به گزارش خبرنگار ایرنا، براساس اعلام مرکز آمار ایران نرخ بیکاری استان کرمانشاه، از 24.5 درصد در زمستان 95 به 22.6 درصد در زمستان 96 کاهش یافت و نرخ مشارکت اقتصادی از 37.1 درصد در زمستان 95 به 40.5 درصد در زمستان 96 رسید.
گرچه به گفته هوشنگ بازوند، استاندار کرمانشاه، 17 لشگر بیکار در استان وجود دارد اما تداوم بهبود نسبی در آمار بیکاری و مشارکت اقتصادی می تواند امیدها را برای مهار این غول افسارگسیخته زنده کند.
به گفته بازوند مردم کرمانشاه از بیکاری رنج می برند و دغدغه اشتغال، معضل اصلی ملاقات های مردمی با اوست.

** پنج سال دیگر به میانگین کشوری می رسیم
رئیس سازمان برنامه و بودجه استان کرمانشاه در این باره گفت: مهمترین علت کاهش نرخ بیکاری استان در زمستان 96 اعتبارات خوبی بود که در نیمه دوم سال در طرح ها و پروژه های عمرانی استان تزریق شد.
طهمورث الیاسی بختیاری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در اعتبارات هزینه ای نیز وضعیت خیلی خوبی داشته ایم و همه دیون دستگاه‌های اجرایی حتی از سال 83 تسویه شده که این موضوع در اشتغالزایی و رونق کسب و کار تاثیر مثبتی داشته است.
رئیس سازمان برنامه و بودجه کرمانشاه ابراز امیدواری کرد که روند کاهش نرخ بیکاری و افزایش نرخ مشارکت اقتصادی با توجه به منابع تزریق شده به استان به ویژه اعتبارات قابل توجه بخش زلزله ادامه پیدا کند.
به اعتقاد او 'اگر نرخ بیکاری استان با روند کاهشی کنونی ادامه یابد با توجه به سرمایه گذاری حدود 90 هزار میلیارد ریالی طی برنامه ششم در اقتصاد کرمانشاه، تا پنج سال آینده نرخ بیکاری استان به 12 درصد (میانگین کشوری) می رسد.'
الیاسی بر این باور است که هماهنگی و انسجام مسئولان استانی و ایجاد امید و اعتماد در جامعه منجر به رشد اشتغالزایی و تحرک اقتصادی می شود.
او در پاسخ به اینکه چه زمانی کاهش آمار بیکاران استان در بین مردم احساس می‌شود، گفت: موضوع احساس بیکاری در جامعه مبنای علمی ندارد و نمی توان بر مبنای مدل های ذهنی و احساس فردی در این باره اظهارنظر کرد بلکه مبنای استناد ما باید آمارهای رسمی باشد و به صورت علمی و تخصصی با موضوع برخورد کرد.
به گفته الیاسی، با توجه به تحرک اقتصادی ایجاد شده در استان کرمانشاه طی نیمه دوم 96 بیش از 20 هزار شغل به صورت موقت و غیرموقت ایجاد شده است.

** آمار بیکاران
آنچنان که رئیس سازمان برنامه و بودجه استان کرمانشاه گفت: تعداد بیکاران استان کرمانشاه از 170 هزار نفر در پاییز 96، هم اکنون به 145 تا 150 هزار نفر کاهش یافته است.
البته استاندار کرمانشاه 27 فروردین در کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری استان اظهار داشت: براساس تحقیقات انجام شده و آمارگیری ها مشخص شد که حدود 172 هزار نفر در کرمانشاه بیکار هستند.
بازوند گفت که براساس صحبت هایی که با رئیس جمهوری مطرح شد، برنامه ای برای سال های 97 و 98 به منظور ایجاد 79 هزار شغل تهیه شده است.
او در نشست کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان هم با اشاره به موانع تولید و اشتغال تاکید کرد: بخشنامه های اداری که آیات قرآن نیستند، بخشنامه ها باید در راستای کمک به تولید و اشتغال باشد و هر بخشنامه ای که خلاف منافع مردم باشد، باید اصلاح شود.
استان 2 میلیون نفری کرمانشاه در انتهای سال 93 نرخ بیکاری 15.7 درصد را تجربه کرد، در سال 94 به 17.6 درصد رسید و در سال 95 رکورد 22 درصد را ثبت کرد؛ کرمانشاه در سال 96 نیز همچنان پیشتازان میدان بیکاری کشور بود.
این در حالی است که استان کرمانشاه در کنار امتیاز همسایگی با عراق و داشتن 6 مرز و بازارچه، راه آهن و فرودگاه بین المللی، دارای مزیت های منحصر به فردی هم در صنایع تبدیلی کشاورزی، گردشگری، صنایع دستی، گیاهان دارویی، معادن طبیعی و... است که البته چندان مورد توجه تصمیم گیران و مردم قرار نگرفته است.
7044/8066
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.