طهمورث الیاسی بختیاری روز دوشنبه 28 اسفند در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: قطعه ریلی ملایر به کرمانشاه صبح سه شنبه 29 اسفند با حضور رئیس جمهوری به بهره ‌برداری می‌رسد.
او گفت: اولین مسافران اولین قطار کرمانشاه جمعی از خانواده های شهدا، خانواده‌های جانباختگان زلزله و اصحاب رسانه هستند که دقایقی پس از افتتاح عازم مشهد مقدس می شوند.
آنچنان که الیاسی بیان کرد: با توجه به علاقه ویژه محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه به مردم کرمانشاه، تمام هزینه‌های این سفر پنج روزه از سوی سازمان برنامه و بودجه تامین شده است.
به گفته رئیس سازمان برنامه و بودجه استان کرمانشاه، برای ساخت قطعه ملایر به کرمانشاه حدود هشت هزار و 500 میلیارد ریال هزینه شده است که با احتساب مجموع هزینه های راه آهن غرب کشور از سمنگان (اراک) تا شهر کرمانشاه، این رقم به 17 هزار و 500 میلیارد ریال می‌رسد.
او عنوان کرد: با وجود اینکه در سال 96 تنها هزار و 490 میلیارد ریال اعتبار برای راه آهن کرمانشاه در نظر گرفته شده بود اما سازمان برنامه و بودجه سه هزار و 800 میلیارد ریال به این طرح تزریق کرد تا آرزوی دیرینه کرمانشاهی ها محقق شود.

**آغاز بلیط فروشی از پنجم فروردین
یکی از مهمترین سوالات مردم کرمانشاه این است که امکان بهره برداری عمومی از راه آهن استان چه زمانی فراهم می‌شود؟
الیاسی در پاسخ به این سوال گفت: قرار است از روز پنجم فروردین 97 بلیط‌ فروشی برای عموم مردم آغاز شود و یکی از دلایلی که باعث تاخیر در بهره برداری از قطار کرمانشاه شد، همین موضوع و تاکید رئیس جمهوری بر ایجاد امکان استفاده عمومی از قطار بلافاصله پس از افتتاح بوده است.
آنچنان که او بیان کرد: راه آهن کرمانشاه امکان حمل مسافر و بار به تمام ایستگاه های ریلی سراسر کشور را دارد و با تکمیل قطعه کرمانشاه به خسروی، به راه آهن عراق، سوریه و در نهایت اروپا هم متصل می شود.
رئیس سازمان برنامه و بودجه استان کرمانشاه افزود: قطعه ریلی کرمانشاه به خسروی 27 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و اگر شرایط فراهم شود، بخش کرمانشاه تا اسلام آبادغرب تا پایان دولت دوازدهم به بهره‌برداری می رسد.
البته با توجه به تاخیر چند ساله در بهره برداری از قطعه ملایر- کرمانشاه، به نظر می رسد ساخت مسیر ریلی کرمانشاه به مرز خسروی هم دست کم تا سال 1400 طول بکشد.
راه آهن غرب کشور در اواخر دولت هشتم کلنگ زنی شد و مراحل تکمیل آن تا شهر کرمانشاه حدود 2.5 دهه طول کشیده است.
این راه آهن یک خطه 605 کیلومتر طول دارد که از اراک (سمنگان) آغاز و با عبور از شهرهای ملایر، کنگاور، صحنه، کرمانشاه، سرپل ذهاب و قصرشیرین در نهایت به مرز خسروی می رسد سپس به راه آهن عراق و از آنجا به بندر لاذقیه سوریه، دریای مدیترانه و اروپا متصل می شود.
طبق اعلام معاونت ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه ها، مسیر ریلی 110 کیلومتری ملایر- کرمانشاه 9 ایستگاه خواهد داشت که ایستگاه های کرمانشاه جدید، کرمانشاه قدیم، بیستون، گاماسیاب و احتمالا زاگرس در محدوده استان کرمانشاه قرار می گیرند.
با این حال به گفته رئیس سازمان برنامه و بودجه استان کرمانشاه 'فقط یک ایستگاه آن هم در محدوده شهرستان صحنه یا کنگاور در استان کرمانشاه احداث می شود.'
او اضافه کرد: ساخت ایستگاه های بین راهی بیشتر، بررسی و در صورت ضرورت پیگیری می شود.
اکنون در مسیر بین کرمانشاه تا ملایر، تنها ایستگاه فیروزان در همدان فعال است.
استان 2 میلیون نفری کرمانشاه با وسعت حدود 25 هزار کیلومتر مربع، 1.5 درصد از مساحت کل کشور (هفدهمین استان) را به خود اختصاص داده و شامل 14 شهرستان، 31 بخش، 32 شهر و 86 دهستان است.
مصاحبه از عبدالله الماسی
7044/8066
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.