به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز سه شنبه 29 اسفند با حضور در ایستگاه راه آهن شهر کرمانشاه، ابتدا در جریان جزئیات طرح راه آهن غرب کشور از سمنگان استان مرکزی تا مرز خسروی در کرمانشاه قرار گرفت.
رئیس جمهوری سپس مسیر ریلی فیروزان (همدان) تا کرمانشاه را افتتاح و دستور حرکت اولین قطار مسافربری را صادر کرد.
رئیس جمهوری همزمان با افتتاح این طرح گفت: با توسل به روح مولایمان امیرالمومنین علی (ع) اتصال راه آهن کرمانشاه به خط سراسری ریلی کشور را افتتاح می‌کنیم.
او افزود: برای اولین بار در تاریخ شاهد حرکت قطار از شهر زیبای کرمانشاه به مشهدالرضا هستیم که افتتاح آن را به مردم استان تبریک می گویم.
این قطار 200 مسافر کرمانشاهی شامل جمعی از خانواده های شهدا، خانواده‌های جانباختگان زلزله و اصحاب رسانه را به یک سفر پنج روزه به مشهد برد.
مسیر ریلی 110 کیلومتری فیروزان (همدان) تا کرمانشاه 9 ایستگاه خواهد داشت که فقط یک ایستگاه آن در محدوده شهرستان صحنه یا کنگاور در استان کرمانشاه احداث می شود.
با بهره برداری از این مسیر، شهر کرمانشاه به شبکه ریلی کشور متصل و امکان حمل ونقل مسافر و ترانزیت کالا فراهم شد.

**هدف بعدی، بردن ریل تا مرز عراق
خیرالله خادمی، معاون توسعه زیرساخت وزارت راه و شهرسازی هم پیش از افتتاح راه آهن کرمانشاه عنوان کرد: خط ریلی فیروزان- کرمانشاه 110 کیلومتر است که بیشتر آن در سال های 95 و 96 ایجاد شده و 300 میلیارد تومان برای تکمیل طرح اختصاص یافته است.
به گفته او 'هم اکنون ساخت خط ریلی کرمانشاه به مرز خسروی هم به طول 263 کیلومتر در حال ساخت است و هدف اول آن تکمیل عملیات اجرایی قطعه کرمانشاه- اسلام آباد غرب به طول 140 کیلومتر است.
طهمورث الیاسی بختیاری، رئیس سازمان برنامه و بودجه استان کرمانشاه هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: قطعه کرمانشاه به خسروی 27 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و اگر شرایط فراهم شود، بخش کرمانشاه تا اسلام آبادغرب تا پایان دولت دوازدهم به بهره‌ برداری می رسد.

**آغاز بلیط فروشی از پنجم فروردین
یکی از مهمترین سوالات مردم کرمانشاه این است که امکان بهره برداری عمومی از راه آهن استان چه زمانی فراهم می‌شود؟
الیاسی در پاسخ به این سوال گفت: قرار است از روز پنجم فروردین 97 بلیط‌ فروشی برای عموم مردم آغاز شود و یکی از دلایلی که باعث تاخیر در بهره برداری از قطار کرمانشاه شد، همین موضوع و تاکید رئیس جمهوری بر ایجاد امکان استفاده عمومی از قطار بلافاصله پس از افتتاح بوده است.
راه آهن غرب کشور در اواخر دولت هشتم کلنگ زنی شد و مراحل تکمیل آن تا شهر کرمانشاه حدود 2.5 دهه طول کشیده است.
این راه آهن یک خطه 605 کیلومتر طول دارد که از اراک (سمنگان) آغاز و با عبور از شهرهای ملایر، کنگاور، صحنه، کرمانشاه، سرپل ذهاب و قصرشیرین در نهایت به مرز خسروی می رسد سپس به راه آهن عراق و از آنجا به بندر لاذقیه سوریه، دریای مدیترانه و اروپا متصل می شود.
استان کرمانشاه 2 میلیون نفر جمعیت دارد که در 2 هزار و 600 روستا و 32 شهر سکونت دارند.
7444/3033/8066
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.