به گزارش ایرنا؛ اکرم طهماسبی روز شنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه تکیه بیگلربیگی یکی از بناهای تاریخی مربوط به عهد قاجار در شهر کرمانشاه است، افزود: بنای اولیه این تکیه توسط عبداله خان فراش باشی از بزرگان بانفوذ قاجاریه ساخته شد که به عنوان منزلی مسکونی برای زندگی مورد استفاده قرار می گرفت.
او ادامه داد: عبداله خان فراش باشی 14 سال پس از ساخت منزل مسکونی اش، بخش حسینیه را برای انجام مراسمات عزاداری مردم به آن اضافه کرد.
وی تصریح کرد: این حسینیه سراسر آئینه کاری شده و آجر معرق برای ساخت آن به کار رفته است.
وی به راه اندازی موزه خط و کتابت این تکیه در سال 1383 نیز اشاره کرد و گفت: در این موزه 300 نسخه خطی قدیمی موجود است.
وی همچنین اضافه کرد: از آنجایی که در استان کرمانشاه 650 غار پارینه سنگی وجود دارد و قدیمی ترین ابزار مربوط به این عهد در این استان کشف شده، در سال 1387 موزه پارینه سنگی استان در تکیه بیگلربیگی افتتاح شد.
به گفته او، موزه پارینه سنگی تکیه بیگلربیگی کرمانشاه تنها موزه پارینه سنگی در خاورمیانه است.
طهماسبی با بیان اینکه بازدید از این 2 موزه در ایام نوروز برای میهمانان و گردشگران نوروزی امکانپذیر است، افزود: اکنون روزانه 700 میهمان و مسافر نوروزی از تکیه بیگلربیگی بازدید می کنند.
بیش از 500 هزار نفر مسافر نوروزی از 27 اسفند 96 تا پایان روز نهم فروردین از جاذبه های گردشگری استان
کرمانشاه بازدید کردند.
در استان کرمانشاه علاوه بر مساجد تاریخی و جاذبه های طبیعی بسیار زیاد و دلنواز بیش از 2 هزار و 200 اثر تاریخی ثبت ملی شده نیز وجود دارد که مجموعه تاریخی طاق بستان، محوطه باستانی بیستون، معبد آناهیتا و سنگ نوشته و نقش برجسته آنوبانی نی با چهار هزار و 800 سال قدمت در سرپل ذهاب از مهمترین این آثار هستند.
براساس آثار موجود تاریخی، کرمانشاه 100 هزار سال قدمت دارد و بخش کوچکی از شاهکارهای خلفت پروردگار را می توان در این استان زیبا به چشم دید.
سال گذشته بیش از 2 میلیون گردشگر وارد استان کرمانشاه شدند.
3033
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.