به گزارش خبرنگار ایرنا؛ مسئولان استان کرمانشاه در نظر دارند به تدریج این طرح را در سایر بیمارستان ها نیز اجرا کنند و در این راستا ابتدا به دنبال فرهنگ سازی از طریق اطلاع رسانی و آموزش به مردم هستند.
بیمارستان 800 تختخوابی امام رضا (ع) کرمانشاه که اکنون به مجتمع بیمارستانی تبدیل شده به عنوان پایلوت اجرای طرح ساماندهی ملاقات تبدیل شده و از اول دی ماه این طرح در این بیمارستان آغاز شده است.
بیمارستان امام رضا (ع) کرمانشاه به عنوان یکی از مراکز تخصصی و فوق تخصصی مجهز منطقه غرب کشور در 11 طبقه سال 84 آغاز به کار کرده است.
ملاقات در این بیمارستان پس از اجرای طرح ساماندهی تنها محدود به روزهای دوشنبه، چهارشنبه و جمعه از ساعت 14:30 تا 16:30 شده و روابط عمومی بیمارستان از مردم خواسته است تنها در این سه روز و در آن ساعت به ملاقات بیماران بیایند.
جلسه ساماندهی ملاقات های بیمارستانی این هفته به میزبانی فرمانداری کرمانشاه و با حضور مسئولان شهری، دهیاران، مدیران دانشگاهی و روسای بیمارستان ها روز دوشنبه در سرسرای اجتماعات فرمانداری برگزار شد.

**ملاقات های غیرضروری کار درمان را مختل می کند
رئیس مجتمع بیمارستانی امام رضا (ع) کرمانشاه در این جلسه یادآوری کرد که همگی باور داریم که ملاقات یک سنت حسنه بوده و از لحاظ روحی و روانی می تواند تاثیر مثبتی در بهبودی بیمار داشته باشد اما باید بدانیم ملاقات های غیر ضروری و بی رویه علاوه بر تاثیر منفی در روند درمانی بیماران کار کادر درمانی را نیز مختل کرده و باید کنترل شود.
علی سروش اظهار کرد: در شبانه روز حدود 18 تا 20 هزار نفر به عنوان بیمار، ملاقات کننده و همراه به این مرکز مراجعه می کنند و این موضوع باعث شلوغی بیش از حد بیمارستان شده است.
او گفت که این شلوغی روند کار کادر بیمارستان را مختل کرده و به نفع بیماران و بیمارستان نیست.
سروش تاکید کرد که دهیاران، بهورزان و شوراهای اسلامی روستا به عنوان افراد تاثیرگذار در جامعه روستایی می توانند نقش بسزایی در فرهنگ سازی ملاقات ایفا کنند.
به گفته او بیش از 2 هزار پرسنل از جمله 200 متخصص و فوق تخصص و 600 پرستار در قالب 30 بخش و 800 تخت فعال در این بیمارستان به مردم منطقه غرب کشور خدمات درمانی ارائه می دهند.
او دانشگاه علوم پزشکی، دادگستری، نیروی انتظامی، شورای اسلامی شهر و شهرداری، آموزش و پرورش، صدا و سیما و رسانه ها را به عنوان عوامل دست اندرکار اجرای این طرح اعلام کرد و گفت: اهداف این طرح بدون فرهنگ سازی و اجتماعی کردن آن محقق نمی شود و از این رو جایگاه رسانه ها را در این طرح برجسته دیده ایم.
وی اذعان کرد که هدف اصلی از اجرای این طرح کمک به خود بیماران در راستای تسریع در روند بهبودی است و از این رو خواهان همکاری مردم برای اجرای مطلوب طرح هستیم.

**رسانه ها برای فرهنگ سازی تلاش کنند
فرماندار کرمانشاه نیز در این نشست گفت: در حوزه فرهنگ جای کار بسیار وجود دارد و باید همگی با هم افزایی و در کنار هم بودن در مسیر تعالی این مهم گام برداریم.
فضل الله رنجبر افزود: ملاقات بی رویه در بیمارستان ها تبعات منفی به همراه داشته و تهدیدی برای بیمار، ملاقات کنندگان و کادر درمان است.
او یادآور شد که رسانه ها به ویژه صدا و سیما در امر فرهنگ سازی بسیار تاثیر گذار بوده و نقش بسزایی دارند.
فرماندار کرمانشاه همچنین تاکید کرد که مشکل پارکینگ بیمارستان ها باید با همکاری شهرداری و شورای شهر ساماندهی شود.

**سمن ها برای فرهنگ سازی ورود کنند
معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه نیز در این نشست گفت: آلودگی بیمارستان ها، آلودگی زیست محیطی، تخریب زیر ساخت ها، تهدید سلامت بیماران و ملاقات کنندگان، تهدیدات فرهنگی و ایجاد ترافیک در مسیر بیمارستان ها تنها گوشه ای از مشکلات ناشی از ملاقات های بی رویه است.
علی الماسی افزود: سمن ها و سازمان های مردم نهاد نیز برای ارتقای فرهنگ ملاقات و نهادینه سازی این تفکر وارد عمل شوند.
وی اظهار کرد: همین ملاقات های بی رویه بیمارستانی که مظهر شفا و آرامش است را به محلی برای بی نظمی و ازدحام مبدل کرده اند.

**ارتقای سطح کیفیت خدمات با اجرای طرح
عضو شورای شهر کرمانشاه نیز در این نشست گفت: اجرای طرح ساماندهی ملاقات بسیار پسندیده است و هدفش ممانعت از فرهنگ حسنه سرکشی و عیادت از بیماران نیست.
سالار احمدزاده افزود: این طرح می کوشد با جلوگیری از افراط در امر ملاقات های بیمارستانی علاوه بر ارتقا کیفیت خدمات درمانی رفاه، آسایش و آرامش خاطر را برای بیماران، خانواده های آنان و کادر بیمارستان به ارمغان آورد.
وی اظهار کرد: اقدام های خوبی در راستای فرهنگ سازی ملاقات ها صورت گرفته و در این امر به ادامه حمایت رسانه ها نیازمندیم.
استان 2 میلیون نفری کرمانشاه در مجموع 13 بیمارستان دولتی دارد که از این تعداد هفت بیمارستان در کلانشهر یک میلیون نفری کرمانشاه واقع شده است.
3033/8066 خبرنگار:فرزاد نویدی **انتشار دهنده:علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.