سر گرفته شد.
بازوند در باره اسکان موقت زلزله زدگان هم گفت: برای ساخت 12 هزار کانکس با سپاه و چهار هزار کانکس با ارتش برای هر دستگاه هفت میلیون تومان قرارداد بستیم.
وی با بیان اینکه در توزیع کانکس ها با مشکلاتی رو به رو بودیم، اظهار داشت: توزیع کانکس های مردمی در مناطق زلزله زده برای ما مشکلاتی را ایجاد کرد و باعث شد که به برخی چند کانکس برسد و برخی نیز بی بهره بمانند.
استاندار کرمانشاه با اشاره به تخریب بیمارستان تازه تاسیس اسلام آبادغرب در زلزله اخیر گفت: آسیب بیمارستان و مسکن مهر اسلام آباد با فاصله بیش از 100 کیلومتر از کانون زلزله، لکه ننگی بر دامن‌ مهندسانی بود که امضا فروشی می کنند.
وی افزود: خیانت مهندسان در بحث بیمارستان اسلام آبادغرب مشهود بود و امیدواریم قوه قضاییه برخورد مناسب را با عاملان آن داشته باشد.
بازوند با بیان اینکه حدود 90 درصد کار نظام مهندسی در مناطق زلزله زده به اتمام رسیده است، گفت: نظام ‌مهندسی استان برای ساخت مناطق زلزله زده هر متر 10 هزار تومان از ما دریافت کردند، در حالی که نظام مهندسی دیگر استان ها با متری پنج هزار تومان نیز کار را برای ما انجام می دادند که ما ترجیح دادیم نظام مهندسی استان این کار را انجام دهد.
وی همچنین به موضوع سرویس های بهداشتی اشاره کرد و گفت: نصب سرویس های بهداشتی با وزارت بهداشت است و تاکنون روند نصب به خوبی انجام شده است؛ از مردم روستایی نیز توقع داریم ‌که بخشی از نیازهای خود از جمله سرویس بهداشتی را برطرف کنند.
به گفته استاندار کرمانشاه، سه جلد کتاب در خصوص علت خسارت های زلزله در شورای فنی و با کمک دانشگاه رازی تهیه شده که بزودی چاپ‌ خواهد شد و کتابی از خاطرات بازوند و تحت عنوان پس از آن شب در رابطه با امدادرسانی نیز تهیه و چاپ شده است.
وی اعلام کرد که اکنون 500 پیمانکار و 11 هزار و 600 نفر در مناطق زلزله زده استان کرمانشاه مشغول به کار هستند.
استاندار‌ کرمانشاه در رابطه با جلوگیری از اپیدمی بیماری ها در مناطق زلزله زده گفت: دانشگاه علوم پزشکی بحث سم‌ پاشی ها علیه بیماری ها و جونده ها را پذیرفته است.
وی با بیان اینکه 20 اکیپ بهداشتی در روستاهای فاقد خانه بهداشت به صورت مداوم‌ حضور خواهند داشت، گفت: 235 خانه بهداشت روستایی در مناطق زلزله زده تخریب شده که به زودی بازسازی خواهند شد.
بازوند در پاسخ به سوالی در رابطه با فعالیت بسیج سازندگی گفت: بسیج سازندگی ساخت 300 واحد را در مناطق زلزله زده تقبل کرده است.
زمین لرزه 7.3 ریشتری 21 آبان در 11 کیلومتری بخش ازگله و 32 کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه 620 کشته و 12 هزار و 386 مصدوم داشته است.
این زلزله به 10 شهرستان و یک هزار و 930 روستای استان کرمانشاه خسارت وارد کرد و براساس ارزیابی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی حدود 100 هزار واحد مسکونی شهری و روستایی آسیب کلی و جزئی دیده اند.
8066/7445/1058
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.