دکتر ارسلان حاتمی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: در این کارگاه آموزشی و توجیهی در خصوص شناخت و آگاه بودن از خطرات آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان آموزش های لازم ارائه شد.
وی با تاکید بر اهمیت و لزوم افزایش آگاهی اقشار مختلف در خصوص بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، افزود: در کنار این کارگاه آموزشی تراکت و دفترک هایی در مورد بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در بین شرکت کنندگان توزیع شد.
رئیس شبکه دامپزشکی پاوه با بیان اینکه عامل بیماری سویه های متعددی دارد، اظهار کرد: مخزن ویروس پرندگان وحشی و مهاجر هستند که منبعی غیرقابل کنترل هستند و همچنین علائم بالینی بیماری متعدد و زیاد بوده در نتیجه تشخیص بیماری بدون انجام آزمایش های بسیار دشوار است.
حاتمی بیان کرد: آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان جزء بیماری های مشترک است و همچنین در صورت بروز موجب تلفات بسیار بالا تا 100 درصد در طیور بومی و مرغداری ها می شود.
وی آموزش و ارتقاء دانش پرورش دهندگان، اطلاع رسانی، اعلام سریع تلفات به دامپزشکی برای اقدام های واکنش سریع، افزایش امنیت زیستی در مرغداری ها، کاهش تراکم منطقه از جمعیت حساس (پرندگان صنعتی و بومی) افزایش فاصله جوجه ریزی و رعایت اصول بهداشتی قرنطینه ای در حمل و نقل پرنده زنده، کود مرغی، تخم مرغ و... را از جمله راهکارهای جلوگیری از بروز این بیماری عنوان کرد.
رئیس شبکه دامپزشکی پاوه، جلوگیری از عرضه زنده طیور، تشدید اقدام های قرنطینه ای بهداشتی در مرغداری ها، کشتارگاه ها، کارخانجات خوراک دام و طیور، کارخانجات جوجه کشی و تشدید اقدام های پایش و مراقبت، تشخیص سریع، معدوم سازی و دفن بهداشتی لاشه ها را از دیگر راهکارهای مقابله با این بیماری برشمرد.
او همچنین از روستاییان و صاحبان پرورش طیور خواست که هرگونه تلفات در طیور را به نزدیک ترین مرکز دامپزشکی و یا از طریق شماره تماس چهار رقمی 1512و یا پیامک 100010001512 به اطلاع کارشناسان اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه برسانند.
آنفلوانزای فوق حاد پرندگان بین پرندگان و انسان مشترک است و یکی از بیماری‌های به شدت واگیردار و کشنده در پرندگان است که توسط ویروس نوع A که تمایل زیادی به سلول‌های مخاطی و بخصوص دستگاه های تنفس و گوارش دارد، ایجاد می‌شود.
بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان از طریق ورود پرندگان مهاجر به تالابها و آبهای ایران شیوع می یابد به نحوی که با آلوده شدن طیور بومی، زمینه ابتلای طیور صنعتی نیز فراهم می شود.
بیماری آنفلوانزای پرندگان بیماری خطرناکی است که در سال 1918 میلادی در جهان شیوع پیدا کرد و با شیوع آن میلیون ها نفر جان خود را از دست دادند.
شهرستان پاوه با حدود 60 هزار نفر جمعیت در 130کیلومتری شمال غربی کرمانشاه قرار دارد.
3033/8066
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.