به گزارش خبرنگار ایرنا، در حالی که در دیگر نقاط کشورمان هر کیلوگرم گوشت گوسفندی حدود 40 هزار تومان عرضه می شود، در شهر کرمانشاه این میزان به بیش از 50 هزار تومان نیز می رسد.
رییس سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه در این باره گفت: متاسفانه به دلیل نبود نظارت بر بازار، گوشت گوسفندی با قیمت های نامتعارف در بازار شهر کرمانشاه توزیع می شود.
خسرو شهبازی در گفت و گو با ایرنا افزود: شهرستان های تابعه استان گوشت را با قیمت مناسب عرضه می کنند و تنها در شهر کرمانشاه گوشت گوسفند با قیمتی بیشتر از حد مجاز عرضه می شود.
رییس اتحادیه قصابان کرمانشاه نیز گفت: قصابان بدون در نظر گرفتن هزینه ذبح هر کیلوگرم گوشت گوسفند را 48 هزار تومان از چوبدار می‌خرند و با درصد ناچیزی سود آن را به قیمت هر کیلو 50 هزار تومان در بازار عرضه می کنند.
حسن آمویی در گفت و گو با ایرنا افزود: مسئولان به تازگی در مصوبه‌ ای بدون حضور اتحادیه قصابان، قیمت هر کیلوگرم گوشت گوسفندی را 47 هزار تومان تعیین کرده اند در حالی باید برای تعیین این قیمت کارشناسی بیشتری انجام می‌دادند.

** صادارت علت اصلی گرانی گوشت
رئیس اتحادیه قصابان کرمانشاه، صادرات بی رویه دام را عامل اصلی گرانی گوشت در بازار دانست و گفت: میادین دام کرمانشاه از گوسفند خالی شده اند.
آمویی اضافه کرد: در یک ماه گذشته بیش از 10 هزار راس گوسفند کرمانشاه به خارج از کشور صادر شده اند که این میزان صادرات میادین دام را از گوسفند خالی کرده است.
رییس سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه نیز با بیان اینکه دامداران کرمانشاهی به تازگی مجوز صادرات گوسفند دریافت کرده اند، گفت: این مجوز پیش از سال 97 داده شده و از آن زمان تاکنون 30 هزار راس گوسفند به کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر شده است.
شهبازی معتقد است که صادرات گوسفند تاثیری بر افزایش قیمت گوشت در بازار ندارد و منجر به رونق صنعت دامپروری در کرمانشاه خواهد شد.
رییس سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه، دبی و قطر را تنها متقاضیان گوسفندان کرمانشاه عنوان کرد و گفت: دامداران کرمانشاه علاوه بر صادرات، گوسفندان خود را برای فروش به میادین دام استان های مرکزی کشور نیز می برند.
شهبازی در بخش دیگری از صحبت های خود افزایش قیمت دلار را یکی دیگر از علل افزایش قیمت گوشت در بازار کرمانشاه عنوان کرد و گفت: با افزایش قیمت دلار قیمت نهادهای دامی از جمله یونجه و سویا نیز افزایش پیدا کرده که همین موضوع می تواند بر افزایش قیمت دام و در نتیجه گوشت نیز تاثیرگذار باشد.
وی افزود: همچنین بخشی از گوشت مصرفی کرمانشاه از کشورهایی همچون تاجیکستان، ازبکستان و برزیل تامین می شود که افزایش قیمت دلار تاثیر مستقیم بر افزایش قیمت این گوشت های وارداتی دارد.

** زاد و ولد دلیل اصلی کمبود گوسفند در بازار
با این حال معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه استانداری کرمانشاه فرا رسیدن فصل زاد و ولد گوسفندان را یکی از دلایل اصلی کمبود گوسفند در میادین دام دانست و گفت: دامداران با توجه به فرا رسیدن فصل بهار و تمایل به تولید بره های بیشتر تمایل کمتری نسبت به عرضه دام های خود در بازار دارند.
رضا رحیمی در گفت و گو با ایرنا، اظهار داشت: البته نباید این نکته را نیز فراموش کرد که با توجه به صادراتی بودن گوسفند، بالا رفتن قیمت دلار نیز می تواند در افزایش قیمت آن تاثیر مستقیم داشته باشد.
وی در بخش دیگری از صحبت های خود تاکید کرد: سازمان جهاد کشاورزی مسئول اصلی توزیع گوشت و تنظیم قیمت آن در بازار است، از این رو باید هرچه زود تر قیمت این محصول را در بازار کرمانشاه مدیریت کند.
رحیمی اضافه کرد: در صورتی که نیاز باشد، به منظور تنظیم قیمت گوشت در بازار کرمانشاه، نسبت به واردات گوشت گوسفند از خارج کشور و یا دیگر استان ها اقدام خواهد شد.
استان کرمانشاه با حدود سه میلیون راس گوسفند و بز و 200 هزار راس گاو و گوساله یکی از قطب های دامپروری کشور محسوب می شود که از این تعداد حدود یک میلیون و 150هزار راس دام در اختیار عشایر استان قرار دارد.
سالانه 450 هزار تن محصولات دامی در استان تولید می شود که از این میزان حدود 25 هزار تن آن گوشت قرمز و بیش از 300 هزار تن نیز شیر است.
اکنون یک کشتارگاه صنعتی دام در شهر کرمانشاه و 11 کشتارگاه سنتی و 9 کشتارگاه مرغ در در استان فعال است.
7445/8066
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.