شاهرخ سبزی روز جمعه در گفت و گو با ایرنا، در خصوص مرگ اخیر هزاران کبوتر وحشی در اسلام آباد اظهار کرد: پنجشنبه هفته گذشته خبر تلف شدن بالغ بر 500 کبوتر وحشی به ما اعلام شد که به همراه کارشناسان و نمایندگان اداره کل دامپزشکی کرمانشاه برای بررسی و نمونه برداری در منطقه حاضر شدیم و پس از دفن به صورت بهداشتی، مراتب صورتجلسه و به تهران ارسال شد.
وی به مرگ بیش از پنج هزار قطعه کبوتر وحشی در روز گذشته اشاره کرد و ادامه داد: براساس آزمایش های بعمل آمده اکنون 2 احتمال مسمومیت غذایی و یا ابتلا به بیماری نیوکاسل ویژه کبوتران وحشی در آنان وجود دارد.
سبزی با بیان اینکه این تلفات در منطقه بدره ای اسلام آباد غرب و به ویژه در محوطه اداره منابع طبیعی شهرستان رخ داده، تصریح کرد: هم اکنون یک فوق تخصص دامپزشکی و مسئول مربوطه اداره کل دامپزشکی در حال تشریح این کبوتران و ارسال نمونه ها به منظور تعیین دقیق علت مرگ هستند.
به گفته وی، این تلفات در حجم وسیعی اتفاق افتاده که نگران کننده است از همین رو نمونه گیری هم از خون و هم از بخش های مختلف پرندگان گرفته شده و به تهران ارسال شده است.
رییس اداره حفاظت محیط زیست اسلام آبادغرب یادآور شد، در سال های گذشته چنین اتفاق مشابه ای در چنین وسعت و حجمی نداشته ایم و این کبوتران مهاجر و وحشی هستند و امکان تداوم این تلفات وجود دارد.
نیوکاسل بیماری ویروسی است که مهمترین عامل مرگ و میر در پرندگان جهان است و همانند بسیاری از ویروس های دیگر، پس از تهاجم وارد سلول های فرد میزبان شده و موجب اختلال در کار آنها و نهایتا از بین رفتن آنها می شود.
8066/7460 خبرنگار:زهره کریم زاده ** انتشاردهنده:علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.