به گزارش ایرنا، روابط عمومی جهاد کشاورزی کرمانشاه روز دوشنبه به نقل از فرهاد شریفی اعلام کرد: مبارزه با علفهای هرز مزارع گندم و جو استان از اوایل بهمن ماه سال 96 آغاز شده و تا پایان فروردین ماه 97 ادامه دارد.
وی خاطرنشان کرد: پیش بینی شده سطح سمپاشی علیه علفهای هرز در استان کرمانشاه به حدود 450 هزار هکتار برسد.
وی با اشاره به اهمیت سمپاشی علیه علفهای هرز بر عملکرد مزارع گندم و جو تصریح کرد: در صورت مبارزه نکردن با علفهای هرز حداقل 40 درصد عملکرد مزارع کاهش خواهد یافت.
شریفی گفت: علفهای هرز به صورت پهن برگ و نازک برگ هستند که سموم مورد نیاز برای مبارزه در استان به اندازه کافی وجود دارد.

**سمپاشی علیه آفت سن
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه نیز گفت: تاکنون در سطح 132 هزار هکتار از زمین های استان علیه آفت سن مادر مبارزه شده و این روند همچنان ادامه دارد.
خسرو شهبازی افزود: مبارزه با آفت سن مادر از ابتدای فروردین ماه سال 97 آغاز شده و پیش بینی می کنیم سطح مبارزه در مرحله سن مادر به حدود 170 هزار هکتار برسد.
وی با اشاره به اینکه در مناطق گرمسیری از 18 فروردین ماه دستور توقف سمپاشی با سن مادر صادر شده تصریح کرد: با ظهور پوره ها و رسیدن به نرم مبارزه دوباره دستور سمپاشی در 2 هفته آینده در آن مناطق صادر می شود.
وی به کشاورزان شهرستان سنقر و کلیایی و مناطق معتدل توصیه کرد که در هفته پیش رو سمپاشی سن مادر را به اتمام برسانند.
شهبازی خاطرنشان کرد: در صورت مبارزه نکردن با آفت سن، محصول گندم هم از نظر کمی و هم کیفی به شدت آسیب خواهد دید.
رئیس جهاد کشاورزی کرمانشاه افزود: مزارع سن زده ما از نظر کمی با کاهش شدید عملکرد در واحد سطح که گاها تا 80 درصد نیز می رسد مواجه شده و از نظر کیفی با توجه به تغذیه سن از گلوتن گندم خاصیت نانوایی محصول تولیدی به شدت کاهش خواهد یافت.
شهبازی تصریح کرد: در سال زراعی جاری در صورتی که گندم تحویلی کشاورزان بین 2 تا چهار درصد سن زدگی داشته باشد به ازای هر کیلوگرم 250 ریال از قیمت گندم تحویلی کاشته می شود و در صورتی که سن زدگی بیش از چهار درصد باشد به ازای هر کیلوگرم مبلغ 350 ریال از قیمت گندم تحویلی کاسته می شود.
استان کرمانشاه با 2 میلیون نفر جمعیت دارای 940 هزار هکتار زمین کشاورزی و باغ است.
8066
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.