به گزارش خبرنگار ایرنا؛ استان کرمانشاه با حدود 2 میلیون نفر جمعیت، براساس آمار سال 95 مرکز ملی آمار با 22 درصد نرخ بیکاری، حدود 140 تا 145هزار نفر بیکار دارد و بیکاری به معضلی بزرگ و موضوع اصلی استان تبدیل شده و یکی از مطالبات اصلی مردم از دولت فراهم کردن زمینه های ایجاد شغل است.
کشاورزی، دامپرورزی، باغداری، تجارت و بازرگانی، گردشگری و صنایع دستی از جمله ظرفیت های استان کرمانشاه است که با حمایت و تقویت از این بخش ها می توان فرصت های شغلی فراوانی ایجاد کرد.
دولت تدبیر و امید از زمان استقرار در سال 92، ایجاد اشتغال و رفع بیکاری را در صدر اولویت های کاری خود قرار داده و امسال نیز تسهیلات بسیار مناسبی را در راستای اشتغالزایی در سطح کشور اختصاص یافته که می تواند گره گشای بیکاری در استان هایی مانند کرمانشاه باشد.
اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه اگرچه متولی ایجاد اشتغال نیست اما براساس قانون وظیفه سیاستگذاری اشتغال، هماهنگی برنامه های اشتغال زایی دستگاه های مختلف اجرایی و همچنین دبیری کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری استان را بر عهده دارد.
داود یاوری مدیرکل این اداره در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه ما اکنون در استان کرمانشاه اعتبارات خوبی برای ایجاد اشتغال در اختیار داریم، افزود: از چند محل از جمله مصوبات سفر رهبر معظم انقلاب، سفر رئیس جمهوری و طرح های اشتغالزایی دولت تسهیلات بسیار مناسبی به استان اختصاص یافته که می تواند نرخ بیکاری استان را کاهش دهد.

**اختصاص هفت هزار میلیارد ریال از محل سفر رهبر معظم انقلاب
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه به سفر پر خیر و برکت رهبر معظم انقلاب در سال 1390 به استان اشاره کرد و گفت: در این سفر هفت هزار میلیارد ریال اعتبار اشتغالزایی به تصویب رسید که تا سال 92 نزدیک به 30 درصد این اعتبارات جذب شده بود.
به گفته او، از ابتدای سال 93 تاکنون با فعالیت های مستمر دبیرخانه کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری، 6 هزار و 240 میلیارد ریال برای یک هزار و 653 طرح با اشتغال سه هزار و 584 نفر پرداخت شده است.
او گفت: این اعتبارات تا پایان شهریور 97 باید پرداخت شود.

**پرداخت یک هزار و 340 میلیارد ریال تسهیلات از محل سفر رئیس جمهوری
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه در ادامه همچنین به اختصاص 2 هزار و 500 میلیارد ریال اعتبار از محل سفر سال 95 رئیس جمهوری به استان برای طرح های اشتغالزا اشاره کرد و گفت: تاکنون یک هزار و 103 طرح به ارزش سه هزار و 100 میلیارد ریال به بانک ها معرفی شده است.
به گفته یاوری، از این تعداد 350 طرح با یک هزار و 340 میلیارد ریال و با اشتغالزایی هزار و 985 نفر پرداخت شده است.
او بیشترین طرح های پرداخت شده را مربوط به جهاد کشاورزی، ورزش و جوانان و صنعت، معدن و تجارت دانست و گفت: شهرستان های اسلام آبادغرب، کرمانشاه، گیلانغرب و کنگاور نیز بیشترین پرداختی را داشته اند.
وی اظهار کرد که این تسهیلات بازه زمانی ندارد و سهم یکی از بانک ها که حدود 500 میلیارد ریال است هنوز ابلاغ نشده است و فرصت برای جذب این تسهیلات هست.

