به گزارش ایرنا؛ حجت‌‌ الاسلام دکتر سید محمّدباقر نجفی عصر دوشنبه در مراسم تجلیل از پژوهشگران و فنّاوران برتر استان کرمانشاه در سرای اجتماعات شهید علیمحمّدی دانشکده علوم دانشگاه رازی، رفع مشکلات و حل مسائل را نیازمند توجه جدّی به مقوله پژوهش دانست و تاکید کرد: بودجه‌های حوزه پژوهش و فناوری باید تقویت شود و متاسفانه شاهد هستیم که بودجه‌های تحقق یافته بسیار ناچیز است.
او تاکید کرد: هرچقدر که دانش و پژوهش جدّی گرفته شود به همان اندازه افتخارآفرینی می‌شود و هرچقدر به این موضوع بی‌توجه باشیم به همان اندازه نیز از افتخارات و پیشرفت‌ها دور خواهیم شد و از این رو باید برای حل مشکلات در برابر دانشمندان فروتنی کنیم و در مجامع تصمیم‌گیری از نظرات کارشناسان استفاده شود.
وی در ادامه سخنان خود، جهاد، تقوا و دانش را سه پایه دین مبین اسلام دانست و افزود: آیه شریفه «هَلْ یَسْتَوِی الَّذِینَ یَعْلَمُونَ وَالَّذِینَ لَا یَعْلَمُونَ» بیانگر اهمیت توجه دین مبین اسلام به دانش و آگاهی و دانایی است و شیوه بیان این آیه شریفه به صورت پرسشی نیز بیانگر بدیهی و روشن بودن تفاوت دانایی با عدم دانایی است.
وی دانش را عنصر و جایگاه برتر در زندگی اجتماعی دانست و گفت: دانایی یکی از پایه‌های سه‌گانه تمدن اسلام است و پژوهش سرچشمه دانایی و کلید حل مسائل و مشکلات مختلف در جوامع است.
وی رفع مشکلات و حل مسائل را نیازمند توجه جدّی به مقوله پژوهش دانست و تاکید کرد: بودجه‌های حوزه پژوهش و فناوری باید تقویت شود و متاسفانه شاهد هستیم که بودجه‌های تحقق یافته بسیار ناچیز است.
دکتر نجفی اَرج نهادن به مقام عُلما و دانشمندان در جامعه را مورد تاکید قرار داد و افزود: در قرآن کریم، شهدا در ردیف انبیاء و صدیقین قرار گرفته‌اند و در احادیث نیز بیان شده که «مداد العلماء افضل من دماء الشهداء» و این حدیث گرانبها باید تحقق و عینیّت یابد.
وی دانش را منشأ انحصاری شکوفاشدن استعدادهای انسان دانست و بیان کرد: عدم شناخت نسبت به ظرفیت پژوهش و توهم دانایی از دلایل بی‌توجهی به حوزه پژوهش است، در تاریخ آمده است که شاه عباس دانشمندان را به عنوان مشاور خود انتخاب می‌کرد و اثر تاریخی سی و سه پُل که توسط شیخ بهایی طراحی شده و همچنان ماندگار است نتیجه توجه به دانشمندان در آن عصر است.
دکتر نجفی با اشاره به جایگاه والای مشاوره برای ترقی و توسعه کشورها گفت: شهید رجایی دولت پُرافتخاری داشت و در دوران دفاع مقدس نیز از 14 شاخص مهم اقتصادی، رکورد 6 شاخص ثبت شد و آن زمان در عرصه اقتصاد در برابر کارشناسان تعظیم می‌کردند.
در این مراسم از 44 پژوهشگر و فناور برتر استان کرمانشاه تقدیر به عمل آمد.
در استان کرمانشاه بیش از 100هزار نفر دانشجو در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی مشغول به تحصیل هستند.
3033
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.