در این یادداشت آمده است: معمولاً رسم بر این است که پس از وقوع هر حادثه،‌ اعم از طبیعی یا غیرطبیعی، کارشناسی‌های بسیاری در خصوص ابعاد مختلف آن حادثه توسط خیل عظیم افراد متخصص و غیرمتخصص صورت می‌گیرد و دلایل بروز و تبعات ناشی از آن به نقد منصفانه یا غیر منصفانه کشیده می‌شود.
در این میان عده‌ای مقصر معرفی می‌شوند و گاه دستورالعمل یا بخش‌نامه‌‌ای هم برای جلوگیری از اینگونه حوادث صادر می شود. پس از مدتی نیز همه چیز رنگ باخته و فراموش می‌شود و روز از نو و روزی از نو.
صنعت ساختمان نیز از این قاعده مستثنی نیست. وضعیت ساخت و سازها در اغلب شهرها با حداقل استاندارد فاصله‌ی زیادی دارد؛ کیفیت پایین مصالح ساختمانی، رعایت نکردن نکات مهم اجرایی، نظارت نکردن صحیح و ... موجب شده همه دست به دعا شویم تا خداوند از وقوع زلزله، این واقعه‌ی بسیار طبیعی، جلوگیری کند. غافل از اینکه چیزی که باید ما را بترساند، نه زلزله بلکه ساختمان‌هایی است که زیر سقف آن زندگی می‌کنیم.
در طول سالیان گذشته و پس از زلزله‌های بزرگ و پر تلفات، توجهات برای چندمین بار به کیفیت پایین ساخت و سازها جلب می شود. جلسات متعددی تشکیل شده و آیین نامه ها بازنگری می گردد. قوانین سخت گیرانه تری هم برای فعالین صنعت ساختمان وضع می شود؛ اما عملاً می‌بینیم نه تنها وضع کیفی ساختمان‌های جدید بهتر نمی‌شود بلکه سازه‌های قدیمی‌تر عملکردی به مراتب بهتر دارند.

**ایراد چیست؟
به عنوان یکی از فعالین این عرصه عقیده دارم مهمترین معضل صنعت ساختمان، گسترش فرهنگ بی تفاوتی، مال‌دوستی، عدم مسئولیت پذیری و باور نداشتن به تخصصی بودن این صنعت است. در این رشته متاسفانه همه متخصص هستند. مالکین با اصرار و چانه زنی به راحتی در طراحی ساختمان‌ها دخالت می‌کنند و در نهایت چیزی را که از نظر مالی به نفع آنهاست اجرا می‌کنند که صد البته با طرح اولیه فاصله‌ی بسیاری دارد. مجریان برای کاهش هزینه ها و سود بیشتر نیروهای کم تجربه را به کار می‌گیرند و از مصالح کم کیفت با قیمت‌های نازل استفاده می‌کنند.
نکته های بدیهی در اجرای ساختمان ها به راحتی نادیده گرفته می‌شود و در صورت اعتراض به این وضعیت، تنها با این پاسخ مواجه می شویم که: 'ما سال‌ها تجربه داریم و همیشه اینطور می‌سازیم و تا حالا هم اتفاقی نیفتاده است!' وضعیت نظارت‌ها هم که دیگر جای بحث ندارد. تنها می‌توان به این نکته اشاره کرد که بسیاری از ناظرین حتی تا مرحله‌ی پایان کار، نشانی ساختمان تحت نظارت خود را نمی‌دانند. نتیجه‌ این که در سرپل‌ ذهاب چند صد انسان بی‌گناه در زیر آوار همین ساختمان‌های نوساز چندین طبقه که تصور می‌کردند آشیانه‌ای قابل اعتماد برای خود و خانواده‌شان مهیا کرده‌اند، به سوی معبودشان پر کشیدند.
متاسفانه مشکل ساخت و سازها در مرکز استان به مراتب حادتر است و همه اذعان دارند اگر خدای ناکرده کانون این زلزله کمی به کرمانشاه نزدیک‌ تر بود چه فاجعه‌ای رخ می‌داد. حتی برخی سازه‌های به اصطلاح مقاوم و مهندسی ساز، در برابر این لرزش کوچک که در کرمانشاه رخ داد تاب نیاوردند و دچار تغییر شکل شدند. از جمله برخی بلوک‌های یکی از مجتمع های مسکن مهر کرمانشاه که با وجود هیاهوی فراوان در مورد مسکن‌های مهر از قول معاون وزیر راه و شهرسازی: 'نمی‌توان چشم‌ها را بر روی مشکلات مسکن مهر بست'. و باز هم به گفته‌ی ایشان: 'باید وضعیت مسکن‌های مهر را دوباره بررسی کرد و اگر دارای مشکل هستند حتی اگر ساکن دارند باید ازجمعیت تخلیه شوند.'
اما چندی پیش تعدادی از ساکنین یکی از مجتمع‌های مسکن مهر کرمانشاه، ضمن دعوت از نشریه برای بازدید از محل، اظهار داشتند بر اثر زلزله‌های اخیر، دیوار ساختمان‌شان مقداری کج شده. ابتدا این مطلب برایمان باور پذیر نبود اما پس از بازدید مشاهده شد دیوار بتنی این ساختمان از حالت قائم و شاقولی خارج شده و به وضوح قابل تشخیص است. برای جلوگیری از وحشت ساکنین مطلب به صورت فوری و خصوصی با یکی از اعضای هیات مدیره‌ی این مجتمع مطرح شد و ضمن بازدید مقرر گردید مشکل از طریق هیئت مدیره، با مسئولین امر در میان گذاشته شود تا اگر خطری ساختمان را تهدید می‌کند، در اسرع وقت نسبت به مقاوم سازی و رفع ایراد آن اقدام شود. به منظور احقاق حقوق مردم، نشریه شهرمن نسبت به پیگیری مطالبات ساکنین مجتمع از طریق سازمان نظام مهندسی ساختمان کرمانشاه مبادرت نمود. مسئول روابط عمومی این سازمان ضمن اظهار این ‌که مشکلِ به وقوع پیوسته به حوزه‌ی کاری اداره کل راه و شهرسازی استان مرتبط است، آمادگی سازمان خود را برای هرگونه همکاری و پیگیری رفع این معضل اعلام نمود. پس از تماس با مسئول روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان کرمانشاه اظهار شد موضوع در اولویت و به سرعت پیگیری خواهد شد و شماره تماس مدیر مسکن و ساختمان این اداره کل در اختیار نشریه قرار گرفت. پس از طرح موضوع مقرر شد در اسرع وقت تا روز دوشنبه 25 دی ماه گروهی از کارشناسان این اداره از بلوک مورد بحث بازدید و نتیجه را گزارش نمایند که تا آخرین لحظه پیش از چاپ این شماره هنوز پاسخی به دفتر نشریه ارسال نشده است.
نشریه بنا به وظیفه خود نسبت به پیگیری مطالبات مردم تا حصول نتیجه اقدام خواهد کرد و به محض دریافت پاسخ، گزارش آن برای آگاهی عموم انشاالله در سایت و کانال تلگرامی نشریه و نیز شماره آینده منتشر خواهد گردید.
نام مجتمع مذکور به جهت روشن شدن موضوع و جلوگیری از تشویش اذهان عمومی محفوظ می‌باشد.
8066 انتشاردهنده:علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.