امروزه در سطح جهان چند صنعت مهم سودآور و اقتصادی شناخته می شود که در توسعه و رونق اقتصادی جوامع اثرگذار هستند، در این میان یکی از صنایع مهم و سودآور و اقتصادی در سطح جهان، صنعت گردشگری به شمار می‌رود.
به گفته ی مونسان، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران با داشتن بیش از 33 هزار اثر ثبت شده ملی و 22 اثر ثبت جهانی و یک میلیون سایت تاریخی، تمدنی، گردشگری و اکوتوریسمی جزو 15 کشور برتر دنیا از لحاظ جاذبه‌های فرهنگی، طبیعی، مذهبی و زیارتی است.
شهرستان کنگاور با واقع شدن معبد آناهیتا در مرکز این شهر و قرارگیری بر سر راه قدیمی جاده ابریشم و جاده بین المللی بزرگراه آسیا و ثقل ورود گردشگران به استان های کرمانشاه، ایلام و کردستان، به دلیل نبود زیرساخت های اسکان، زمان ماندگاری گردشگر در این شهر بسیار پایین است.
این شهرستان هم اکنون در بسیاری از شاخص های توسعه در مقایسه با دیگر شهرهای کشور وضعیت نامطلوبی دارد و جزو شهرستان های کم برخوردار محسوب می شود.
استفاده نکردن مطلوب از پتانسیل گردشگری یکی از مشکلاتی است که هم اکنون گریبانگیر این شهرستان شده است. صنعت گردشگری در کنگاور ظرفیت های بالایی برای رشد و توسعه دارد و تاکنون بارها از توسعه این صنعت به عنوان یکی از مهم ترین جایگزین ها برای کاهش وابستگی به صادرات نفت، یاد شده است.
رئیس جمهوری نیز بارها بر اولویت داشتن توسعه گردشگری در دولت تاکید کرده است. چهار فصل بودن شهرستان کنگاور به عنوان یک مولفه منحصر بفرد می تواند برای تمام فصول سال پذیرای گردشگران داخلی و خارجی با ذائقه های مختلف باشد.
سراب فش یکی از جاذبه های طبیعی استان کرمانشاه است که در 17 کیلومتری شمال غرب کنگاور در دهستان فش قرار دارد. این سراب در سال 82 به عنوان یک اثر گردشگری ملی به ثبت رسیده است. این سراب از چشمه های رشته کوه زاگرس سرچشمه می گیرد و وجود درختان سرسبز، آب گوارا و زلال و پرندگان مهاجر در این منطقه، طبیعت زیبایی را به تصویر کشیده است.
بخوبی می توان واقف بود که جاذبه های طبیعی، تاریخی و مذهبی سرزمین کهن کنگاور مثلثی غنی و گرانمایه را ترسیم و خلق کرده اند که می توان وزن محور گردشگری اش را به عنوان دروازه ورود گردشگری غرب کشور قلمداد کرد.
وجود مجموعه تاریخی معبد آناهیتا به عنوان بزرگترین تک بنای سنگی ایران زمین با شهرتی جهانی ظرفیت بسیار عظیمی در حوزه گردشگری برای کنگاور فراهم آورده است که باید بخوبی از آن استفاده کرد.
معبد آناهیتا به لحاظ ارزش تاریخی از جمله برجسته ترین آثار و میراث های فرهنگی سرزمین ایران است. ویژگی های منحصر بفرد این محوطه تاریخی توانسته تنها در نوروز 97 در جذب 10 هزار گردشگر که حدود یک هزار از آنها گردشگر خارجی هستند، تاثیرگذار باشد.
تعداد 120 اثر تاریخی ثبت شده ملی در شهرستان کنگاور از دوران مادها، هخامنشیان، ساسانیان، صفویه، اشکانیان و قاجاریه تلالویی از فرهنگ و تمدن ایرانیان را به نمایش گذاشته است. بنابراین باید گفت که از حیث جاذبه های طبیعی، تاریخی، مذهبی و در یک کلام زمینه های بکر گردشگری شهرستان کنگاور هیچ چیزی را کم ندارد و درصورت مدیریت توانا می توان راهی میانبر را در ارزآوری به دور از نفت نه تنها برای خود این سامان بلکه برای دیگر نقاط کشور رقم زد.
البته تحقق این مهم علاوه بر مدیریت کارآمد، مستلزم برخورداری از زیرساخت های مناسبی از جمله مسیرهای ریلی و جاده ای، اقامتگاه ها و هتلی در خور شان در نزدیکی جاذبه های شهرستان است.
همچنین ساخت سازهای موسیقی همچون تار و سه تار در روستای هدف گردشگری فش نه تنها می توانند به خوبی این نقش را برای گردشگران ایفا کنند بلکه این صنایع امکان استفاده برای فرد را دارند و به عنوان نماد و کالایی لوکس برای گردشگران محسوب می شود و چه بسا در سال حمایت از تولید داخل نیز کمک کند.
گفته می شود به ازای ورود هر گردشگر 9 فرصت شغلی در کشور ایجاد می شود و این فرصت خوبی برای کاهش بیکاری در کنگاور نیز محسوب می شود. در واقع کنگاور با قابلیت های پرشمار می تواند دروازه گردشگری غرب کشور باشد البته در صورتی که با نگاه جدی مدیران و سیاستگذاران کلان کشوری، تقویت زیرساخت های آن در اولویت کاری قرار گیرد.
مردم شهرستان کنگاور همچنان به دولت دوازدهم امید بسته اند تا با تدابیر خود مشکلات این شهرستان را رفع و میزان فاصله توسعه آن را با شهرهای دیگر کم کند.
* خبرنگار ایرنا در کنگاور
8066/7447
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.