به گزارش خبرنگار ایرنا ، احمد معصومی فر شنبه شب در نشستی با فرماندار قصرشیرین که به منظور بررسی مسائل و مشکلات روان سازی صادرات کالا که در فرمانداری برگزار شد، افزود: انعقاد قراردادهای تجاری بین تاجران ایرانی و عراقی و برخورداری از معافیت های خاص این مناطق برای کارهای تجاری از مزایای منطقه آزاد تجاری است و در همین راستا قصرشیرین و مرزهای آن برای تسلط بر بازار عراق را باید به صورت ویژه مورد توجه قرار دهیم.
وی اظهار کرد: هم اکنون 60 درصد کالاهای غیرنفتی از طریق مرزهای جمهوری اسلامی ایران به کشورهای عراق و افغانستان صادر می شود که این یک ظرفیت بزرگ است.
وی بیان کرد: قصرشیرین با داشتن 2 مرز در 2 بخش کردی و حوزه عربی عراق دارای موقعیتی بسیار مهم برای حضور بیشتر در بازار عراق است که باید از ظرفیت های موجود در این بخش به شکل مطلوب استفاده کرد.
وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در بخش امنیتی در عراق کارهای زیادی انجام داده است ، گفت: در زمینه حضور در بازار عراق کار با کندی انجام می شود که باید موانع فراروی این بخش با اتخاذ راهکار درست و اصولی رفع شود.
مدیرکل دیپلماسی اقتصاد مقاومتی وزارت امور خارجه ادامه داد: با وجود تحریم های اقتصادی کشورمان ، مرزهای همجوار با عراق فرصتی مناسب برای افزایش صادرات است.
معصومی فر، هدف از برگزاری این نشست را بررسی مسائل و مشکلات مربوط به مرزهای قصرشیرین در حوزه صادرات به عراق در 2 حوزه کردی و بخش عربی این کشور عنوان کرد و گفت: بعد از شرکت در همایش اقتصادی اربیل ، برنامه‌ ای برای بازدید از مرزهای تجاری مشترک با عراق داشتیم و روز گذشته نیز از مرز باشماق در مریوان و مرز پرویزخان در قصرشیرین بازدید کردیم.
وی ابراز امیدواری کرد با جمع بندی دیدگاه های 2 طرف در تهران و قبل از آن در دیدار با استاندار کرمانشاه ، به توافق های خوبی برسیم و موانع و مشکلات موجود در بخش صادرات کالاهای غیرنفتی رفع شود.
فرماندار قصرشیرین نیز در ادامه با بیان اینکه آمادگی ارائه هر نوع خدمات پزشکی به عراق را داریم ، گفت: بیمارستان قصرشیرین با رایزنی هایی که با دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه انجام گرفت ، این ظرفیت را دارد که با استقرار پزشکان و کادر درمانی متخصص هر نوع خدمت پزشکی را به بیماران عراقی ارائه دهد.
فرامرز اکبری ، با مهم توصیف کردن قصرشیرین در حوزه اقتصادی و برخورداری از 186 کیلومتر نوار مرزی با عراق ، اضافه کرد که در زمینه اقتصادی و تسلط بر بازار عراق نتوانستیم به درستی از ظرفیت های موجود در این بخش استفاده کنیم.
وی افزود: در بخش توریسم درمانی قادر هستیم با توجه به نزدیکی قصرشیرین به عراق و کاهش هزینه ها ، به بیماران عراقی خدمات زیادی ارائه دهیم.
وی ببا بیان اینکه مردم اقلیم کردستان عراق خود را ایرانی می دانند ، زیرا پیشینه تاریخی آن ها ایرانی است و به همین دلیل تمایل زیادی برای توسعه مراودات اقتصادی و تجاری با ما دارند ، گفت: نیاز است با افزایش کیفیت کالاهای صادراتی ، طرف عراقی را رقابت پذیر کنیم اما متاسفانه سهم اندکی از صادرات کالا به کشور عراق را داریم.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه هیچ فعالیتی برای شناسایی ذائقه مردم عراق و نیازهای آن ها که یک کشور مصرف کننده هستند ، نداشته ایم ، ادامه داد: تجارت ما هم اکنون به صورت سنتی انجام می شود در حالی که از طریق بازار عراق می توانیم به کشورهای سوریه و اردن دسترسی پیدا کنیم.
اکبری ، افزایش مراودات های اتاق های بازرگانی 2 کشور، برگزاری نمایشگاه توانمندی های تولیدات داخلی در مرز ، شناسایی نیازهای مردم عراق، افزایش کیفیت کالا و دیدارهای بازرگانان و تاجران ایرانی و عراقی در مرز برای افزایش صادرات یک ضرورت است.
وی با بیان اینکه مرز خسروی قدیمی ترین مرز ایران با عراق است، افزود: متاسفانه ما هنوز از مزایای این مرز بزرگ با زیرساخت‌های بسیار مناسب حتی در حوزه مسافری نیز بهره مند نشده ایم.
وی گفت: هم اکنون 50 درصد صادرات کالاهای ایرانی به عراق از طریق مرز رسمی پرویزخان در قصرشیرین انجام می شود.
مرز رسمی پرویزخان در شهرستان قصرشیرین به صورت رسمی در سال 86 تاسیس و راه اندازی شد که هم مرز با اقلیم کردستان عراق و در همسایگی استان سلیمانیه قرار دارد.
هم اکنون عمده کالاهای صادراتی از مرز رسمی پرویزخان قصرشیرین با مناطق کردنشین عراق به ویژه شهرهای کلار، سلیمانیه، موصل، خانقین و کرکوک در بخش مرکزی این کشور انجام می شود.
نزدیکی فرهنگ 2 منطقه مرزی استان کرمانشاه و سلیمانیه عراق به دلیل هم زبان بودن از مهم ترین عوامل رونق اقتصادی و تجاری این بازارچه مرزی است.
پرویزخان اکنون یکی از مرزهای راهبردی و مهم کشورمان است که 54 درصد صادرات غیرنفتی کشورمان به عراق را به خود اختصاص داده و نقش کلیدی و حیاتی در جذب بازار این کشور همسایه دارد.
مرز پرویزخان که در مسیر راه ابریشم قرار دارد، نزدیکترین راه ارتباطی از طریق عراق و سوریه به طول 900 کیلومتر به کشورهای اروپایی است و در زمان کنونی که عراق در زمینه زیرساخت ها و اقتصاد وضعیت خوبی ندارد بهترین مسیر برای سرمایه گذاری در این کشور و کردستان عراق است.
شهرستان مرزی قصرشیرین در غرب کرمانشاه با بیش از 27 هزار تن جمعیت، با عراق 186 کیلومتر مرز دارد.
روزانه 800 دستگاه کامیون کالاهای صادراتی به طور میانگین از مرز رسمی پرویزخان به اقلیم کردستان عراق و همچنین 500 دستگاه کامیون کالا از طریق مرز رسمی خسروی به حوزه حکومت مرکزی عراق (بخش مرکزی) صادر می شود.
همچنین روزانه به طور میانگین 500 دستگاه تانکر سوخت رسان عراقی و ایرانی از مبدا اقلیم کردستان عراق از طریق مرز رسمی پرویزخان به مقصد بنادر جنوبی کشورمان، وارد خاک جمهوری اسلامی ایران می شود.
قصرشیرین با بیش از 27 هزار تن جمعیت در غرب کرمانشاه واقع شده است.
7079/3012/8066
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.