سیروس ادیب روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این سیاه چادرها در راستای معرفی آداب و رسوم عشایر و آثار دستی و سنتی به مسافران نوروزی برپا شده است.
وی اظهار کرد: سیاه چادرهای عشایری از 29 اسفند در ورودی قصرشیرین از سمت کرمانشاه برپا شده و تا پایان تعطیلات نوروز امسال نسبت به عرضه صنایع دستی ، نان و شیرینی جات محلی به علاقه مندان به آداب و فرهنگ بومی این شهرستان اقدام می کنند.
رییس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری قصرشیرین گفت: همچنین در راستای معرفی موسیقی اصیل و سنتی کردی از فردا (پنجشنبه دوم فروردین) تا پایان تعطیلات همه روزه گروه های موسیقی محلی ساز و دهل با همکاری ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهرداری در بوستان بسیج به اجرای برنامه برای علاقه مندان به فرهنگ و هنر کردی می پردازد.
ادیب ادامه داد: امسال به منظور معرفی آثار تاریخی شهرستان قصرشیرین راهنمایان گردشگری در محل عمارت خسرو و چهارقاپی مستقر هستند که به معرفی آثار تاریخی این شهرستان برای دوستداران تاریخ این دیار اقدام می کنند.
وی گفت: نصب تابلوهای معرفی آثار تاریخی شهرستان قصرشیرین در محل مجموعه آثار باستانی نیز از دیگر اقدام های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان است.
وی گفت: شهرستان قصرشیرین 97 اثر تاریخی و فرهنگی دارد که از این تعداد تاکنون 30 اثر در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
وی مهمترین آثار ثبت شده ملی این شهرستان را عمارت خسرو، چهارقاپی، کاروانسرای شاه عباسی، بان قلعه، نهرشاهگدار و کانال ساسانی نام برد.
وی افزود: همچنین موزه مردم شناسی نیز در فضای داخلی کاروانسرای شاه عباسی در مرکز شهر قصرشیرین ایجاد شده که دارای 19 غرفه شامل پوشاک محلی، ابزار آلات کشاورزی و دامپروری قدیمی، نحوه زندگی روستایی، مطبخ خانه، آهنگری، حصیربافی، سیاه چادر و غرفه برداشت خرما و حمل و نقل قدیمی است.
وجود اماکن طبیعی و چشم اندازهای زیبا و دلنواز، رودخانه خروشان الوند و بهار زودهنگام ، آثار تاریخی عمارت خسرو، چهارقاپو، کانال ساسانی، کاروانسرای شاه عباسی، بان قلعه و نهر شاه گدار و وجود بازارچه سنتی و نیز مناطق عملیاتی دوران دفاع مقدس در قصرشیرین موجب شده تا هر ساله در ایام نوروز شمار زیادی از هموطنان به ویژه اهالی شهرهای همجوار، این منطقه را برای گذراندن تعطیلات نوروزی خود انتخاب کنند.
قصرشیرین در غرب کرمانشاه بیش از 27 هزار تن جمعیت و 186 کیلومتر مرز مشترک با عراق دارد.
3012/8066
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.