**هشت هزار و 470 میلیارد ریال سهم استان از طرح اشتغال فراگیر
اشتغال فراگیر و پایدار مناطق روستایی و عشایری از دیگر طرح های دولت در راستای اشتغالزایی است که در راستای این طرح باید 970 هزار شغل در کشور ایجاد شود و نرخ بیکاری به میانگین هشت درصد کاهش یابد.
به گفته مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه برای تحقق این میزان شغل 20 هزار میلیارد تومان تسهیلات از سوی دولت تخصیص داده شده است که سهم استان کرمانشاه باتوجه به نرخ بالای بیکاری 4.19 درصد معادل هشت هزار و 470میلیارد ریال می باشد.
به گفته او این تسهیلات به متقاضیان ایجاد شغل در بخش های کشاورزی، صنایع و معادن، خدمات، فناوری اطلاعات و گردشگری پرداخت می شود.
او از طرح مشوق های بهبود فضای کسب و کار و ایجاد شغل به عنوان دیگر فرصت ایجاد اشتغال در استان نام برد و گفت: طرح کارآموزی دانش آموختگان دانشگاهی یکی از این طرح ها است که همزمان با سراسر کشور در استان کرمانشاه نیز در حال اجراست.
به گفته یاوری، در این طرح به دانش آموختگان دانشگاهی کمک می شود که با قرار گرفتن در محیط کار مهارت و توانمندی خود را ارتقا دهند.
افراد جویای کار دارای مدرک کاردانی تا دکترا با حضور در یک بنگاه تولیدی از طرف دولت به صورت ماهانه بین 2 میلیون و 700هزار ریال تا سه میلیون و 700 هزار ریال شهریه دریافت می کنند.
وی اظهار کرد: این کارورزان در هنگام کار زیرپوشش بیمه حوادث ناشی از کار قرار می گیرند و در صورتی که کارفرمایان بخواهند از این کارورزان برای محیط کار خود به عنوان نیروی کار استفاده کنند تا 2 سال از پرداخت حق بیمه سهم کارفرما معاف می شوند.
وی دوره کارورزی را براساس آئین نامه این طرح حداقل چهار و حداکثر 9 ماه بسته به استانداردهای آموزشی دانست و گفت: به دلیل آمار بالای بیکاری استان کرمانشاه تصمیم گرفتیم 9 ماه را برای کارورزان در نظر بگیریم.
او سهم استان کرمانشاه در این طرح را هفت هزار و 425 نفر اعلام کرد و گفت: تاکنون 18هزار نفر در سامانه ثبت نام کرده اند که از این تعداد هفت هزار و 583 نفر شرایط لازم را دارند.
وی با بیان اینکه 771 واحد بنگاه اقتصادی استان برای جذب کارورزان اعلام آمادگی کرده اند، افزود: تاکنون 240 قرارداد کارورزی منعقد شده است.
وی اظهار کرد: هر بنگاه اقتصادی به ازای هر سه نفر کارگر بیمه شده می تواند یک نفر کارورز جذب کند.
به گفته او، جذب این کارورزان و چگونگی فعالیت آنها توسط معاونت اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه راستی آزمایی می شود.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه در ادامه هدف اصلی از پرداخت این تسهیلات را ایجاد شغل دانست و گفت: خروجی این پرداختی ها حتما باید به ایجاد شغل منجر شود و تمام پرداختی ها توسط این اداره کل به صورت مستمر رصد و راستی آزمایی می شود.
یاوری این اعتبارات و تسهیلات را فرصت بسیار مناسبی برای ایجاد اشتغال و رفع بیکاری در استان دانست و از همه جویندگان کار خواست از فرصت ایجاد شده توسط دولت تدبیر و امید برای اشتغالزایی نهایت استفاده را ببرند.
وی یادآوری کرد که باتوجه به اینکه تمام مراحل ثبت نام و دریافت تسهیلات اشتغالزایی در سامانه های هوشمند وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ثبت می شود، از این رو درصد انحراف این پرداختی ها به حداقل می رسد.
جمعیت 2 میلیون نفری استان کرمانشاه در 31 شهر و 2 هزار و 600 روستا سکونت دارند.
هم اکنون بیش از یک هزار واحد تولیدی با 30 هزار نفر اشتغال در استان کرمانشاه فعال است.
استان کرمانشاه همچنین دارای 940 هزار هکتار زمین کشاورزی مرغوب و باغ است و در بخش گردشگری نیز با بیش از چهار هزار اثر تاریخی شناسایی شده و مناظر بسیار طبیعی از ظرفیت بالایی برای ایجاد شغل برخوردار است.
3033/8066 خبرنگار:فرزاد نویدی **انتشار دهنده:علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.