محمدرضا عارف روز دوشنبه در حاشیه بازدید از مرزهای رسمی خسروی و پرویزخان قصرشیرین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: انگیزه اصلی مناطق آزاد تجاری از ابتدایی که تاسیس شد، رونق اقتصادی بود اما در روند فعالیت ها انحرافاتی ایجاد شد که نیاز به اصلاح دارد.
وی اظهار کرد: یکی از مسایلی که مجلس شورای اسلامی در آن حساسیت دارد، این است که مناطق آزاد در رویکرد اصلی خود قرار بگیرد که در بازنگری در آن و وظایف آن، از این امکان برای توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال در مناطق مرزی استفاده کنیم.
وی اضافه کرد: لایحه ای که دولت در بحث مناطق آزاد تجاری، تقدیم مجلس شورای اسلامی کرده است، بحث هایی جدی در کمیسیون تخصصی داشته ایم و قرار بر این است در جلسه ای با مسئولان دبیرخانه کمیسیون اقتصادی، تصمیمی اتخاذ شود که در مناطق آزاد تجاری، منافع اقتصاد ملی و همچنین مردم مناطق مرزی نیز از مزایای منطقه آزاد تجاری بهره مند شوند.
وی با بیان این که مناطقی که برای تصویب منطقه آزاد تجاری پیشنهاد شده است، از ظرفیت بالایی برخوردار است، بیان کرد: استان کرمانشاه و از جمله قصرشیرین با توجه به حجم بالای صادرات کالا و مبادلات مرزی با عراق، از ظرفیت بالایی برخوردار است.
رییس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی ابراز امیدواری کرد که نمایندگان مجلس با نگاه مثبت، طرح منطقه آزاد تجاری قصرشیرین را تصویب کنند تا شاهد شکوفایی و رونق بیش از پیش و ایجاد اشتغال پایدار در این منطقه مرزی باشیم.
عارف، در ادامه با اشاره به بازدید امروز خود و جمعی از نمایندگان مجلس از مناطق زلزله زده و بررسی مشکلات زلزله زدگان گفت: تلاش ها و خدمات صورت گرفته در بحث امداد و اسکان موقت زلزله زدگان از سوی دستگاه های اجرایی ذیربط قابل تقدیر است.
وی اضافه کرد: در بحث امدادرسانی به زلزله زدگان خدمات ارائه شده مطلوب ارزیابی شد و سپاه، ارتش و همه نیروهای امدادی خوب کار کردند، اما هنوز در ارتباط با اسکان موقت، اسکان دایمی، بازسازی و نوسازی مناطق زلزله زده مشکلاتی وجود دارد که باید رفع شود.
رییس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در بحث برآورد اولیه خسارت و شمار واحدهای آسیب دیده ناشی از زلزله اخیر باید تجدیدنظر شود.
عارف اظهار کرد: در رابطه با سقف تسهیلات و بحث بیمه ایثارگران، بحث هایی وجود که با پیگیرهای دولت و مواردی دیگر نیز با اصلاح تصمیم های قانونی در مجلس قابل حل است.
وی گفت: در رابطه با بحث امهال وام ها نیز باید تمهیداتی در نظر گرفته شود تا با تصمیم گیری درست، بحث اسکان زلزله زدگان حل شود تا به زندگی عادی خود باز گردند.
وی افزود: مناطق غرب استان کرمانشاه قبل از زلزله نیز مشکلاتی داشته اند و سهم بالایی در دفاع مقدس دارند که نیاز است با ارتقای شاخص های توسعه، وضعیت بهتری یابند.
از زمان وقوع زلزله هفت و سه دهم ریشتری در غرب کرمانشاه، تاکنون حدود 2 هزار پس لرزه در این استان به ثبت رسیده که از این تعداد حدود 300 مورد مربوط به منطقه مرزی سومار است.
زمین لرزه 7.3 ریشتری 21 آبان در 11 کیلومتری بخش ازگله، 32 کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه 620 کشته و 12 هزار و 386 مصدوم داشته است.
این زلزله به 10 شهرستان و یک هزار و 930 روستای استان کرمانشاه خسارت وارد کرد و براساس ارزیابی های صورت گرفته حدود 90 هزار واحد مسکونی شهری و روستایی نیز آسیب کلی و جزئی دیده است
قصرشیرین در غرب کرمانشاه بیش از 27 هزار تن جمعیت دارد.
7079/3012/8066 خبرنگار:نازنین باباخانی **انتشار دهنده:علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.