فریدون یاوری روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در فصل بهار بسیاری از مردم برای تفریح به جنگل ها، سراب ها، رودخانه ها و هزاران نقطه زیبا از طبیعت بکر استان کرمانشاه می روند و همانگونه که دنبال لذت و آرامش در این مکان ها هستند، لازم است به آرامش طبیعت هم احترام بگذارند.
او جا نگذاشتن زباله در دامان طبیعت، تخریب نکردن درختان، تعرض نکردن به حیات و آشیانه حیوانات و آلوده نکردن منابع آبی را از مهمترین مصادیق احترام به طبیعت استان دانست.
یاوری گفت: تفریح ما در محیط زیست باید طوری باشد که در هنگام ترک طبیعت، گویا هیچ کسی در آنجا نبوده است.
تمایل زیاد مردم برای رفتن به دامان طبیعت در فصل بهار، همزمان نگرانی‌هایی را هم در باره آلوده یا تخریب کردن محیط زیست ایجاد کرده است.
طبق اصل پنجاه قانون اساسی حفاظت از محیط زیست یک وظیفه همگانی است و همه اقشار جامعه در مقابل آن مسئول هستند اما این موضوع از سوی بخشی از مردم رعایت نمی شود و عده ای پس از تفریح، تلی از زباله را در طبیعت، سراب ها یا رودخانه ها به جا می گذارند یا برای روشن کردن آتش به جنگل و بوته زارها آسیب می زنند.
این موضوع با توجه به آغاز فصل گرما و احتمال آتش سوزی در جنگل های استان اهمیت دوچندان یافته است.
در سال گذشته حدود 35 بار آتش به جان جنگل ها و مراتع استان افتاد و بیش از 228 هکتار از اراضی منابع طبیعی را نابود کرد.
163 هزار هکتار منطقه حفاظت شده گونه های مختلف جانوری و گیاهی در استان کرمانشاه وجود دارد که این رقم 6 و هفت دهم درصد از مساحت کل استان را شامل می شود در حالی که طبق استاندارد جهانی باید این مساحت 10 درصد باشد.
در کنار 80 زیستگاه مهم، 48 گونه پستاندار، 180 گونه پرنده، 33 گونه ماهی، 35 گونه خزنده - 2 زیست و نیز هزار و 200 گونه گیاهی با هشت هزار گونه نادر هم در استان وجود دارد.
7044/8066
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.