به گزارش خبرنگار ایرنا، هوشنگ بازوند عصر چهارشنبه در جلسه ستاد بازسازی مناطق زلزله زده استان که در سرسرای جلسات استانداری کرمانشاه برگزار شد، اظهار کرد: شرایط فعلی احداث و تعمیر واحدهای آسیب دیده در مناطق زلزله زده به هیچ عنوان مطلوب نیست.
وی با بیان اینکه اگر روند ساخت و ساز به همین منوال دنبال شود، کار بازسازی تا یکی 2 سال دیگر به طول می انجامد، افزود: از این پس بهانه هایی مانند وجود تعطیلات و شرایط جوی مختلف برای توقف کار، قابل پذیرش نیست.
بازوند ادامه داد: پیمانکاران فعلی که بنیاد مسکن در اختیار گرفته ضعیف عمل می کنند و اگر بخواهند کار را به همین شکل ادامه دهند باید تغییر و پیمانکاران دیگری جایگزین آن ها شوند.
استاندار کرمانشاه با بیان اینکه بنیاد مسکن از برنامه زمانبندی شده عقب است، گفت: اگر این بنیاد نمی تواند کار را به اتمام برساند کتبا اعلام کرده تا ما نیز به نهاد ریاست جمهوری موضوع را اطلاع دهیم.
وی خاطرنشان کرد: رئیس جمهوری در سفر اخیر خود به کرمانشاه در جمع مردم زلزله زده قول کار پایان بازسازی را تا پایان تابستان امسال دادند و باید بتوانیم این وعده را عملیاتی کنیم.
بازوند با اشاره به اینکه فرصت چندانی برای جبران زمان از دست رفته نداریم، تصریح کرد: امیدوارم بنیاد مسکن بتواند به وعده های خود عمل کند در غیر این صورت تصمیم دیگری گرفته می شود.
وی در ادامه بر استفاده از پیمانکاران بومی در ساخت واحدهای مسکونی مناطق زلزله زده تاکید کرد و گفت: در شرایط برابر، آن ها بر پیمانکاران سایر استان ها اولویت دارند و بنیاد مسکن موظف به استفاده از آن هاست.
وی همچنین از ریختن نخاله های ساختمانی در ورودی شهرهای زلزله زده انتقاد کرد و گفت: شرکت حمل و نقل و پایانه ها متولی جلوگیری از این کار است که تاکنون به وظایف خود درست عمل نکرده است.
بازوند گفت: انباشت نخاله های ساختمانی در ورودی شهرها، بخصوص شهرهای زلزله زده چهره زشتی به سیمای آن ها می دهد که حتما باید جلوی این کار را گرفت.
استاندار کرمانشاه در ادامه ضمن اینکه خواستار تعیین تکلیف وضعیت کانکس و چادرهای بلااستفاده در سرپل ذهاب و ثلاث باباجانی شد، از فرمانداران این شهرستان ها خواست که نسبت به جمع آوری آن ها اقدام کنند.
وی ادامه داد: البته طبق گزارش ارائه شده تاکنون یک هزار و 90 تخته چادر و کانکس در شهرستان ثلاث باباجانی جمع آوری شده که این کار در این منطقه و سایر نقاط زلزله زده باید ادامه پیدا کند.
بازوند همچنین از تشکیل کمیته ای تحت عنوان 'نظارت بر عملکرد خیران' در مناطق زلزله زده خبر داد و گفت: فرمانداران شهرستان های زلزله زده مسئول این کمیته در منطقه خود هستند که باید وعده های داده شده در خصوص احداث اماکنی نظیر بیمارستان ها و مراکز درمانی، مدارس و ... را پیگیری و نتیجه را گزارش کنند.
استاندار کرمانشاه در بخش دیگری از سخنانش به وضعیت بیمارستان اسلام آبادغرب که چند ماه پس از افتتاح رسمی در زلزله 7.3 ریشتری دچار خسارت و آسیب فراوانی شد اشاره و اظهار کرد: وضعیت این بیمارستان از لحاظ اینکه نیاز به تعمیر و یا تخریب و ساخت مجدد دارد، باید هرچه سریعتر مشخص شود.
وی گفت: در این خصوص لازم است شورای فنی متشکل از افراد صاحب نظر تشکیل و به وضعیت بیمارستان اسلام آبادغرب رسیدگی شود تا در آن مشخص گردد که آینده بیمارستان باید به چه شکلی رقم بخورد.
بازوند یادآور شد: در صورتی که بیمارستان نیاز به مقاوم سازی داشت این کار تا پایان مهر انجام داده و از اول آبان شاهد بهره برداری و استفاده مردم از آن خواهیم بود.
زمین لرزه 7.3 ریشتری 21 آبان در 11 کیلومتری بخش ازگله و 32 کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه 620 کشته و 12 هزار و 386 مصدوم داشته است.
این زلزله به 10 شهرستان و یک هزار و 930 روستای کرمانشاه خسارت وارد کرد و براساس ارزیابی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بیش از 100 هزار واحد مسکونی شهری و روستایی آسیب کلی و جزئی دیده اند.
7458/8066
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.