علی محمد زورآوند روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار کرد: میانگین نرمال بارش ها برای ماه فروردین بین 60 تا 80 میلی متر است که پیش بینی ها حاکی از بارش 40 تا 60 میلی متری بارش برای اولین ماه سال 97 دارد.
وی افزود: برای نیمه اول فروردین 97 بارش های پردامنه و شدیدی پیش بینی نمی شود و برخلاف فروردین امسال بارش ها اغلب به صورت پراکنده و رگباری خواهد بود.
زوراوند یادآور شد: در فروردین امسال میانگین بارش باران در نقاط مختلف استان به 127 میلی متر رسید که حدود 2 برابر حد نرمال بود.
معاون هواشناسی استان کرمانشاه در ادامه به پیش بینی های صورت گرفته برای بارش اردیبهشت ماه سال 97 اشاره و اظهار کرد: حد نرمال بارش برای دومین ماه سال بین 30 تا 50 میلی متر است که پیش بینی ها نشان می دهد بارش ها برای استان نزدیک به نرمال و بین 25 تا 50 میلی متر بارندگی داشته باشیم.
وی یادآور شد: بارش های اردیبهشت امسال در استان به 27 میلی متر رسید که کمتر از حد نرمال بود.
زوراوند تاکید کرد: امکان تغییر الگوهای بارش وجود دارد و ممکن است در آینده شرایط پیش بینی ها به گونه ای دیگر رقم بخورد که البته احتمال آن در حد پائینی است.
وی همچنین با اشاره به اینکه حد نرمال بارش برای اسفند نیز بین 60 تا 80 میلی متر است، گفت: با توجه به بارش های خوبی که در نیمه اول این ماه و همچنین بارش های پراکنده ای که در نیمه دوم سال داریم به حد نرمال نزدیک شویم.
معاون هواشناسی استان کرمانشاه میانگین بارش های اسفند سال قبل را 92 میلی متر و بیش از حد نرمال عنوان کرد.
زوراوند در ادامه به وضعیت بارش باران در 10 روز گذشته استان نیز اشاره و اظهار کرد: از پنجم تا 15 اسفند میانگین بارش های استان به 31.5 میلی متر رسید تا مجموع بارش های امسال استان به 305 میلی متر برسد.
وی یادآور شد: در 10 روز اخیر شهرستان های زلزله زده سرپل ذهاب و قصرشیرین به ترتیب با 76 و 74 میلی متر و پاوه با 70 میلی متر در صدر بارش های استان قرار داشته اند.
این مقام مسئول همچنین میانگین بارش های امسال شهر کرمانشاه در 10 روز اخیر را نیز 15 میلی متر عنوان و اظهار کرد: با این مقدار بارش میانگین کل بارش های سال زراعی جاری در مرکز استان به 196 میلی متر رسید تا کم بارش ترین شهر استان لقب بگیرد.
زوراوند در پایان گفت: بارش های امسال کل استان نسبت به سال قبل 50 درصد و نسبت به دوره بلند مدت سه درصد رشد نشان می دهد.
استان کرمانشاه با 2 میلیون نفر جمعیت دارای 940 هزار هکتار زمین کشاورزی و باغ است.
7458/8066
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.