این آئین های کهن برای فراموش نشدن نیاز به حمایت و توجه دارند که خوشبختانه در چند سال اخیر با رویکردهای حمایتی سازمان میراث فرهنگی در قالب 'نوروزگاه ها'، احیای این آئین ها در دستور کار قرار گرفته است.
امسال در استان قرار است در هشت نقطه از شهر کرمانشاه و 13 شهرستان دیگر استان نوروزگاه هایی برپا شود و مردم به مانند گذشته به صورت دورهمی و با هم آمدن نوروز و بهار را جشن بگیرند.
دولت تدبیر و امید به درستی دست روی احیای آئین های سنتی مردم نقاط مختلف کشور گذاشته و مردم نیز استقبال بسیار خوبی از این رویکرد دارند و حضور جمعیت فراوان در این آئین ها یکی از نشانه های اقبال عمومی مردم به این رویکرد است.
با تغییر نگاه ها در حوزه گردشگری و تقویت و حمایت از این بخش با اتکا بر داشته های فرهنگی و آئین های کهن و باستانی، در طول سال در هر گوشه از کشور شاهد برپایی رویدادهای فرهنگی و هنری هستیم.
توجه به شادی و نشاط مردم که در کلام همه بزرگان کشور از رهبری و رئیس جمهوری تا دیگر مسئولان بر آن تاکید می شود نیز در قالب اجرای این گونه برنامه ها پوشش داده می شود و دولت به خوبی تشخیص داده که مردم نیازمند فضایی با نشاط و پر از امید هستند.
برپایی آئین های استقبال از نوروز در اغلب نقاط کشور بخصوص مناطق کُردنشین که از اواسط اسفند آغاز و تا نیمه اول فروردین ادامه دارد، نشان از باز شدن فضای فرهنگی و اجتماعی جامعه و حمایت های مجموعه دولت از اجرای چنین برنامه هایی دارد.
یکی از نکات برجسته در آئین های کهن مردمان کُرد، جشن گرفتن نوروز با هم است، دورهمی هایی که نشان از اتحاد و وحدت آنها می داد. موضوعی که اکنون جامعه ما به شدت نیازمند آن است.
در گذشته با آمدن نوروز پوشیدن لباس محلی، پختن غذا، قرائت اشعار و ترانه های کُردی و روشن کردن آتش و نشستن به دور آن جزئی از آئین های مردم بود.
شادی و نشاط بخشی از فرهنگ کُردها به شمار می رود که در میان مردم کرمانشاه این خصیصه همچنان ادامه دارد.
'هله پرکی' یکی از بخش های جدای ناپذیر مراسم های مردم کُرد است. این آئین کهن از گذشتگان این قوم به جا مانده است که از چنان ظرفیت و غنایی برخوردار است که در نوع و تعداد آن به وضوح می شود آن را دید.
کُردها برای بزم و رزم و شادی و عزا از این آئین سنتی استفاده می کنند. آنها در گذشته در آیین های شادی مانند عروسی و پیروزی در جنگ ها هله پرکی می کردند اگر چه ریتم و روال چینش افراد در هر یک از آئین ها متفاوت است.
موسیقی هم در میان فرهنگ کُردها جایگاه ویژه ای دارد و در آئین های نوروز همراه به هله پرکی لحظات شادی را خلق می کند.
کرمانشاه، رنگین کمان ایران و نمادی از وحدت و اتحاد اقوام و مذاهب است و ساکنان این سرزمین کهن در دل خود هزاران آئین، سنت، آداب و رسوم دارند.
در استان کرمانشاه که بیش از 24 هزار کیلومتر مربع وسعت دارد؛ حدود 2 میلیون نفر جمعیت در 14 شهرستان و بیش از 2 هزار و 600 روستا سکونت دارند که از این تعداد نیمی از جمعیت در مرکز استان زندگی می کنند.
کرمانشاه بافتی قومی و مذهبی دارد و اقوام کُرد، لک، جاف و ترک و همچنین مذاهب و فرق اهل تسنن، تشییع و اهل حق در این استان سکونت دارند.
استان کرمانشاه همچنین 371 کیلومتر مرز مشترک با 2 بخش کُردنشین و عرب نشین کشور عراق دارد و می توان گفت جزء استان های مهم کشور محسوب می شود.
به دلیل تنوع قومی و مذهبی و وجود خُرده فرهنگ های فراوان از کرمانشاه به نام هندوستان ایران نام می برند، این استان از قدمت و پیشینه تاریخی نیز برخوردار است و سنگ نوشته ها و بناهای تاریخی دوران قبل از اسلام و دیگر دوره های تاریخی نشان از وجود فرهنگ و تمدن در این دیار دارد.
در استان کرمانشاه تاکنون بیش از چهار هزار اثر تاریخی شناسایی شده که بیش از 2 هزار و 200 اثر آن ثبت ملی شده است.
تنها اثر جهانی استان کرمانشاه کتیبه داریوش هخامنشی در بیستون است.
*خبرنگار ایرنا در کرمانشاه
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.