به گزارش خبرنگار ایرنا؛ زمین لرزه 7.3 ریشتری 21 آبان در 11 کیلومتری بخش ازگله، 32 کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه 620 کشته و 12 هزار و 386 مصدوم داشته است.
این زلزله به 10 شهرستان و یک هزار و 930 روستای استان کرمانشاه خسارت وارد کرد و براساس ارزیابی های صورت گرفته حدود 90 هزار واحد مسکونی شهری و روستایی نیز آسیب کلی و جزئی دیده است.
بخشی از مردم مناطق زلزله زده اکنون در کانکس و تعدادی نیز همچنان در چادر زندگی می کنند و ساخت واحدهای مسکونی تخریب شده نیز در بسیاری از مناطق آغاز شده است.
تلاش دولت ساماندهی وضعیت منطقه بخصوص تسریع در ساخت و ساز واحدهای مسکونی و رفتن مردم به منازلشان است و در این راستا همه امکانات برای نیل به این هدف بسیج شده است.
اما بهداشت و درمان یکی از بخش های مهم در مناطق زلزله زده است که به اذعان مردم و مسئولان وزارت بهداشت و بخصوص دانشگاه علوم پزشکی با وجود نواقص و مشکلاتی نمره قابل قبولی گرفته اند.
از انتقال هفت هزار و 500 مجروح در روز اول حادثه تا انجام حدود 2 هزار عمل جراحی و ارائه خدمات درمانی رایگان به مردم مناطق زلزله زده می توان به عنوان اقدام های درخور توجه این مجموعه نام برد.

**اقدام های بهداشتی و درمانی در مناطق زلزله زده مطلوب است
نماینده تام الاختیار وزیر بهداشت در مناطق زلزله زده با بیان اینکه خدمات بهداشتی و درمانی در مناطق زلزله زده ادامه دارد و سطح کیفی آنها مطلوب است، گفت: در این مناطق کمبود پزشک عمومی در حال رفع شدن است.
دکتر طیب قدیمی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در خصوص تداوم روند ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در مناطق زلزله زده کرمانشاه افزود: خدمات بهداشتی و درمانی در این مناطق ادامه دارد و سطح کیفی آنها مطلوب است.
وی اظهار کرد: به تعداد متخصصان در شهر سرپل ذهاب افزوده شده و در ثلاث و باباجانی که متخصص وجود نداشت، هم اکنون هفته ای چند مرتبه متخصصان زنان و کودکان برای ویزیت در این شهرستان حضور پیدا می کنند.
وی با بیان اینکه وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه برای پزشکانی که در این مناطق به ارائه خدمت می پردازند، امتیازاتی درنظر گرفته اند، گفت: اکنون کمبود پزشک عمومی در حال رفع شدن است، گرچه از استان های دیگر هم کمک می گیریم، اما در این فاصله، تعداد چهار نیروی ثابت پزشک عمومی نیز در مناطق زلزله زده اضافه شده است.
دکتر قدیمی با اشاره به اینکه کار ساخت خانه های بهداشت و مراکز سلامت ادامه دارد، گفت: در حوزه بهداشت تمام مراکز بهداشتی و درمانی پزشک عمومی دارند و تمام خدمات بهداشتی و درمانی ارائه می شود و تمام واحدهای تخریب شده، خدماتشان را در کانکس ارائه می دهند.
وی تصریح کرد: امیدواریم تا زمان فرا رسیدن فصل گرما، کار تعمیرات و مقاوم سازی بیمارستان ها، تعمیر و ساخت خانه های بهداشت و مراکز جامع سلامت و همچنین اسکان مردم به اتمام رسیده یا پیشرفت خوبی کرده باشد، تا مردم در اوج گرمای هوا دچار مشکل نشوند.
وی با بیان اینکه اپیدمی یا بیماری خاصی در مناطق زلزله زده شیوع پیدا نکرده است، اظهار کرد: طبیعی است که با برودت هوا بیماری هایی نظیر سرماخوردگی در همه جای کشور شیوع بیشتری خواهد داشت، در مناطق آسیب دیده نیز با توجه به اینکه شرایط زندگی در کانکس سخت تر است، پیش بینی می شد که تعداد بیماری سرماخوردگی افزایش داشته باشد، اما باید گفت، تاکنون اپیدمی در این مناطق رخ نداده است و هیچ گونه سرمازدگی مشاهده نشده است.
وی ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه برای بیماری هایی که در فصل گرما ممکن است شیوع پیدا کند، در جلسات فرابخشی و جلسات مدیریت بحران استان، با سایر نهادها و دستگاه ها، برنامه هایی را پیگیری می کند تا بتوانند آمادگی کامل را در این راستا داشته باشند.
او گفت: کاری که در آینده نزدیک دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با همکاری دانشگاه علوم پزشکی ایران خواهد داشت، به کنترل بروز بیماری های واگیر فصل گرما کمک می کند.
وی در خصوص فوت سه کودک در مناطق زلزله زده کرمانشاه ادامه داد: یک مورد از سه مورد فوت کودک در مناطق زلزله زده، دارای بیماری زمینه ای بود و 2 مورد دیگر نیز براثر غفلت در رساندن به مراکز درمانی و خانه بهداشت بوده وگرنه در تمام مناطق زلزله زده خدمات بهداشتی و درمانی مهیا است.
وی با بیان اینکه تمامی مراکز درمانی آماده پذیرش مردم زلزله زده هستند و خدمات بهداشتی و درمانی، پزشک و متخصص برای آنها در دسترس است، گفت: بیمارانی که به مرکز استان ارجاع داده می شوند نیز بلافاصله پذیرش می شوند و هم اکنون مشکل اساسی مردم اسکان است.
زلزله 21 آبان امسال حدود 250 تا 300 هزار نفر از جمعیت هفت شهرستان استان کرمانشاه را تحت تاثیر قرار داد.
استان کرمانشاه 2 میلیون نفر جمعیت دارد که در 32 شهر و 2 هزار و 600 روستا سکونت دارند.
3033/8066 خبرنگار:فرزاد نویدی**انتشار دهنده:علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.