به گزارش خبرنگار ایرنا، مهرداد سالاری روز جمعه در جلسه ستاد بازسازی مناطق زلزله زده که در فرمانداری سرپل ذهاب برگزار شد ، افزود: باید با اتخاذ راهکار درست و اصولی و رفع موانع فراروی ، واحدهای تولیدی خسارت دیده سریعتر به چرخه کسب و کار باز گردند.
وی اظهار داشت: براساس برآوردها از مجموع 764 واحد صنفی آسیب دیده در استان ، 121 واحد دارای صدور پروانه کسب هستند و 255 واحد نیز به نظام مهندسی برای طی فرآیند قانونی معرفی شدند و بر همین اساس لازم است در کمترین زمان نسبت به شناسایی و رفع موانع سایر واحدها اقدام شود.
از 65 واحد تولیدی و صنعتی فعال قبل از زلزله در سرپل ذهاب ، اکنون با گذشت پنج ماه از وقوع این حادثه تنها 18 واحد آن توانسته اند فعالیت خود را ازسر بگیرند.
وی با بیان این که یکی از اولویت بازسازی ، رونق کسب و کار و احیای چرخه تولید در مناطق زلزله زده است ، بیان کرد: در حل مشکلات اصناف تلاش کنیم ضمن احترام به قوانین و ضوابط ، گردش کار تسریع شود.
وی ادامه داد: اصناف ، بنیاد مسکن و شهرداری برای تسهیل در کارها و رفع موانع دست و پاگیر، نسبت به احیای واحدهای تولیدی فعال اهتمام بیشتری داشته باشند.
معاون امور عمرانی استاندار کرمانشاه اضافه کرد که اتحادیه امور صنفی باید در کمترین زمان واحدهای صنفی خسارت دیده را شناسایی و برای دریافت تسهیلات به بنیاد مسکن معرفی کنند.
سالاری ، با بیان این که بنیاد مسکن باید طبق وظایف قانونی برای واحدهای صنفی خسارت دیده نسبت به تشکیل پرونده اقدام کند ، ادامه داد: شهرداری نیز موظف است برای صدور پروانه کسب اقدام کند.
وی بر لزوم اهتمام بیشتر نظام مهندسی در تسریع در روند بازسازی واحدهای تجاری تاکید کرد و گفت: مواردی هم که خلاف دستورالعمل های موجود است ، باید دسته بندی و به دفتر فنی استانداری ارسال شود.
مشکل عمده واحدهای صنعتی و تولیدی سرپل ذهاب ، نبود سرمایه در گردش است که دولت برای تامین آن مبلغی را به عنوان تسهیلات و اعتباری هم به عنوان تسهیلات بلاعوض درنظر گرفت که می توانست التیامی بر دردهای صاحبان و مالکان این واحدهای صنعتی باشد ، اما برخی از بانک های عامل با قوانین سخت و بدون انعطاف خود مشکلی بزرگ در راه پرداخت این تسهیلات بوجود آورده اند.
زمین لرزه 7.3 ریشتری 21 آبان در 11 کیلومتری بخش ازگله و 32 کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه 620 کشته و 12 هزار و 386 مصدوم داشته است.
این زلزله به 10 شهرستان و یک هزار و 930 روستای استان کرمانشاه خسارت وارد کرد و براساس ارزیابی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بیش از 100 هزار واحد مسکونی شهری و روستایی آسیب کلی و جزئی دیده اند.
7079/7399/8066
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.