به گزارش ایرنا؛ روابط عمومی دادسرای عمومی و انقلاب استان کرمانشاه روز پنجشنبه به نقل از محمدحسین صادقی در دیدار با هیات رییسه کانون وکلای دادگستری استان کرمانشاه، با بیان اینکه به طور میانگین ماهیانه 100 هزار نفر به دادسرای کرمانشاه مراجعه می کنند، افزود: این جمعیت حدود یک سوم از کل مراجعین به دستگاه قضایی مرکز استان را شامل می شود.
وی ادامه داد: برخی از این مراجعات گاها غیرضروری است و نزدیکان طرفین دعوی آنها را همراهی می کنند.
به گفته او، حضور نزدیکان طرفین دعوی در دادسرا در برخی از موارد مشکلاتی نظیر درگیری و تشدید اختلاف طرفین، جدای از تراکم جمعیت را در پی دارد که در این خصوص فرهنگ سازی عمومی لازم است.
دادستان عمومی و انقلاب استان کرمانشاه یکی از دلایل حجم بالای پرونده های دادسرا را پائین بودن سطح آگاهی و دانش حقوقی مردم دانست و از وکلای استان خواست از ظرفیت رسانه ها، فضای مجازی و فرهنگسراها برای آموزش های حقوقی و ارتقا سطح دانش مردم استفاده کنند تا موضوعات در ابتدا به ‌نحو صحیح و نزد مرجعی که واجد صلاحیت قانونی است با ارائه مستندات کافی طرح شود.
وی همچنین از کاهش پرونده های ورودی دادسرای کرمانشاه خبر داد و عنوان کرد: با فعال شدن واحد ارشاد معاضدت قضایی و حضور وکلا در این واحد و نیز با تشکیل شعبی از شورای حل اختلاف در معیت شعب تحقیق در دادسرا از سال گذشته تاکنون حجم پرونده های ورودی دادسرای کرمانشاه حدود 40 درصد کاهش یافته است.
صادقی تاکید کرد: مدیریت ورودی پرونده باعث می شود زمینه ای فراهم شود تا قاضی با تمرکز و دقت بیشتر پس از استماع اظهارات طرفین و شهود و ارزیابی ادله به پرونده ها رسیدگی و اتخاذ تصمیم نماید و ارتقا کیفی و اتقان آراء حاصل می شود.
وی افزود: با غربالگری کارشناسی شکایات و گزارش های واصله صرفا موضوعاتی که جنبه کیفری دارا می باشند و قابلیت رسیدگی دارند وارد فرآیند تحقیق می شوند.
مدعی العموم کرمانشاه در ادامه کانون وکلا را یکی از قدیمی ترین سازمان های مردم نهاد در کشور دانست و گفت: این نهاد با برخورداری از افراد اندیشمند و خوشنام می تواند در اجتماع منشا آثار ماندگاری باشد.
دادستان عمومی و انقلاب استان کرمانشاه با بیان اینکه یکی از اهداف راهبردی دستگاه قضایی تقویت و ارتقاء سرمایه های اجتماعی این مجموعه است، افزود: تحقق این منظوربا بهره مندی از ظرفیت های موجود ازجمله اهتمام برای تقویت قابلیت اقناع کنندگی آرا و تصمیمات قضایی و برقراری تعامل موثر باکانون وکلا دست یافتنی است.
وی اضافه کرد: همچنین وکلا می توانند در کاهش حجم ورودی پرونده های دادسرا، طرح درست شکایات و ارائه مشورت های مناسب به مردم نقش مهمی داشته باشند.
صادقی خواستار تبادل اطلاعات بین دادسرا و کانون وکلا در راستای تحقق هرچه بیشتر دادرسی مطلوب وعادلانه شد و گفت: مدعیان نفوذ نزد صاحب منصبان قضایی و افرادی که عرفا به عنوان دلال و کارچاق کن شناخته می شوند و نیز آن بخش از کنشگران نظام عدالت کیفری که وظایف خود را به هرجهت به درستی انجام نمی دهند و فرآیند تعقیب و تحقیق را عمدا به قصد منحرف نمودن مسیر یا بواسطه اهمال در انجام تکالیف محوله با خلل مواجه می کنند باید با پردازش دقیق اطلاعات موجود دراین زمینه شناسایی شوند.
وی همچنین با بیان اینکه نظام ارجاع به کارشناسی در پرونده ها خالی از اشکال نیست، افزود: شایسته است سازوکار ارجاع به ویژه درارزیابی املاک و درراستای تحقق بیشترعدالت قضایی آسیب شناسی و سپس ساماندهی شود.
دادستان عمومی و انقلاب استان کرمانشاه تاکید کرد: مطالبه گری دادستان از منظر صیانت از حقوق عمومی نیازمند رصد اوضاع با ابزارهای قانونی ونیز با استفاده از دیدبانان امینی است که نسبت به محیط اجتماعی دارای حساسیت لازم هستند.
به گفته این مسئول، عموم شهروندان بخصوص جامعه حقوقدان می توانند در این زمینه کمک کار خوبی باشند.
وی همچنین پیشنهاد کرد از ظرفیت کانون وکلا برای حمایت های اجتماعی از بزه دیدگان استفاده و نیز از توان و قابلیت واحد میانجیگری و کمیسیون داوری کانون در دادسرا بهره مناسب برده شود.
استان کرمانشاه 2 میلیون نفر جمعیت دارد که نیمی از این جمعیت در شهر کرمانشاه به عنوان مرکز استان سکونت دارند.
3033/8066 خبرنگار:فرزاد نویدی **انتشار دهنده:علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.